لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

ناتو: تجمع نیروهای روسیه در بلاروس بزرگترین مورد در ۳۰ سال اخیر است


نمایی از تجمع نیروها و ادوات زرهی روسیه در بلاروس
نمایی از تجمع نیروها و ادوات زرهی روسیه در بلاروس

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ضمن ابراز نگرانی از تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین گفت تجمع نیروهای روسیه در خاک بلاروس بزرگترین مورد طی ۳۰ سال اخیر است.

همزمان اقدامات و تماس‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها ادامه دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین، قرار است در مسکو با ولادیمیر پوتین ملاقات کند.

آقای استولتنبرگ در یک نشست خبری در مقر ناتو گفت: «طی روزهای اخیر شاهد ورود تعداد قابل توجهی از نیروهای روسیه به بلاروس بوده‌ایم. این بزرگترین تجمع نیروهای روسیه در بلاروس از پایان جنگ سرد است».

او افزود که تعداد نیروهای روسیه در بلاروس به احتمال زیاد به حدود ۳۰ هزار نفر خواهد رسید و با جنگنده‌های پیشرفته و موشک‌های بالستیک کوتاه برد اس ۴۰۰ حمایت می‌شوند.

دبیرکل ناتو گفت: «این نیروها قابلیت‌های نظامی بسیار مدرن و متنوعی دارند. باید در نظر داشت که رزمایش سالانه نیروهای هسته‌ای روسیه نیز در ماه جاری برگزار می‌شود».

او بار دیگر از روسیه خواست تنش را کاهش دهد و هشدار غرب در مورد واکنش جدی و سریع به حمله نظامی روسیه را تکرار کرد.

ناتو اعلام کرده که در صورت حمله نظامی روسیه به اوکراین نیروهای خود را به این کشور اعزام نمی‌کند ولی از چند ماه پیش توان دفاعی کشور عضو پيمان در منطقه از جمله لهستان، لتونی، لیتوانی و استونی را تقویت کرده و قرار است توان نظامی خود در حاشیه دریای سیاه از جمله بلغارستان و رومانی را افزایش دهد.

آقای استولتنبرگ از تصمیم جو بایدن برای اعزام دو هزار نیروی آمریکایی به لهستان و آلمان و اعزام حدود هزار نفر از نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان به رومانی با هدف تقویت مرزهای شرقی ناتو استقبال کرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، برای بررسی تدارک رزمایش مشترک نیروهای دو کشور که قرار است بین روزهای ۲۰ تا ۳۰ بهمن برگزار شود به بلاروس رفته است و با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. آقای لوکاشنکو گفت هدف این رزمایش «تقویت مرزهای مشترک بلاروس و اوکراین است».

وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که اوکراین ماه گذشته با اعزام یک پهپاد به حریم هوایی آن کشور تجاوز کرده است. وزارت دفاع بلاروس وابسته نظامی اوکراین در مینسک را احضار کرده و یادداشتی در مورد «نقض مکرر مرزهای بلاروس» به او تسلیم کرده است.

اوکراین ضمن رد اتهامات بلاروس آن کشور را به همکاری با روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین متهم کرد. سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما از مینسک می‌خواهیم که با اقدامات بی‌ثبات کننده روسیه همکاری نکند».

همزمان، وزیر خارجه اوکراین بار دیگر تلاش کرد فضا را آرام کند و گفت احتمال حمله نظامی به اوکراین «بسیار ضعیف» است. او از مقامات ارشد آمریکایی به دلیل به کار نبردن مفهوم «قریب‌الوقوع» در توصیف تهدیدهای روسیه قدردانی کرد.

وزیر خارجه اوکراین افزود: «تهدید و مخاطرات واقعی هستند ولی از سال ۲۰۱۴ و شروع تجاوز نظامی روسیه این تهدیدها وجود داشته و دلیلی برای سراسیمگی و یا گریختن وجود ندارد».

او خاطر نشان کرد که طبق ارزیابی‌های کی‌یف تعداد نیروهای روسیه که در نزدیکی مرزهای اوکراین تجمع کرده اند حدود ۱۱۵ هزار نفر است.

به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، که کشورش یکی از نیرومندترین ارتش‌های عضو ناتو است تلاش می‌کند در این بحران میانجیگری کند.

او قبل از ترک کی‌یف ضمن تاکید بر حمایت ترکیه از تمامیت ارضی اوکراین گفت کشورش تمامی اقدامات لازم را برای کاهش تنش‌های موجود انجام خواهد داد.

آقای اردغان افزود: «ما چالش‌هایی را که اوکراین با آن روبرو است و تنش‌های موجود در منطقه را از نزدیک دنبال می‌کنیم. ما در هر تریبونی بر حمایت از تمامیت ارضی و استقلال اوکراین که یک کشور دوست و همکار استراتژیک است تاکید خواهیم کرد. به عنوان یکی از کشورهای حاشیه دریای سیاه از همه طرف‌ها می‌خواهیم که ضمن خویشتنداری از طریق مذاکره و دیپلماسی، صلح در این منطقه را تضمین کنند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG