لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

تصویب لایحه‌ای برای حفاظت از حق سقط جنین در مجلس نمایندگان آمریکا


نمایی از کنگره ایالات متحده در واشینگتن
نمایی از کنگره ایالات متحده در واشینگتن

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ۲ مهر لایحه جدیدی برای حفاظت از خدمات مربوط به سقط جنین تصویب کرد ولی انتظار می‌رود که این لایحه در مجلس سنا رای کافی نیاورد.

هدف اصلی مقررات مندرج در این لایحه مقابله با افزایش محدودیت‌ها در زمینه حق سقط جنین از سوی جمهوری‌خواهان است. نمونه برجسته این محدودیت‌ها تصمیم اخیر ایالت تگزاس برای ممنوع کردن تقريبا تمامی موارد سقط جنین است که دیوان عالی آمریکا نیز آن را ناقض قانون اساسی ندانست.

این لایحه با عنوان «قانون حفاظت از سلامت زنان» با ۲۱۸ رای موافق در برابر ۲۱۱ رای مخالف تصویب شد. ترکیب آرا دقیقا بر اساس تمایزات حزبی بود و فقط یک نماینده دمکرات به لايحه رای مخالف داد.

این لایحه علاوه بر حفاظت از تمامی خدمات مربوط به سقط جنین در سراسر کشور از اقدامات بعدی جمهوری‌خواهان برای محدود کردن و یا حذف این خدمات در ایالت‌های تحت کنترل این حزب جلوگیری خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که این لایحه در مجلس سنا رای لازم را نياورد چون تصویب آن مستلزم ۶۰ درصد آرا و در نتيجه رای موافق حداقل ۱۰ سناتور جمهوری‌خواه است.

حتی جمهوری‌خواهان میانه‌رو همچون سناتور سوزان کالین که طرفدار حق سقط جنین است اعلام کرده‌اند که به این لایحه رای مخالف می‌دهند.

رای‌گیری در مورد این لایحه در مجلس نمایندگان فرصتی بود تا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۲۲ که تعادل قوای دو حزب در دو سال پایانی دوره ریاست جمهوری جو بایدن را تعیین خواهد کرد، حزب دمکرات آمریکا حمایت خود از حق سقط جنین را به نمایش بگذارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG