لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

جایگزین پراید در بازار خودرو ایران


مجله خودرو: شرکت ایران‌خودرو که زمانی با پیکان بازار خودروهای ارزان ایرانی را در اختیار داشت و بعدها پراید جای آن را گرفت، سعی دارد با طراحی یک خودرو کوچک شهری جایگزین پراید را وارد بازار کند.

کوچکِ شهری ایران‌خودرو

ایران‌خودرو در حال کار روی یک خودروی کوچک شهری است که ادعا می‌کند در صورت تولید انبوه، جایگزین پراید در بازار ایران خواهد شد. این خودرو ابعاد کوچک‌تری نسبت به خودرو پژو ۲۰۶ دارد و روی پلت‌فرم رنو کوئید در حال توسعه است.

سال ۱۳۹۹ ایران‌خودرو از نخستین موتور سه‌سیلندر یک‌لیتری خانواده رونمایی کرد. این موتور ۷۲ اسب بخار و ۹۸ نیوتن متر گشتاور قدرت دارد.

به‌گفته پیمان شرقی، مدیر توسعه این موتور در شرکت ایران خودرو، این موتور در محصول ارزان‌قیمت ایران‌خودرو که قرار است جایگزین پراید شود استفاده خواهد شد.

به احتمال زیاد، ایران‌خودرو از پیشرانه سه‌سیلندر در خودرو کلاس A استفاده خواهد کرد.

از لحاظ ابعاد، طول محصول جدید ایران خودرو از ۳.۶ متر کمتر خواهد بود و احتمالاً از نظر پلت‌فرم شباهت‌های زیادی با خودرو رنو کوئید خواهد داشت.

ایران‌خودرو قرار بود رنو کوئید را تولید کند که این طرح به نتیجه نرسید و حالا با مهندسی معکوس پلت‌فرم رنو کوئید قصد تولید خودرو جدید خود را در این کلاس دارد.

این شرکت به‌موازات کار روی پروژه بنزینی، پروژه نمونه برقی این خودرو کوچک را نیز در شرکت تحقیق، طراحی و توسعه موتور ایران‌خودرو، «ایپکو»، آغاز کرده است. البته به‌موازات ایپکو، شرکت دانش‌بنیان جتکو نیز روی پروژه برقی‌سازی محصولات ایران‌خودرو فعالیت می‌کند.

برند جدید جیلی و رنو

شرکت جیلی چین که مالکیت برند ولوو سوئد را در اختیار دارد، وارد همکاری مشترک با شرکت رنو برای توسعه خودروهای جدید شده است.

شرکت جیلی چین از بهترین برندهای خودروسازی چین است که با خرید برند اروپایی ولوو موفق شده به رشد چشمگیری در زمینه فناوری دست پیدا کند.

رنو و جیلی به دنبال شکل دادن به یک شرکت مشترک هستند که تولیدات آن در کره جنوبی انجام شود. این شرکت‌ها با همکاری جدید خود سعی خواهند کرد خودروهایی بسازند که از طریق کره جنوبی به آمریکا صادر شود. این شرکت از پیمان‌هایی که بین کره جنوبی و آمریکا برقرار است بهره خواهد برد. با این روش، هر دو شرکت رنو و جیلی می‌توانند به‌طور غیرمستقیم وارد بازار بزرگ آمریکا شوند.

خودروهای این شرکت مشترک را رنو طراحی می‌کند، ضمن آن‌که محصولات جیلی هم در کارخانه رنو در کره جنوبی تولید خواهد شد.

رنو هم‌اکنون مالک بخش خودروسازی شرکت سامسونگ کره جنوبی است.

موشک زمین‌به‌زمین منصوری

منصوری، تیونر معروف آلمانی که کوروش منصوری آن را تأسیس رده و اداره می‌کند، موفق شد شاسی‌بلند لامبورگینی را با تقویت و بهسازی به قدرت هزار و یک اسب بخار برساند.

با تیونینگ لامبورگینی Urus یکی از خاص‌ترین شاسی‌بلندهای تیونینگ‌شده جهان ساخته شده است.

در این خودرو از یک موتور چهارلیتری هشت‌سیلندر استفاده شده است. شرکت زد اف آلمان گیربکس این خودرو را با توجه به قدرت بالای موتور آن توسعه داده است.

گشتاور موتور تیونینگ‌شده این خودرو هزار و ۲۵۰ نیوتن‌متر و حداکثر سرعت این خودرو ۳۰۵ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۳.۵ ثانیه است.

آمار جدید کیفیت خودرو در ایران

بر اساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در خودروهای تولیدی در آبان ۱۴۰۰، دو خودرو پنج‌ستاره‌ای، ۹ خودرو چهارستاره‌، یک خودرو دوستاره‌ای و بقیه ( ۱۷ مدل خودرو) سه‌ستاره‌ای معرفی شده‌اند.

البته انتقادهایی به روش ارزیابی کیفیت خودرو در ایران وارد است. قبلاً خودروهای یک و دو ستاره در جدول‌های این شرکت وجود داشت، اما در سال‌های اخیر با وجود انتقاد شدید از کیفیت خودروهای ایرانی، بیشتر خودروها به حداقل سه‌ستاره رسیده‌اند که برخی آن را ناشی از فشار لابی خودروسازان ایرانی می‌دانند.

در گزارش آبان ماه این شرکت، تارا و شاهین به‌عنوان تازه‌نفس‌های خودروسازان داخلی با کسب چهار ستاره کیفی در این ارزیابی سطح کیفیت حضور دارند.

بر اساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از خودروهای سواری تولیدی آبان ماه خودروسازان داخلی، باکیفیت‌ترین خودروها دناپلاس توربو اتوماتیک ایران‌خودرو و دیگنیتی بهمن‌موتور با کسب پنج ستاره کیفی هستند.

XS
SM
MD
LG