لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

پوشش همزمان انتخابات ۱۴۰۰؛ سانسور اعدام‌های ۶۷ در گزارش رسانه‌های داخلی از زندگی‌نامه رئیسی

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران روز جمعه، ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار شد.

  • انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران روز جمعه، ۲۸ خرداد، همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برگزار شد. همچنین بعضی حوزه‌های انتخاباتی شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بودند.
  • محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی چهار نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بودند که از این میان آقای رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی به پیروزی رسید.
  • به گفته وزیر کشور ایران در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد یک میلیون و ۳۹۲ هزار نفر رای اولی محسوب می‌شدند.
  • در حالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد که گروه‌های سیاسی در داخل و خارج از ایران خواستار تحریم «فعال و هدفمند» این انتخابات شده بودند.
۰۹:۵۲ ۲۱.۳.۱۴۰۰

بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های منتقد و مخالف جمهوری اسلامی این دوره انتخابات را در واکنش به سرکوب‌های سیاسی، شرایط نابه‌سامان اقتصادی و رخدادهایی همچون اعتراضات آبان ۹۸ که به کشتار بسیاری از معترضان انجامید، تحریم کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا درباره میزان تمایل مردم به شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری گزارش داده بود که تنها ۳۴.۱ درصد از رای‌دهندگان گفته‌اند در این انتخابات «قطعا شرکت خواهم کرد».

۰۹:۵۶ ۲۱.۳.۱۴۰۰

در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰، هفت نفر تایید صلاحیت شده‌اند که پنج نفر از آن‌ها یعنی ابراهیم رئيسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده به جناح اصولگرا نزدیک هستند.

عبدالناصر همتی، رئيس پیشین بانک مرکزی ایران و محسن مهرعلیزاده، رئیس سازمان تربیت بدنی در دوره دوم محمد خاتمی نیز دو کاندیدای تایید صلاحیت‌ شده دیگر هستند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، علی لاریجانی، نماینده پیشین مجلس و محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم نیز از ردصلاحیت‌شدگان بزرگ این دوره از رقابت‌های انتخاباتی هستند.

رد صلاحیت‌ گسترده از سوی شورای نگهبان، نارضایتی از مدیریت کرونا، فشار تحریم‌ها، ناکارآمدی دولت حسن روحانی در تحقق وعده‌های انتخاباتی خود با وجود برخوداری از رای بالای مردم و فاصله قابل توجه انتخابات در جمهوری اسلامی از استانداردهای انتخابات آزاد، از جمله دلایل مشارکت پایین مردم در این دوره از انتخابات عنوان می‌شود.

۱۰:۰۱ ۲۱.۳.۱۴۰۰

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای تعیین جانشین حسن روحانی روز ۲۸ خردادماه همزمان با دو انتخابات دیگر یعنی انتخابات شورای شهر و مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

۱۰:۲۶ ۲۱.۳.۱۴۰۰

سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران با موضوع «دغدغه‌های مردم» قرار است ساعت ۱۷ روز شنبه، ۲۲ خردادماه، به وقت تهران برگزار شود.

۱۲:۵۵ ۲۱.۳.۱۴۰۰

خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۲۱ خرداد، آخرین برآورد مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری دومین مناظره را منتشر کرد.

بر این اساس، تنها ۳۷ درصد از پاسخگویان، مناظره دوم را تماشا کرده و ۶۳ درصد گفته‌اند که مناظره را تماشا نکرده‌اند.

آخرین برآورد ایسپا مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری دومین مناظره را ۴۱ درصد عنوان می‌کند.

۱۳:۲۵ ۲۱.۳.۱۴۰۰

سخنگوی ستاد انتخابات ایران روز جمعه از عدم همکاری دولت کانادا برای مشارکت ایرانیان ساکن این کشور در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از اسماعیل موسوی گزارش داد که اخذ رای از شهروندان ایرانی مقیمِ کانادا در یکی از شهرهای مرزی آمریکا نزدیک به مرز کانادا انجام خواهد شد.

روابط دیپلماتیک ایران و کانادا از شهریور ۱۳۹۱ قطع است.

۱۵:۱۷ ۲۱.۳.۱۴۰۰

احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته است در روزهای آینده دولت روحانی در قالب یک برنامه ۸ دقیقه‌ای به برخی انتقادات مطرح شده در مناظره‌های انتخاباتی پاسخ می‌دهد.

او توضیح نداده است که این برنامه چه زمانی پخش خواهد شد و چه کسی از طرف دولت در این برنامه حضور دارد.

در روزهای گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به شدت از برخی مسائل مطرح شده توسط کاندیداها انتقاد کرد و آن را ظلم خواند.

آقای قاضی‌زاده همچنین گفته است مناظره‌های انتخاباتی ۴۰ درصد مخاطب داشته و احتمالا در مناظره سوم تغییراتی در ساختار مناظره‌ها صورت می‌گیرد.

در دومین دوره مناظره‌های انتخاباتی سعید جلیلی، کاندیدای اصولگرای حاضر در این رقابت‌ها از وضعیت مناظره‌ها و پرسش‌های مطرح شده انتقاد کرد.

۰۹:۵۲ ۲۲.۳.۱۴۰۰

خبرگزاری مهر جمعه شب خبر داد که کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برای عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات، برای پاسخ‌گویی «به برخی اظهارات در مناظره‌ها» شش دقیقه وقت در نظر گرفته است.

این زمان شش دقیقه‌ای در مناظره سوم در اختیار آقای همتی قرار خواهد گرفت.

در این خبر اشاره نشده است که عبدالناصر همتی به کدام اظهار نظر رقبای خود قرار است پاسخ دهد.

۰۹:۵۴ ۲۲.۳.۱۴۰۰

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران، روز جمعه گفت که پول کثیف در ستاد نامزدهای دیگر «در حال گردش است و منشاء حجم عظیم بنر و پوستر و سفر میلیاردی با اجاره هواپیمای اختصاصی همین پول‌هاست».

او در یک توییت به این نکته اشاره کرده، اما توضیحی درباره این پول‌های کثیف نداده است.

روزنامه دولتی ایران هم اسفند ۹۳ اظهارات اکبر ترکان درباره ورود «پول‌های کثیف» به انتخابات را بازتاب داده و از قول مشاور حسن روحانی نوشته بود که «در برابر پول‌های کثیف سکوت نمی‌کنیم» و «نمی‌گذاریم عده‌ای با پول‌های کثیف در سال ۹۴ به پیروزی برسند.»

۱۲:۲۲ ۲۲.۳.۱۴۰۰

جمعی از کنشگران مدنی و سیاسی داخل و خارج از ایران در بیانیه‌ای ضمن تحریم انتخابات ۱۴۰۰، بر اهمیت تغییر اساسی در «ساختار قدرت» و تغییر «قانون اساسی» برای دستیابی به «تحول بنیادی» تاکید کردند.

در میان امضاکنندگان این بیانیه که روز شنبه منتشر شد نام چهره‌هایی همچون فائزه هاشمی، مهدی نوربخش، یاسر میردامادی‎، ئالان توفيقی، مریم سطوت، بهروز خليق، محسن يلفانی و مريم سطوت به چشم می‌خورد.

امضاکنندگان این بیانیه هشدار داده‌اند که وضعیت کنونی از «مهندسی انتخابات» فراتر رفته و جامعه شاهد بازگشت حکومت «مطلقه» به وضعیت دهه ۶۰ و انتخابات «تک‌قطبی» آن دوران است.

دعوت به تحریم «فعال و هدفمند» انتخابات در این دوره به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG