لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۲۰:۵۰ ۶.۱۲.۱۴۰۰

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، با تهدید کشورهای فنلاند و سوئد گفته است اگر این کشورها قصد داشته باشند به ناتو بپیوندند، مسکو واکنش نشان می‌دهد و با عواقب نظامی و سیاسی مواجه خواهند شد.

اوکراین طی سال‌های گذشته خواهان عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو بود؛ موضوعی که کرملین می‌گوید تهدیدی برای امنیت روسیه است.

۲۱:۵۳ ۶.۱۲.۱۴۰۰

رئيس‌جمهور اوکراین با انتشار یک ویدئو شایعات مربوط به فرار از پایتخت را تکذیب کرد و گفت او در پایتخت است و از استقلال اوکراین و دولت خودش محافظت می‌کند.

مقام‌های روسیه می‌گویند شهر کی‌یف را از منطقه غربی محاصره کرده‌اند. ولادیمیتر پوتین نیز از ارتش اوکراین خواسته بود که با برکنار کردن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از قدرت، کنترل این کشور را در دست بگیرد.

مقام‌های دولت اوکراین روز جمعه اعلام کردند که ارتش اوکراین برای دفاع از کی‌یف در پایتخت مستقر شده است.

۲۲:۲۳ ۶.۱۲.۱۴۰۰

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از ادامه برنامه ارسال تسلیحات و سامانه دفاع هوایی به اوکراین خبر داد و گفت برای اولین بار نیروهای واکنش سریع ناتو به مناطق شرقی قلمرو این سازمان اعزام می‌شوند.

او با اشاره به اینکه روسیه درصدد سرنگونی دولت کی‌یف است، گفت ناتو مرزهای شرقی خود را بعد از تهاجم روسیه به اوکراین تقویت می‌کند.

برنامه جدید ناتو شامل ارسال هزاران نیروی نظامی جدید و استقرار ۱۰۰ جنگنده در ۳۰ منطقه اروپا است.

ناتو روز جمعه اجلاسی با تمام اعضا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، همچنین همراه فنلاند و سوئد برگزار کرد و تهاجم نظامی روسیه را محکوم کرد.

همزمان روسیه به فنلاند و سوئد هشدار داد اگر مانند اوکراین برنامه عضویت در ناتو را داشته باشند، با واکنش «نظامی و سیاسی» مواجه خواهند شد.

۲۳:۵۴ ۶.۱۲.۱۴۰۰

در پی تحریم رئیس‌جمهور روسیه توسط اتحادیه اروپا، دو منبع آگاه به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که دولت آمریکا نیز ولادیمیر پوتین را تحریم می‌کند.

یکی از این منابع آگاه گفته است احتمالا به غیر از رئیس‌جمهوری روسیه، برخی دیگر از مقامات کرملین نیز به لیست سیاه آمریکا وارد شوند.

قبلا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته بود که تحریم رئیس‌جمهور روسیه یکی از گزینه‌های تنبیهی آمریکا علیه تهاجم این کشور به اوکراین است.

اتحادیه اروپا روز جمعه ولادیمیر پوتین و وزیر خارجه‌اش، سرگئی لاوروف، را تحریم کردند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت تاکنون تنها رؤسای جمهور سوریه و بلاروس تاکنون توسط اتحادیه اروپا تحریم شده بودند و اکنون ولادیمیر پوتین نیز به این لیست اضافه شد.

نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفته است این کشور به‌زودی تحریم‌هایی را علیه پوتین و سرگئی لاوروف اعمال خواهد کرد.

همزمان روز جمعه شورای اروپایی عضویت روسیه در کمیته وزرا و مجمع پارلمانی این شورا را تعویق کرد.

۰۱:۳۵ ۷.۱۲.۱۴۰۰


مسکو روز جمعه با متهم کردن فیسبوک به «سانسور» رسانه‌های روسی، اعلام کرد که دسترسی به این شبکه اجتماعی را تا حدی محدود می‌کند.

روسیه سال‌هاست که تلاش می‌کند کنترل شدیدتری را بر اینترنت و شرکت‌های بزرگ تکنولوژیک اعمال بکند، امری که منتقدان می‌گویند تهدیدی علیه آزادی اشخاص و شرکت‌ها و در جهت سرکوب صداهای مخالف است.

نهاد دولتی مسئول ارتباطات در روسیه گفت که فیسبوک درخواست‌های مسکو برای رفع محدودیت‌ها علیه چهار رسانه روسی را رد کرده است. این رسانه‌ها عبارتند از خبرگزاری ریانووستی، شبکه تلویزیونی زوزدا متعلق به وزارت رفاع روسیه، و وبسایت‌های گزتا و لنتا.

فیسبوک اعلام کرده که مقامات روسیه از آنها خواسته‌اند که بررسی راست و دروغ اخبار این چهار رسانه و برچسب گذاشتن بر آنها را متوقف کند. اما این شرکت چنین درخواستی را نپذیرفته و به همین خاطر مسکو قصد اعمال محدودیت‌هایی بر خدمات فیسبوک دارد.

۰۱:۵۳ ۷.۱۲.۱۴۰۰


جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز جمعه اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه، به خاطر حمله به اوکراین وضع کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ترودو در نشستی خبری گفت: «ما تحریم‌هایی را علیه رئیس جمهور پوتین و همکار او که معمار این جنگ وحشیانه بوده است، سرگئی لاوروف، یعنی وزیر خارجه روسیه، اعمال می‌کنیم. این‌ها مسئول اصلی این مرگ و ویرانی است که در اوکراین شاهد هستیم.»

او همچنین «حمایت کانادا از قطع دسترسی روسیه به نظام پرداختی سوئیفت را که بخش مهمی از سیستم بانکی جهانی است» اعلام کرد و گفت که بلاروس نیز به خاطر «معاونت در جرم و همراهی با رئیس جمهور پوتین در حمله به یک کشور آزاد و مستقل» تحریم خواهد شد.

۰۲:۵۵ ۷.۱۲.۱۴۰۰


در ادامه تحریم مقامات عالی روسیه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه واسیلی گراسیموف ژنرال ارشد روسی را نیز به فهرست تحریم‌های واشینگتن اضافه کرد.

گراسیموف رئیس کنونی ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه است. واشینگتن ساعاتی قبل از این ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه روسیه، را نیز تحریم کرده بود.

۰۳:۰۲ ۷.۱۲.۱۴۰۰

روسیه روز جمعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که از مسکو می‌خواست حمله به اوکراین را متوقف کند، وتو کرد.

نتیجه رای‌گیری روز جمعه در شورای امنیت ۱۱ به ۱ بود در حالی که چین، هند و امارات متحده عربی به آن رای ممتنع دادند. این رای‌گیری مخالفت قابل توجهی را با تهاجم نظامی روسیه به کشور همسایه خود به نمایش گذاشت با این حال همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به دلیل حق وتوی روسیه در شورای امنیت، چنین قطعنامه‌ای شانس تصویب نداشت.

ایالات متحده و دیگر حامیان این قطعنامه نیز معتقد بودند که علی‌رغم عدم تصویب آن، باز هم انزوای روسیه در عرصه بین‌المللی را به نمایش خواهد گذاشت.

۰۳:۵۶ ۷.۱۲.۱۴۰۰

اوکراین اعلام کرد که کشتی‌های جنگی روسیه روز جمعه یک نفتکش حامل مواد شیمیایی با پرچم مولداوی و یک کشتی باری را که منتطر بارگیری غلات بود در نزدیکی بندر اودسا در دریای سیاه بمباران کردند.

از آغاز حمله تمام عیار مسکو به اوکراین تاکنون سه کشتی غیرنظامی هدف حمله روسیه قرار گرفته‌اند. روز پنج‌شنبه کشتی یاسا ژوپیتر با پرچم ترکیه در بندر اودسا هدف حمله واقع شد.

وزارت زیرساخت‌های اوکراین گفت که کشتی میلنیال اسپریت با پرجم مولداوی هنگام حمله کشتی نظامی روسی حامل ۶۰۰ تن دیزل بود.

ساعاتی قبل از آن آژانس نیروی دریایی مولداوی اعلام کرده بود که خدمه کشتی میلنیال اسپریت روسی هستند و دو نفر آنها به شدت مجروح شده‌اند.

این نهاد گفت: «ما همین ده دقیقه پیش شنیدیم که همه خدمه نجات پیدا کردند، به جز دو نفر آنها که به شدت زخمی شده‌اند و در حال انتقال به بیمارستان هستند.»

بر اساس اطلاعیه وزارت زیرساخت‌های اوکراین، کشتی باری نامورا کویین نیز مورد اصابت یک فروند موشک‌ روسی قرار گرفته است. این کشتی پرچم پاناما را دارد و قصد بارگیری غله را داشت.

۰۴:۵۱ ۷.۱۲.۱۴۰۰

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه از تصمیم ایالات متحده در تحریم صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه خبر داد.

جن ساکی در توییتر نوشت که وزارت خزانه‌داری تحریم‌های کاملی را علیه صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعمال خواهد کرد که یک نهاد مالی دولتی محسوب می‌شود و قرار است وظیفه جذب سرمایه در بخش‌هایی از اقتصاد روسیه را بر عهده داشته باشد که رشد زیادی دارند.

ساعاتی قبل از این ایالات متحده شماری از عالی‌ترین مقامات روسیه، شامل ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور، و واسیلی گراسیموف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، را تحریم کرده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG