لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۰:۳۴ ۵.۱۲.۱۴۰۰

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال صدور فرمان ولادیمیر پوتین، چندین صدای انفجار در دو شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، و خارکیف شنیده شده است.

ترافیک خودروهایی که قصد خروج از کی‌یف را دارند
ترافیک خودروهایی که قصد خروج از کی‌یف را دارند


در همین حال عکس‌ها و ویدئوها از پایتخت اوکراین نشان می‌دهد که مردم به ایستگاه‌های مترو پناه برده‌اند. عده‌ای نیز با ساک و چمدان به راه افتاده‌اند تا خود را به مکانی امن برسانند.


عده‌ای از مردم کی‌یف با خودروهای خود و عده‌ای دیگر با اتوبوس‌های مسافربری قصد خروج از پایتخت را کرده‌اند.

مقصد اغلب آنها به احتمال قوی غرب اوکراین خواهد بود که به مرز لهستان و نیروهای ناتو نزدیک است.

۱۰:۳۶ ۵.۱۲.۱۴۰۰

دقایقی پیش ارتش اوکراین در بیانیه‌ای گفت که پنج هواپیما و یک هلی‌کوپتر روسی را سرنگون کرده است.

روسیه در پاسخ این خبر را تکذیب کرده است.

۱۰:۴۳ ۵.۱۲.۱۴۰۰

در پی اقدام روسیه در به‌رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک و اعزام نیروی نظامی به این دو منطقه در شرق اوکراین، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه چهارم اسفند با تحریم وزیر دفاع روسیه و شماری از متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، موافقت کرد.

در این بسته تحریمی نام ۳۵۱ نماینده دومای روسیه که با به رسمیت شناختن استقلال مناطق شورشی شرق اوکراین موافقت کردند، به چشم می‌خورد.

علاوه بر این نام ۲۷ شخص حقیقی و حقوقی نزدیک به ولادیمیر پوتین نیز در فهرست تحریم‌شدگان اعلام شده است، از جمله دو تن از مقام‌های بلندپایه مسکو شامل سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و آنتون واینو، رئیس دفتر ولادیمیر پوتین.

۱۰:۵۸ ۵.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ساعتی پیش در این کشور حکومت نظامی اعلام کرد.

او در توییتی خبر داد که با رئیس جمهور آمریکا، صدراعظم آلمان و نخست وزیر بریتانیا تلفنی گفت‌وگو کرده و از جهان خواست که «پوتین را متوقف کنید».


او همچنین خواستار ایجاد ائتلافی علیه ولادیمیر پوتین و تحریم‌های فوری علیه روسیه شد.

۱۱:۰۸ ۵.۱۲.۱۴۰۰

در پی آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین، قیمت نفت خام برِنت دریای شمال روز پنج‌شنبه با ۳.۵ درصد افزایش از صد دلار نیز گذشت. این نخستین بار از سپتامبر سال ۲۰۱۴ است که بازار شاهد چنین قیمتی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین حال قیمت نفت وست تکزاس اینترمیدیت نیز با ۴.۶ درصد افزایش از ۹۶ دلار برای هر بشکه گذشت.

۱۱:۳۱ ۵.۱۲.۱۴۰۰

این نقشه محل وقوع انفجار در خاک اوکراین پس از حمله روسیه تا این لحظه را نشان می‌دهد:

بخش‌های هاشورزده تحت کنترل روسیه است
بخش‌های هاشورزده تحت کنترل روسیه است


۱۱:۴۱ ۵.۱۲.۱۴۰۰

در اقدامی دیرهنگام، سفارت جمهوری اسلامی در اوکراین روز پنج‌شنبه از ایرانیان مقیم این کشور و دانشجویان خواست از «هر امکانی» برای خروج از اوکراین استفاده کنند.

این توصیه در حالی منتشر شده است که بر اساس خود این اطلاعیه، در شرایط فعلی «آسمان اوکراین بسته است.»

۱۱:۵۴ ۵.۱۲.۱۴۰۰

ویدئوی اصابت موشک به فرودگاهی در غرب اوکراین:

۱۱:۵۸ ۵.۱۲.۱۴۰۰

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قرار است صبح روز پنج‌شنبه به وقت واشینگتن خبر از «عواقب سنگین‌تر» برای تهاجم روسیه بدهد.

او پیشتر در همان دقایق اولیه انتشار خبر حمله، در بیانیه‌ای تاکید کرد که جهان به دلیل این «حمله غیر قابل توجیه» از روسیه «بازخواست خواهد کرد».


ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در همان ساعات اولیه در بیانیه‌ای رسمی حمله روسیه به خاک اوکراین را «نقض جدی قوانین بین‌الملل» توصیف و آن را محکوم کرد.

۱۲:۱۳ ۵.۱۲.۱۴۰۰

اعلام نخستین آمار رسمی قربانی‌های تهاجم روسیه به اوکراین:

اداره پلیس ملی اوکراین ساعتی پیش خبر داد که در منطقه اودسا در جنوب کشور در بمباران دست‌کم شش نفر کشته و هفت نفر مصدوم شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG