لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

عربستان از حملات هوایی علیه شبه نظامیان حوثی در مارب خبر داد


حملات هوایی ائئلاف به رهبری عربستان به صنعا پایتخت یمن (عکس از ارشیو)
حملات هوایی ائئلاف به رهبری عربستان به صنعا پایتخت یمن (عکس از ارشیو)

ائئلاف به رهبری عربستان روز شنبه اعلام کرد که هواپیماهای جنگی این اتئلاف مواضع شبه نظامیان حوثی در اطراف شهر مارب را هدف قرار دادند تا مانع پیشروی این نیروها در شمال یمن شوند.

عربستان سعودی همچنین اعلام کرده است که مواضع شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را در نقاط دیگر یمن هدف قرار داده است.

شبکه «المسیره» وابسته به شبه نظامیان حوثی نیز از حملات جنگنده‌های عربستان به صنعا، پایتخت یمن خبر داده است.

شاهدان عینی به این شبکه گفته‌اند که هواپیماهای عربستان منطقه الحفا و یک پادگان نظامی در سنحان را در صنعا بمباران کردند.

طبق این گزارش، جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان همچنین مناطقی را در اطراف فرودگاه بین المللی صنعا و حومه پایتخت نیز بمباران کردند.

نیروهای حوثی روز جمعه اعلام کردند که توانسته‌اند در یک رشته عملیات ارتفاعات استراتژیک مشرف بر شهر مارب را تصرف کنند. این شهر هم اکنون در کنترل نیروهای دولت یمن است. اما رسانه‌های طرفدار عربستان می‌گویند در این عملیات‌ها تلفاتی سنگینی به نیروهای حوثی وارد شده است.

حوثی‌ها حملات خود را برای تصرف استان نفت‌خیز و راهبردی «مارب» که از آخرین پایگاه‌های نیروهای دولتی در شمال یمن به شمار می‌رود، از ماه پیش آغاز کرده‌اند.

رهگیری پهپاد حوثی‌ها

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی همچنین از رهگیری و انهدام یک پهپاد حوثی در مسیر حمله به شهر خمیس مشیط در جنوب عربستان خبر داده است.

شبه نظامیان حوثی روز جمعه اعلام کردند که با شش پهپاد تاسیسات نفتی آرامکو در ریاض پایتخت عربستان سعودی را هدف قرار دادند.

در همین زمینه، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی روز شنبه در گفت‌وگو روزنامه «عرب نیوز» گفت که همه پهپادها و موشک‌هایی که شورشیان حوثی با آن غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند، توسط جمهوری اسلامی ساخته یا تامین شده است.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ صنعا و بخش گسترده‌ای از خاک یمن در شمال و نواحی مرکزی این کشور را تصرف و دولت یمن را مجبور کردند که به عدن در جنوب یمن و عربستان سعودی پناه ببرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان برای مقابله با پیشروی حوثی‌ها و دفاع از نیروهای دولتی از بهار ۹۴ وارد جنگ شد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG