لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۵:۵۸ ۵.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری فرانسه در نقشه‌ای مناطقی از خاک اوکراین را که نیروهای روسیه به آنها وارد شده‌اند با رنگ خاکستری مشخص کرده است:

همین خبرگزاری می‌گوید که نیروهای روسیه به شمال منطقه کی‌یف، پایتخت، نزدیک شده‌اند.

۱۷:۲۵ ۵.۱۲.۱۴۰۰

سفارت روسیه در ایران گزارش خبرگزاری تسنیم مبنی بر حضور جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روسی در آسمان اوکراین را تکذیب کرد.

صفحه رسمی سفارت روسیه در ایران با انتشار توئیتی مدعی شد که این خبر، «جعلی و بخشی از تبلیغات ضد روسی» است.

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی از نخستین ساعات حمله روسیه به اوکراین، اخبار سخنرانی پوتین را به طور گسترده پوشش داده و تصاویر و ویدئوهایی نیز از حملات موشکی به اوکراین منتشر کرده‌اند.‎

۱۷:۳۹ ۵.۱۲.۱۴۰۰

به دنبال حمله تمام عیار ارتش روسیه به خاک اوکراین از راه هوا، دریا و زمین، نبرد در چند جبهه مرزی ادامه دارد. حسین آرین، کارشناس امور نظامی در بریتانیا، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که هدف پوتین در مرحله کنونی اشغال مناطق شرقی اوکراین است.

هدف ولادیمیر پوتین در مرحله کنونی جنگ اوکراین چیست؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:38 0:00
لینک مستقیم


۱۷:۴۵ ۵.۱۲.۱۴۰۰

وزارت دفاع روسیه می‌گوید که ۸۳ تاسیسات نظامی اوکراین از جمله ۱۱ پایگاه هوایی را نابود کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، دستور داده است تا با نظامیان اوکراینی «با احترام» رفتار شود و برای آن‌هایی که تسلیم می‌شوند و سلاح خود را زمین می‌گذارند، کریدورهای امن فراهم شود.

وزارت دفاع روسیه همچنین تایید کرد که یک جنگنده سوخو-۲۵ روسیه به دلیل «خطای فنی» سقوط کرده است.

۱۸:۱۳ ۵.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز پنج‌شنبه گفت که منتظر است تا متحدان اوکراین تحریم‌های ملموسی را علیه روسیه اعمال کنند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ارتش اوکراین اعلام کرد چهار موشک بالستیک از خاک بلاروس به قلمرو اوکراین شلیک شده است.

در شهر ماریوپول در شرق اوکراین، شورای شهر اعلام کرد که در پی بمباران روز پنج‌شنبه یک منطقه مسکونی تخریب شده و شمار تلفات در حال مشخص شدن است.

۱۸:۱۴ ۵.۱۲.۱۴۰۰

یکی از مشاوران رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید تاکنون حدود ۴۰ تن در حمله روسیه به این کشور کشته شده‌اند.

اولکسی آرستوویچ روز پنج‌شنبه گفت که ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

با این حال، وی اشاره نکرد که آیا تلفات شامل غیرنظامیان نیز می‌شود یا نه.

بنابر اعلام ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری، مقامات اوکراینی به همه کسانی‌ که خواهان دفاع از کشور هستند سلاح تحویل خواهند داد.

رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد: «آینده مردم اوکراین به یکایک اوکراینی‌ها بستگی دارد».

۱۸:۲۲ ۵.۱۲.۱۴۰۰

به‌دنبال حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین، شاخص «بازار سهام مسکو» در روز پنجشنبه پنجم اسفند، ۳۵ درصد سقوط کرد و روبل، واحد پول روسیه، نیز بیش از ۱۲ درصد ارزش خود را از دست داد.

همچنین شاخص سهام «سیستم تجارت روسیه» که بخشی از «بازار سهام مسکو» و متکی به نقل و انتقالات مالی از طریق دلار آمریکا است، روز پنج‌شنبه ۵۰ درصد افت کرد. جزئیات بیشتر در گزارش زیر:

۱۸:۴۵ ۵.۱۲.۱۴۰۰

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین گفت که ایران برای نشان دادن استقلال خود «باید تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کند».

او با اشاره به این‌که «صدا و سیما اخبار را مانند یکی از مستعمرات روسیه گزارش می‌کند» در توئیتی نوشت: «جدا شدن گرجستان و آذربایجان و ارمنستان از ایران توسط روسیه و حمایت شوروی از صدام در حمله به ایران را همواره به یاد داشته باشیم».

۱۹:۰۳ ۵.۱۲.۱۴۰۰

مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در پی تهاجم نیروهای روسیه از طریق زمین و دریا به این کشور و تهدید ذخایر غلات، ارتش اوکراین عملیات خود در بنادر کشور را به حالت تعلیق درآورد.

این اقدام همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد روند عرضه غلات و دانه‌های روغنی توسط اوکراین به عنوان یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان این محصول در جهان صورت گرفته است.

۱۹:۱۲ ۵.۱۲.۱۴۰۰

اداره نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی دولت فدرال روسیه (روسکماندزور) که به «اداره سانسور» نیز مشهور است، در اطلاعیه‌ای از رسانه‌های این کشور خواست تا در پوشش حوادث شرق اوکراین، تنها اطلاعات رسمی منابع دولتی روسیه را منتشر کنند.

روسکماندزور روز پنج‌شنبه هشدار داد که انتشار آنلاین «اطلاعات غلط» منجر به اعمال محدودیت‌های فوری بر رسانه‌ها خواهد شد.

نهاد مسئول سانسور رسانه‌ها در روسیه گفته است: ما تاکید می‌کنیم که تنها منابع رسمی روسیه، منبع اطلاعات «قابل اعتماد» در رابطه با وضعیت اوکراین است.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه هفته جاری، پس از به‌رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق لوهانتسک و دونتسک اوکراین توسط کرملین، تحریم‌هایی بر بخش رسانه‌ای دولت روسیه اعمال کرد.

غرب می‌گوید روسیه از رسانه‌های دولتی، خصوصا شبکه «راشا تودی» برای انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده استفاده می‌کند.

دولت روسیه طی سال‌های گذشته محدودیت‌های گسترده‌ای در زمینه رسانه‌ها وضع کرده و فعالیت برخی رسانه‌های غربی در این کشور، از جمله رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و صدای آمریکا را ممنوع کرده است.

گزارشگران بدون مرز، روسیه را از نظر آزادی رسانه‌ها در رده ۱۵۰ از میان ۱۸۰ کشور جهان و بعد از کشورهایی نظیر ونزوئلا و جمهوری کنگو قرار داده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG