لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

طنین ناقوس‌ها در واشینگتن؛ شمار قربانیان کرونا در آمریکا از نیم میلیون نفر عبور کرد


شمار قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده روز دوشنبه ۵ اسفند از مرز ۵۰۰ هزار نفر گذشت، آماری گیج‌کننده که نقطه عطفی در مواجهه مردم آمریکا با پاندمی کووید-۱۹ محسوب می‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، با صدور اطلاعیه‌ای در بزرگداشت یاد و خاطره کسانی که بر اثر این بیماری جان باخته‌اند، دستور داد که پرچم آمریکا در همه ادارات و اماکن فدرال تا غروب آفتاب جمعه به حالت نیمه افراشته دربیاید.

آقای بایدن گفت: «ما در این موقعیت خطیر به جان‌های از دست رفته و به کسانی می‌اندیشیم که عزیزان خود را از دست داده‌اند. ما به عنوان یک ملت باید یاد آنها را زنده نگه داریم و تنها در این صورت می‌توانیم التیام یابیم، متحد شویم و به عنوان یک ملت عزم کنیم که این پاندمی را شکست دهیم.»

همزمان ناقوس‌ها در کلیسای ملی واشینگتن به یاد جان باختگان ویروس کرونا در ایالت متحده ۵۰۰ بار نواخته شدند.

جو بایدن در پی طنین ناقوس‌ها در سخنانی اظهار داشت: «همان طور که به ابعاد این انبوه مرگ معترفیم، باید تک تک آدم‌ها و زندگی آنها را به یاد بیاوریم. پسری که هر شب با مادر خود تماس می‌گرفت تا جویای احوال او شود. پدر دختری که او زندگی‌اش را روشن کرده بود. بهترین دوستی که همیشه در دسترس بود... پرستاری که به بیمارانش کمک می‌کرد جویای زندگی باشند.»

لحظاتی پس از آن نیز بایدن همراه کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، و همسرانشان با لباس و ماسک مشکی مقابل دوربین‌ها ظاهر شدند و در سکوت به سرودی مذهبی گوش دادند.

یک سال پس از درگذشت اولین قربانی ویروس کرونا در سانتا کلارا کانتی ایالت کالیفرنیا، اکنون آمار مبتلایان به این ویروس در آمریکا بالغ بر ۲۸ میلیون نفر شده و ۵۰۰ هزار و ۵۴ نفر نیز بر اثر آن جان باخته‌اند.

حدود ۱۹ درصد مرگ و میر جهانی بر اثر کرونا در ایالات متحده رخ داده است، رقمی خیره‌کننده خاصه با توجه به این واقعیت که مردم آمریکا تنها ۴ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

دکتر آنتونی فاوچی، رئیس مقابله با بیماری‌های عفونی و مسری در آمریکا، به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: «این ارقام شگفت‌انگیز هستند. اگر به گذشته برگردیم و وقایع را مشاهده کنیم، می‌بینیم که ما تقریبا از همه کشورها بدتر عمل کردیم، حال آن که کشوری ثروتمند و بسیار توسعه‌یافته هستیم.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که نمایش ضعیف ایالات متحده گویای عدم یک واکنش متحد و ملی در قبال ویروس کرونا است چرا که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، مهار این بزرگ‌ترین بحران سلامت عمومی را تقریبا بر عهده خود ایالت‌ها گذاشت و همزمان نیز با کارشناسان بهداشت و درمان دولت خود در ستیز بود.

اما به رغم عبور آمار مرگ و میر ناشی کرونا در آمریکا از ۵۰۰ هزار نفر، اخبار امیدوارکننده‌ای نیز وجود دارد از جمله این که برای ششمین هفته متوالی آمار ابتلای به این ویروس در ایالات متحده کاهش یافته است.

دولت بایدن در عین حال برنامه واکسیناسیون را هم تلاش می‌کند با سرعت پیش ببرد به طوری که تا امروز بیش از ۶۳ میلیون دوز واکسن برای ۱۳.۱ درصد جمعیت آمریکا مصرف شده است.

آقای بایدن وعده داده بود که در ۱۰۰ روز نخست دولت خود ۱۰۰ میلیون نفر را واکسینه کند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG