لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۲۱:۱۷ ۸.۱۲.۱۴۰۰

یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید موفقیت حمله نظامی روسیه به اوکراین برای ایران هم خطرناک است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی روز یکشنبه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عصر ایران» گفت الان اگر روسیه را مهار نکنند و با روسیه برخورد نکنند و این رفتارها محکوم نشود، شک نکنید که جهان به سمت جنگ جهانی سوم و جنگ اتمی تمام عیار می‌رود.

او افزود اگر روسیه در این کار موفق شود به سراغ کشورهای دیگر همانند سوئد، فنلاند و نروژ و یا به سمت آسیای مرکزی و حوزه ماورا قفقاز می‌رود و حتی برای خود ما هم خطرناک است.

این عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس درباره حمله روسیه به اوکراین تصریح کرد: اقدام روسیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی، نقض آشکار مفاد اصول منشور سازمان ملل متحد و نقض حاکمیت اوکراین است.

اظهارات این نماینده مجلس در حالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در اولین روز تهاجم روسیه به اوکراین در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، تلویحا از روسیه حمایت کرده بود.

آقای رئیسی روز یکشنبه با عقب‌نشینی از سخنان روز پنج‌شنبه خود گفت که ایران مخالف «سلطه‌گری» است.

با این حال رسانه‌های دولتی و نزدیک به سپاه پاسداران از موضع تهاجمی روسیه در قبال اوکراین حمایت کرده و آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را مقصر وضعیت جاری در این کشور می‌دانند.

آقای رحیمی جهان‌آبادی در ادامه گفته است به نظر من هر کشوری این اقدام را محکوم نکند یک اقدام «خلاف امنیت و صلح بین‌المللی» را ترویج کرده است.

او گفت این‌که روسیه به سبک دوران تزار و شوروی بخواهد کشورگشایی کند جز آسیب رساندن به امنیت بین‌الملل و‌ نظم و ثبات بین‌المللی حاصلی ندارد.

۲۱:۳۹ ۸.۱۲.۱۴۰۰

مقام ارشد اتحادیه اروپا روز یکشنبه از ممنوعیت فعالیت رسانه‌های روسی «راشا تودی» و «اسپوتنیک» خبر داد.

اورسلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، این دو رسانه را «ماشین رسانه‌ای کرملین» خواند و گفت که از آن‌ها برای اشاعه دروغ‌های ولادیمیر پوتین در توجیه جنگی که علیه اوکراین به راه انداخته است، استفاده می‌شود.

خانم فن درلاین در توئیتی نوشت: «در حال توسعه ابزارهایی برای ممنوع کردن اطلاعات جعلی مضر و سمی آن‌ها در اروپا هستیم».

چندین کشور اتحادیه اروپا پیشاپیش اقداماتی را علیه رسانه‌های دولتی روسیه اتخاذ کرده‌اند، از جمله لتونی و استونی که تعدادی از شبکه‌های روسی‌زبان را در واکنش به حمله روسیه به اوکراین مسدود کردند.

در همین زمینه، اتریش نیز پخش شبکه «راشا تودی» را از روز یکشنبه مسدود کرد.

۲۲:۳۳ ۸.۱۲.۱۴۰۰

با تشدید تنش‌ بین روسیه و غرب در روز یکشنبه در پی دستور ولادیمیر پوتین برای آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه، کاخ سفید روز یکشنبه از چین خواست تا حمله نظامی روسیه به اوکراین را «محکوم» کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» خاطرنشان کرد که چین برخی تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا و متحدانش علیه روسیه را به اجرا درآورده و هفته گذشته نیز در پشتیبانی از «حاکمیت» اوکراین سخن گفته است.

او تصریح کرد که با این حال، پکن باید پا فراتر بگذارد و اقدامات بیشتری در پاسخ به حمله نظامی روسیه علیه اوکراین در پیش بگیرد.

جن ساکی با تاکید بر این‌که «الان زمان کنار ایستادن نیست» افزود: «اکنون زمانی است که باید با صدای بلند سخن گفت و اقدامات رئیس‌جمهور پوتین و حمله روسیه به حاکمیت یک کشور را محکوم کرد».

سخنگوی کاخ سفید همچنین اظهار داشت که تاکنون گفت‌وگویی بین جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و همتای چینی او، شی جین‌پینگ صورت نگرفته است اما احتمال تماس تلفنی بین رهبران دو کشور در آینده را رد نکرد.

۲۲:۴۶ ۸.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ روز یکشنبه گزارش داد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا با ممنوعیت کلیه تراکنش‌های مالی با بانک مرکزی روسیه موافقت کرده‌اند.

بلومبرگ این خبر را به نقل از مقامات مطلع از این تصمیم که خواستند نام‌شان فاش نشود، اعلام کرد و نوشت این تصمیم راه را برای تصویب رسمی این اقدام تا پایان روز یکشنبه هموار می‌کند.

آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و کانادا در واکنش به تهاجم روسیه، علاوه بر کمک‌های نظامی، تحریم‌های گسترده‌ای نیز علیه این کشور اعمال کرده‌اند که مهم‌ترین آن قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سامانه پرداخت بین بانکی سوئیفت و همچنین تحریم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، بوده است.

۲۳:۱۷ ۸.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری فرانسه شامگاه یکشنبه گزارش داد که با گذشت سه روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین، شمار آوارگان این جنگ به ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

ده‌ها هزار اوکراینی از زمان حمله روسیه در روز پنج‌شنبه، به کشورهای همسایه از جمله لهستان و مولداوی گریخته‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان می‌گوید که در صورت وخیم‌تر شدن شرایط، این نهاد خود را برای کمک به بیش از چهار میلیون پناهجو آماده می‌کند.

پیشتر، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا گفته بود که رقم پناهجویان اوکراینی ممکن است به هفت میلیون تن برسد.

بنابر اعلام مقامات در روز یکشنبه، تاکنون حدود ۱۹۶ هزار اوکراینی به مرزهای لهستان گریخته‌اند. در حال حاضر ۹ مرکز پذیرش پناهجو در مناطق مرزی بر پا شده است.

جمعیت اوکراینی‌های مقیم لهستان تا پیش از حمله روسیه به اوکراین، یک‌ونیم میلیون نفر برآورد شده است.

۲۳:۳۱ ۸.۱۲.۱۴۰۰

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه یکشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا موافقت کرده‌اند الیگارش‌های روسیه و شخصیت‌های سیاسی دارای نقش‌های کلیدی در حکومت پوتین را در فهرست سیاه قرار دهند.

او تاکید کرد روس‌هایی که امکان تهاجم به اوکراین را فراهم می‌کنند، باید بهای بالایی برای اقدامات خود بپردازند.

جوزپ بورل تصریح کرد که به همین منظور، حدود نیمی از ذخایر مالی بانک‌ مرکزی روسیه به دلیل این اقدامات مسدود خواهد شد.

او همچنین از تصویب اقدامات فلج‌کننده در مورد بازارهای مالی روسیه، از جمله حذف برخی از بانک‌های روسیه از سامانه پرداخت بین بانکی بین‌المللی، موسوم به سوئیفت، خبر داد.

پیشتر خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که وزیران خارجه اتحادیه اروپا با ممنوعیت کلیه تراکنش‌های مالی با بانک مرکزی روسیه موافقت کرده‌اند.

۲۳:۳۲ ۸.۱۲.۱۴۰۰

وزیر دفاع آلمان تصمیم رئیس‌جمهوری روسیه برای آماده‌باش نیروهای هسته‌ای را «رد شدن از یک خط دیگر» عنوان کرد که نشان می‌دهد عملیات او در اوکراین طبق برنامه پیش نرفته است.

کریستین لامبرشت روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی «ZDF» گفت: «در ذهن خود بزرگ‌بین او (پوتین)، حمله سریع علیه اوکراین بواسطه اقدامات شجاعانه و مصمم این کشور متوقف شده است».

او اظهار داشت: «ما باید پوتین و اظهارنظرهای او را بسیار جدی بگیریم و نباید وی را دست‌کم گرفت».

خانم لامبرشت از غرب خواست تا در این زمینه «هوشیار» باشد.

کاخ سفید تصمیم ولادیمیر پوتین را به عنوان اقدامی «کاملا غیرقابل قبول» محکوم کرده و ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز آن را «خطرناک» و «غیرمسئولانه» خوانده است.

۲۳:۳۷ ۸.۱۲.۱۴۰۰

دولت اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد نظامیان روسیه بزرگترین هواپیمای ترابری جهان به نام «مریا» (به اوکراینی: رویا)، را در نزدیکی فرودگاه کی‌یف منهدم کرده‌اند.

در پی هدف قرار گرفتن این هواپیما، دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین با انتشار توئیتی نوشت: شاید روسیه بتواند هواپیمای مریا را منهدم کند، اما هرگز نمی‌تواند رویای یک اوکراین قوی، آزاد و اروپایی دموکراتیک را نابود کند.

همزمان صفحه توئیتری دولت اوکراین با انتشار تصویری از هواپیمای ترابری مریا نوشت: «بله، اشغالگران روسی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را نزدیک فرودگاه کی‌یف منهدم کردند. ما آن را دوباره خواهیم ساخت و رویای اوکراینی آزاد، قوی و کشوری اروپایی و دموکراتیک را نیز به‌طور کامل محقق خواهیم کرد».

۰۰:۰۴ ۹.۱۲.۱۴۰۰

در ادامه اعمال تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل حمله نظامی به اوکراین، فیفا روز یکشنبه اعلام کرد که از این پس هیچ‌یک از مسابقات بین‌المللی فوتبال در روسیه برگزار نمی‌شود.

فیفا همچنین اعلام کرد که اهتزاز پرچم و پخش سرود روسیه در مسابقات فوتبال خارج از مرزهای این کشور ممنوع خواهد بود.

بر اساس تصمیم فدراسیون بین‌المللی فوتبال، تیم ملی این کشور از این پس نه با عنوان تیم ملی روسیه، بلکه با عنوان «اتحادیه فوتبال روسیه» (RFU) اجازه دارد در مسابقات حضور یابد و کلیه بازی‌های این تیم بدون هوادار در «کشور بی‌طرف» برگزار خواهد شد.

پیشتر در پی اعلام انصراف برخی از کشورهای اروپایی از بازی مقابل تیم فوتبال روسیه، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه خواستار حذف کامل تیم ملی روسیه از مسابقات بین‌المللی و حتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شده بود.

۰۱:۲۴ ۹.۱۲.۱۴۰۰

اروپایی‌ها از تصمیم فیفا برای انجام بازی‌های در زمین بی‌طرف تحت عنوان «اتحادیه فوتبال روسیه» انتقاد کردند و همچنان خواستار حذف این تیم از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی شدند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال روز یکشنبه در در ادامه اعمال تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل حمله نظامی به اوکراین، اعلام کرد که از این پس هیچ‌ یک از مسابقات بین‌المللی فوتبال در روسیه برگزار نمی‌شود.

فیفا همچنین گفت که اهتزاز پرچم و پخش سرود روسیه در مسابقات فوتبال خارج از مرزهای این کشور ممنوع خواهد بود و تیم ملی این کشور نیز از این پس نه با عنوان تیم ملی روسیه، بلکه با عنوان «اتحادیه فوتبال روسیه» (RFU) اجازه دارد در مسابقات حضور یابد.

اما لهستان در اعتراض به این واکنش فیفا نسبت به حمله روسیه به اوکراین، گفت که همچنان در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با روسیه بازی نخواهد کرد.

سزاری کولزا، رئیس فدراسیون فوتبال لهستان، در توییتر نوشت: «تصمیم امروز فیفا غیرقابل قبول است. ما علاقه‌ای به شرکت در این بازی ظاهری نداریم. موضع ما تغییری نکرده است: تیم ملی لهستان با روسیه بازی نمی‌کند، حالا هر اسمی که این تیم داشته باشد.»

کارل اریک نیلسون، رئیس فدراسیون فوتبال سوئد، نیز در مصاحبه‌ای با یک وبسایت خبری گفت که از تصمیم فیفا راضی نیست و انتظار موضع سفت و سخت‌تری از فیفا داشت.

بیشتر

XS
SM
MD
LG