لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۸:۰۷ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

مقام‌های اوکراین می‌گویند در طول ۱۷ روزی که از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، دست‌کم ۷۹ کودک کشته و حدود ۱۰۰ کودک نیز زخمی شده‌اند.

دفتر دادستانی اوکراین در این باره گفته است که این آمار متعلق به شهرهایی خارکیف، حومه کی‌یف، خرسون، دونتسک و سومی‌ بوده‌اند و احتمالا تعداد قربانیان بیشتر از آمار فعلی است.

۱۶:۲۵ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز شنبه اعلام کرد که مسکو در پی «متحمل شدن سنگین‌ترین خسارات در دهه‌های اخیر»، در صدد اعزام نیروهای جدید به اوکراین است.

آقای زلنسکی همچنین گفت که با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، صحبت کرده است تا روسیه را وادار به آزادسازی شهردار ربوده شده شهر ملیتوپل کنند.

بنا بر اعلام مقام‌های اوکراینی، ایوان فدوروف، شهردار ملیتوپل، روز جمعه به دست نیروهای نظامی ربوده شده است.

رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی روز شنبه که از تلویزیون پخش شد، روسیه را به پایبندی به توافق آتش‌بس موقت فراخواند تا امکان تخلیه غیرنظامیان از شهر تحت تصرف ماریوپل فراهم شود.

۱۶:۱۵ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

رئیس ستاد مشترک ارتش بلاروس روز شنبه گزارش اوکراین از قصد این کشور همسایه برای ورود به جنگ به طرفداری از روسیه را تکذیب کرد.

به گفته این مقام نظامی، تنها پنج گردان از نیروهای ارتش بلاروس به مرز فرستاده شده‌اند تا جای نیروهای فعلی را بگیرند.

در دو هفته گذشته نیروهای روسیه از خاک بلاروس نیز برای پیشروی در خاک اوکراین استفاده کرده‌اند.

۱۶:۱۳ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

گزارش اُرلا گوئرین، خبرنگار بی‌بی‌سی ورلد، از خط مقدم جبهه در اوکراین، شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت.

مردان اوکراینی در گفت‌وگو با این خبرنگار سختی دوری از خانه و خانواده خود را شرح می‌دهند و به گریه می‌افتند:

۱۴:۲۲ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

روزنامه واشینگتن پست روز شنبه خبر داد که آمریکا در پی تسریع رساندن سلاح‌های پیشرفته‌تر به ارتش اوکراین است.

به نوشته این روزنامه، آمریکا قصد دارد با کمک متحدان اروپایی خود سامانه‌های دفاع هوایی «پیشرفته‌تر» و سلاح‌های دیگر به اوکراین برساند.

۱۴:۲۰ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

روسیه تهدید کرده است که کاروان تسلیحات خارجی در خاک اوکراین را «هدف مشروع» به حساب خواهد آورد.

معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه خبر داد که کرملین به کاخ سفید هشدار داده است که کاروان‌های تسلیحات خارجی برای کمک به ارتش اوکراین را «برای نیروهای مسلح روسیه هدفی مشروع» تلقی می‌کند.

پیشتر ینس استولتنبرگ، مدیرکل ناتو، هشدار داده است که هر گونه حمله به خطوط تدارکاتی کشورهای متحد تنها به «تشدید خطرناک» جنگ دامن خواهد زد.

۱۳:۵۱ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

یک مقام رسمی دولت اوکراین روز جمعه خبر داد که نخست ‌وزیر اسرائیل در تماس‌های میانجی‌گرانه خود رئیس جمهور اوکراین را زیر فشار قرار داده تا «پیشنهادهای رهبر روسیه را بپذیرد». اسرائیل گفته مقام اوکراینی را رد کرد.

به گفته این مقام اوکراینی که به نامش اشاره نشده، در تماسی که به درخواست نفتالی بنت انجام شد، پس از آن‌که آقای زلنسکی به گفتن جمله «حرف‌تان را شنیدم، متشکرم» اکتفا کرد، نخست ‌وزیر اسرائیل باز در صدد اقناع او برآمد و گفت: «اگر من جای شما بودم، به مردم خود فکر می‌کردم و پیشنهاد را می‌پذیرفتم.»

به گفته مقام دولت اوکراین، اوکراین از این توصیه نفتالی بنت آزرده‌خاطر شده و پیشنهاد او را «تسلیم شدن» به مسکو تعبیر کرده است.

۱۳:۲۱ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای ارتش روسیه روز شنبه مسجدی در شهر بندری ماریوپل را بمباران کردند، جایی‌که دست‌کم ۸۰ غیرنظامی بزرگسال و کودک از جمله شهروندان ترکیه پناه گرفته بودند.

وزارت خارجه اوکراین در توییتر ضمن تایید این خبر نوشت: «مسجد سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان در ماریوپول به دست متجاوزان روس بمباران شد.»

هنوز از شمار تلفات احتمالی و یا زخمی‌ها اطلاعی در دست نیست.

اوکراین ارتش روسیه را متهم کرد که مانع خروج غیرنظامیان از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه در ماریوپل می‌شود. تاکنون صد هزار غیرنظامی از این شهر بندری در جنوب اوکراین تخلیه شده‌اند اما صد هزار تن دیگر همچنان در این شهر زیر آتش‌باران نیروهای روسیه گرفتارند.

روسیه اما در مقابل، تقصیر عدم تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل را متوجه اوکراین می‌داند.

مسکو حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین را رد می‌کند، در حالی که در توصیف تهاجم نظامی خود از عبارت «عملیات ویژه نظامی» استفاده می‌کند.

پیشتر، شهردار ماریوپل از ترکیه خواسته بود با توجه به حضور ۸۶ شهروند ترکیه از جمله ۳۴ کودک در این شهر، روسیه را متقاعد کند که پیشروی در ماریوپل را متوقف کند.

۱۲:۵۴ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

دولت ایتالیا روز شنبه اعلام کرد که قایق تفریحی عظیم آندری مِلنیچِنکو، الیگارش روس، را ضبط کرده است.

پلیس مالی ایتالیا ارزش این قایق سفیدرنگِ غول‌آسا به نام «سای آ» را ۵۳۰ میلیون یورو عنوان کرده و نوشته است که قایق در بندر تریِست ضبط شده است.


در گزارش‌ها آمده است که ملنیچنکو ثروت خود را از راه سرمایه‌گذاری در صنایع ذغال سنگ و کود شیمیایی به دست آورده است.

این دست‌کم سومین قایق تفریحی عظیم متعلق به الیگارش‌های روس است که در دو هفته گذشته توسط دولت‌های اروپایی ضبط شده‌اند.

الیگارش‌ها اَبَرثروتمندانی هستند که پول خود را از راه نفوذ سیاسی‌شان در کرملین به دست آورده‌اند و با ولادیمیر پوتین رابطه‌ای نزدیک دارند.

۱۲:۳۴ ۲۱.۱۲.۱۴۰۰

معاون نخست وزیر اوکراین روز شنبه اعلام کرد که چند کریدور امن از جمله از شهر جنوبی ماریوپل برای تخلیه غیرنظامیان باز خواهد بود.

به گفته این مقام، برنامه دولت اوکراین تخلیه چند شهر و روستا در منطقه کی‌یف و سومی است.

ایرینا وِرِشچوک ابراز امیدواری کرده است که روسیه به وظیفه خود برای حفظ آتش‌بس به منظور تخلیه شهرها عمل کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG