لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

حملات راکتی حزب‌الله لبنان به مناطق شمالی اسرائيل


تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است

ارتش اسرائیل روز جمعه، پانزدهم مرداد، از حملات راکتی جدیدی از جنوب لبنان به سوی مناطق شمالی این کشور خبر داد. روز چهارشنبه، ۱۳ مرداد، نیز حملات راکتی پراکنده‌ای از جنوب لبنان به اسرائيل صورت گرفته بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائيلی، در جریان دور تازه حملات، حداقل ۲۰ راکت به سمت این مناطق شلیک شده که ده راکت توسط سامانه گنبد آهنین از مسیر خود منحرف شده است.

گروه حزب‌الله لبنان با پذیرش مسئولیت حمله امروز گفته است حملات راکتی در واکنش به حملات هوایی اخیر ارتش اسرائيل بوده است.

علاوه بر بخش مرزی اسرائیل با لبنان، آژیر حملات راکتی در مناطق «عین قونیه»، «سنیر» و «نوه آتیو» در بخشی از ارتفاعات جولان در نزدیکی مرز با سوریه، به صدا درآمد.

تاکنون گزارشی درباره آسیب جانی احتمالی این حملات منتشر نشده ولی ارتش اسرائیل از اسرائیلیان ساکن در این مناطق، از جمله شهرک «کریات شمونا»، خواست در پناهگاه بمانند و در واکنش به این حملات، با آتش توپخانه مناطق لبنانی نزدیک شهرک اسرائیلی «مطولا» که منبع شلیک راکت‌ها بودند را هدف قرار داد.

در هنگام وقوع این حملات، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، که در حال یک مصاحبه تلویزیونی بود، گفت‌وگو را رها کرد و برای بررسی اوضاع به وزارت دفاع رفت.

این دومین بار طی سه روز اخیر است که شمال اسرائیل هدف حملات راکتی قرار می‌گیرد. روز چهارشنبه، اصابت راکت بخش‌هایی از مزارع و فضای باز را به آتش کشیده بود و ارتش اسرائيل در واکنش به آن با آتش زمینی و سپس با حملات هوایی، جنوب لبنان را مورد حمله قرار داد.

این نخستین بار در ۱۵ سال اخیر، و پس از جنگ ۳۴ روزه ارتش اسرائیل با سازمان حزب‌الله بود که جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل علیه مناطقی در لبنان اقدام کردند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات راکتی که روز چهارشنبه از جنوب لبنان به سوی خاک اسرائیل انجام شد را به عهده نگرفته است، اما خبرگزاری رویترز می‌گوید، این حملات از منطقه تحت کنترل گروه حزب الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، صورت گرفت.

میشل عون، رئیس جمهور، و حسن دیاب، نخست وزیر دولت انتقالی لبنان، حملات هوایی اسرائیلی در بامداد روز چهاردهم مرداد را «تجاوز وخیم» نامیدند.

سفیر لبنان در سازمان ملل نیز پنجشنبه شب شکایت رسمی کشورش علیه اسرائیل را به دبیرخانه سازمان ارائه کرد.

تشکیلات امنیتی اسرائیلی ارزیابی کرده‌اند که در هر دو مورد حملات راکتی روزهای چهارشنبه و جمعه، نه حزب‌الله، بلکه برخی سازمان‌های مسلح فلسطینی، اقدام به حملات راکتی کرده‌اند. اما به نوشته جروزالم پست، این حملات با موافقت ضمنی حزب‌الله صورت گرفته است.

با این حال، برخی منابع مدعی شدند که «مقاومت اسلامی لبنان» مسئولیت شلیک راکت‌های روز جمعه را برعهده گرفته است.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز چهاردهم مرداد نوشته بود که حملات راکتی به شمال اسرائیل، به احتمال زیاد با هدف محک زدن دولت جدید اسرائیل انجام شده است.

سایت خبری اسرائیلی وای.نت در خصوص حملات سنگین هوایی و زمینی ارتش اسرائیل در طول شامگاه سیزدهم مرداد تا بامداد چهاردهم مرداد، نوشت اسرائیل باکی ندارد که «دکترین ضاحیه» را در قبال لبنان به کار گیرد.

«دکترین ضاحیه» سیاستی است که ژنرال گادی آیزنکوت، رییس وقت ستاد ارتش اسرائیل، در سال ۲۰۰۸، دو سال پس از جنگ ۳۴ روزه ارتش اسرائیل با حزب‌الله، طراحی کرد.

بر اساس «دکترین ضاحیه»، ارتش اسرائیل در برابر تعرضات گروه حزب‌الله لبنان، فارغ از میزان آسیبی که وارد کرده، قوای شدید خود را به کار می‌گیرد.

تنش در مرزهای شمالی اسرائیل، با تشدید تنش میان اسرائیل و ایران بر سر برنامه هسته‌ای و تلاش ایران برای ربودن کشتی «مرسر استریت» در آب‌های دریای عمان، همزمان شده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهاردهم مرداد، با اشاره به شروع به کار ابراهیم رئیسی، او را «قصاب تهران» و یک «فرد ‌به‌شدت محافظه‌کار» نامید که «ممکن است ایران را در امور منطقه‌ای و امنیتی به سوی افراط گرایی بیشتر بکشاند».

او با تکرار این ارزیابی که ایران تنها دو ماه و نیم تا رسیدن به توانمندی تولید بمب اتم فاصله دارد، گفت اسرائیل «کاملا آماده حمله به ایران است».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به اظهارات ژنرال گانتز، در توییتر خود نوشت «هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد».

XS
SM
MD
LG