لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

استقبال اتحادیه اروپا و روسیه از توافق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با ایران


 انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید که توافق روز یکشنبه فضا را برای دیپلماسی باز می‌کند
 انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید که توافق روز یکشنبه فضا را برای دیپلماسی باز می‌کند

اتحادیه اروپا و روسیه از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران که در جریان سفر دبیرکل آژانس به تهران حاصل شد، استقبال کردند.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه در توییتر نوشت که این توافق «یک گام مثبت» در جهت ادامه نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران است و «فضا را برای دیپلماسی باز می‌کند».

رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه در پی مذاکرات خود با مقامات ایران در تهران اعلام کرد که طرفین در رابطه با سرویس فنی تجهیزات نظارتی، ضبط تصاویر از فعالیت‌های سایت‌های هسته‌ای ایران و ادامه مذاکرات به توافق رسیده‌اند.

با این حال بازرسان آژانس همچنان اجازه دسترسی به اطلاعات دوربین‌های نظارتی را نخواهند داشت. آقای گروسی نیز در اظهارات روز یکشنبه خود تاکید داشت که توافق روز یکشنبه «راه حل دائمی» نیست، و صرفا فوری‌ترین مسائل با ایران حل شد.

ایران اجازه دسترسی به اطلاعات این دوربین‌ها را منوط به لغو تحریم‌های آمریکا کرده است. دولت جو بایدن نیز از سوی دیگر خواستار آن است که ایران همه تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کند. این میان اتحادیه اروپا نقش میانجی را در مذاکرات وین ایفا می‌کند.

انریکه مورا در ادامه توییت خود عنوان کرده که هدف اتحادیه اروپا اجرای کامل توافق هسته‌ای از جانب همه طرف‌ها است و برای این مهم، مذاکرات وین باید در اسرع وقت از سرگرفته شود.

توافق روز یکشنبه ایران و آژانس همچنین استقابل روسیه را در پی داشت.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، در توییتر نوشت که مسکو نیز در این باره با اتحادیه اروپا هم‌نظر است و امیدوار است که انریکه مورا و دیگر مذاکره‌کنندگان را به زودی بر سر میز مذاکره ببیند.

تاکنون شش دور مذاکره برای احیای برجام در وین برگزار شده است، اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری این مذاکرات به درخواست تهران متوقف شده و هنوز از سر گرفته نشده است.

دولت جدید ایران تاکید داشته که به دنبال مذاکره است، اما هنوز زمانی برای انجام مذاکرات اعلام نشده است.

با استفاده از گزارش رادیو فردا و شبکه اجتماعی توییتر؛ س.ن
XS
SM
MD
LG