لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

سازندگان فیلم «کیک محبوب من» در پرونده‌ای جدید به «اشاعه فساد» متهم شدند


صحنه‌ای از فیلم «کیک محبوب من» ساخته مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها
صحنه‌ای از فیلم «کیک محبوب من» ساخته مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها

رادیو فردا مطلع شده است که سازندگان فیلم «کیک محبوب من» در یک پرونده اتهامی تازه علاوه بر «تبلیغ علیه نظام»، از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به دو اتهام جدید شامل «اشاعه فساد به‌وسیلهٔ تولید فیلم مبتذل و اشاعه فساد به‌وسیلهٔ توزیع و انتشار فیلم مبتذل» نیز متهم شده‌اند.

این در حالی است که بهتاش صناعی‌ها، یکی از دو کارگردان فیلم روز یکشنبه ششم آبان اعلام کرد ممنوع‌الخروجی او و مریم مقدم، دیگر کارگردان فیلم، همچنان پابرجا است.

«کیک محبوب من» در جشنواره فیلم شیکاگو جایزه هوگو نقره‌ای را به خود اختصاص داد، اما آقای صناعی‌ها به وب‌سایت خبرآنلاین گفته او و همسرش، مریم مقدم، نتوانستند در این رویداد سینمایی حاضر شوند.

نیمه شهریور ماه اعلام شد که ممنوعیت خروج از کشور این دو کارگردان رفع شده است، اما خانم مقدم روز ۲۱ شهریور اعلام کرد پاسپورت او و بهتاش صناعی‌ها بار دیگر در فرودگاه و پیش از خروج از کشور توقیف شده است.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشت با وجود تهیه بلیت و پرداخت هزینه‌های خروج از کشور، از خروج او و همسرش بهتاش صناعی‌ها، جلوگیری شده است.

گذرنامه مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها یازدهم مهرماه ۱۴۰۲ هم در حالی که برای تکمیل مراحل تولید فیلم «کیک محبوب من» قصد سفر به فرانسه را داشتند در فرودگاه توقیف شده بود.

آن‌ها پس از ممنوع‌الخروجی با اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» روبه‌رو شدند.

این فیلم بدون رعایت قواعد سانسور جمهوری اسلامی، ازجمله حجاب اجباری برای بازیگران زن ساخته شده و فرایند تولید و نمایش «کیک محبوب من» پیش از این با اعتراض مقامات وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی مواجه شده بود.

این در حالی است که در دو سال بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ ده‌ها فیلم کوتاه و بلند در ایران به شکل زیرزمینی و خارج از قواعد رسمی ساخته و در جشنواره‌های بین‌المللی به نمایش درآمده است.

XS
SM
MD
LG