لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین
زوج اوکراینی سرباز در حال عبور از خیابانی در پایتخت اوکراین

تهاجم به اوکراین؛ استفاده ارتش روسیه از بمب ممنوعه «فسفر سفید»

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

۱۲:۱۷ ۹.۱۲.۱۴۰۰

حمایت اروپا از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

رئیس اجرایی اتحادیه اروپا روز یکشنبه حمایت صریح خود از اوکراین برای پیوستن به این اتحادیه را اعلام کرد و این کشور را که اکنون تحت حملات روسیه است، «یکی از ما» نامید.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، در مصاحبه‌ای با شبکه یورونیوز گفت: «در واقع در طول زمان حساب بکنیم، آنها به ما تعلق دارند. آنها یکی از ما هستند و ما می‌خواهیم که آنها جزوی از ما باشند.»

اتحادیه اروپا روز یکشنبه برای اولین بار در تاریخ تصمیم گرفت که به کشوری در حال جنگ تسلیحات نظامی بدهد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده که اتحادیه اروپا ۴۵۰ میلیون یورو اسلحه به اوکراین خواهد داد.

۱۲:۲۸ ۹.۱۲.۱۴۰۰

انتظار وارد شدن نیروهای بلاروسی به جنگ

یک مقام بلندپایه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا گفت که انتظار می‌رود بلاروس از امروز دوشنبه نیروهای خود را به اوکراین اعزام کند تا در کنار نیروهای روسی که هفته گذشته اوکراین را به اشغال درآوردند، با نیروهای اوکراینی مبارزه کنند.

بلاروس از ابتدای تهاجم روسیه از آن پشتیبانی کرده اما مستقیماً در نبردها شرکت نداشته است.

این مقام آمریکایی که تحولات کنونی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را از نزدیک دنبال می‌کند، با محفوظ نگهداشتن نام خود اعلام کرد، تصمیم رهبر بلاروس در ورود کشورش به جنگ به مذاکرات روسیه و اوکراین بستگی دارد که در روزهای آینده برگزار می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای روسیه با مقاومت شدید مدافعان اوکراینی مواجه شده‌اند و اشغال اوکراین از آنچه کرملین پیش‌بینی می‌کرد، دشوارتر شده است اما ممکن است اوضاع تغییر کند.

۱۲:۳۷ ۹.۱۲.۱۴۰۰

آلمان ۱۰۰ میلیارد یورو برای تقویت ارتش خود اختصاص داد

اولاف شولز، صدراعظم آلمان روز یکشنبه اعلام کرد که دولتش امسال ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۱۳ میلیارد دلار) برای تجهیز و به‌روز کردن ارتش آلمان هزینه خواهد کرد.

به گفته او، جنگ اوکراین برلین را مصمم کرد در سیاست خارجی خود بازنگری کند و این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ هرساله دست‌کم ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای تقویت ارتش هزینه کند.

صدراعظم آلمان، در نشست ویژه پارلمان آلمان در برلین به قانون‌گذاران گفت که در برابر تهاجم روسیه به اوکراین، ارتش آلمان ۱۰۰ میلیارد یورو برای سرمایه گذاری و پروژه‌های تسلیحاتی از بودجه فدرال دریافت خواهد کرد.

قدرت دفاعی آلمان به دلیل سابقه این کشور به عنوان یک متجاوز فاشیست در جنگ جهانی دوم، از آن زمان محدود نگه داشته شده است. این کشور اما در سال‌های اخیر، به عنوان یکی از اعضای ناتو، برای افزایش هزینه‌های دفاعی خود تحت فشار قرار گرفته است.

۱۳:۵۰ ۹.۱۲.۱۴۰۰

اتحادیه اروپا قصد دارد به اوکراینی‌ها حق اقامت سه ساله بدهد

مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا و فرانسه گفتند که این اتحادیه در حال آماده شدن برای اعطای حق اقامت و کار به آوارگان اوکراینی به مدت سه سال در کشورهای اتحادیه اروپا است.

به نوشته رویترز، این مقامات خبر دادند که تاکنون ۳۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی وارد اتحادیه اروپا شده‌اند و این اتحادیه باید برای میلیون‌ها نفر دیگر آماده شود.

اتحادیه اروپا ۲۷ کشور عضو دارد و از میان آنها لهستان، رومانی، اسلواکی و مجارستان با اوکراین مرز زمینی دارند.

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه به تلویزیون فرانس۲ گفت: «وظیفه ما این است کسانی را که از جنگ می‌گریزند، بپذیریم.» وزیران کشورهای اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه دوباره برای توافق بر سر جزئیات این تصمیم دیدار خواهند کرد.

۱۵:۲۳ ۹.۱۲.۱۴۰۰

شمار پناهجویان اوکراینی از مرز نیم میلیون نفر گذشت

فیلیپو گراندی، دبیرکل سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، خبر داده است که در طول پنج روزی که از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

از این تعداد بیش از ۲۸۰ هزار نفر به لهستان رفته‌اند و مجارستان با پذیرش ۸۵ هزار نفر، دومین مقصد پناهجویان اوکراینی محسوب می‌شود. سایر پناهندگان نیز به کشورهای مولداوی، اسلواکی و رومانی رفته‌اند. ۳۰۰ پناهجوی اوکراینی نیز به بلاروس رفته‌اند. بلاروس در حمله روسیه به اوکراین متحد مسکو است.

جنگ در اوکراین باعث آواره شدن صدها هزار نفر در داخل کشور نیز شده است. سازمان ملل برآورد کرده است که ادامه جنگ می‌تواند منجر به آواره شدن پنج میلیون نفر شود.

در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی دربارهٔ سرگردانی پناهجویان ایرانی در مرزهای اوکراین نیز منتشر شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز با تأیید بروز مشکلات در کمک به ایرانیان مقیم اوکراین، گفت: «وضعیت جنگی در داخل اوکراین و عدم امکان دسترسی‌ها کار را سخت کرده است».

او گفت تعداد زیادی از ایرانیان در شهر ورشو «اسکان داده شدند» و بقیه هم به شهرهای بوداپست و بخارست برده شده‌اند.

۱۵:۵۳ ۹.۱۲.۱۴۰۰

مذاکرات کی‌یف و مسکو آغاز شد

در حالی که انزوای دیپلماتیک و اقتصادی روسیه چهار روز پس از حمله به اوکراین عمیق‌تر شده‌است، مذاکرات بین مقامات روسیه و اوکراین روز دوشنبه در مرز بلاروس آغاز شد.

دفتر رئیس‌جمهور اوکراین گفته‌است که مذاکرات با هدف آتش‌بس فوری و عقب‌نشینی نیروهای روسیه آغاز شده‌است. در همین حال، کرملین از اظهار نظر دربارهٔ هدف مسکو از مذاکرات خودداری کرده‌است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که ۲۴ ساعت آینده برای کشورش «مهم» است. وزارت بهداشت اوکراین می‌گوید شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در اوکراین در حال حاضر به ۳۵۲ نفر از جمله ۱۴ کودک رسیده است.

۱۶:۳۷ ۹.۱۲.۱۴۰۰

خطر ورشکستگی در کمین بانک‌های روسی

برخی بانک‌های روسی مانند «اِسبِر بانک» که در جنوب شرقی و مرکز اروپا فعال هستند، با هجوم مشتریان خود برای برداشت سپرده‌های بانکی مواجه شده‌اند و خطر ورشکستگی در کمین آنها است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است در شعب «اسبر بانک» در وین، اسلوونی و کرواسی، مشتریان «مقادیر قابل توجهی» از سپرده‌های خود را برداشت کرده‌اند و احتمالاً این بانک قادر به پرداخت بدهی‌های خود که در آینده نزدیک سررسید می‌شوند، نخواهد بود.

این بانک که به همراه بانک VTB، نیمی از دارایی‌های نظام بانکی روسیه را در اختیار دارند و در روزهای اخیر توسط دولت آمریکا تحریم شدند و سپس از دسترسی به سامانه سوئیفت محروم شدند.

پس از هجوم گسترده مشتریان، «اسبر بانک» در اسلوونی و کراوسی، شعب خود را به صورت موقت تعطیل کرد و برای برداشت وجه نقد اعلام محدودیت کرد. در کرواسی مشتریان این بانک در طول دو روز آینده فقط می‌توانند ۱۰۰۰ یورو برداشت کنند.

این بانک روسی در کشورهای بوسنی، جمهوری چک، مجارستان و صربستان نیز فعال است. بانک مرکزی چک گفته است اقداماتی برای لغو مجوز بانکی «اسبر بانک» انجام می‌دهد.

۱۸:۳۵ ۹.۱۲.۱۴۰۰

سوئیس که به‌طور سنتی کشوری بی‌طرف است، روز دوشنبه اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، از جمله علیه ولادیمیر پوتین، را اجرایی می‌کند.

ایگنازیو کاسیس، رئیس‌جمهوری سوئیس، گفت که این گام بزرگی برای سوئیس است.

اتحادیه اروپا هفته گذشته تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه به‌دلیل تهاجم آن به اوکراین اعمال کرد.

سوئیس ابتدا اعلام کرد که اعمال این مجازات‌ها شامل برن نخواهد شد. اما به‌دنبال نشست روز دوشنبه دولت، سوئیس اعلام کرد که تحریم‌ها را کاملا برقرار خواهد کرد.

بر اساس بیانیه دولت سوئیس، این تحریم‌ها عمدتا کالاها و امور مالی را در برمی‌گیرد.

۱۹:۰۶ ۹.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که وبسایت‌های چند رسانه روسی روز دوشنبه هک و پیام‌های ضد جنگ و درخواست برای توقف تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین جایگزین آن‌ها شد.

در پیام منتشر شده روی این وبسایت‌ها آمده است: «شهروندان عزیز. از شما می‌خواهیم تا این دیوانگی را متوقف کنید، پسران و شوهران خود را پای مرگ حتمی نفرستید».

پیام دیگر این است: «پوتین به ما دروغ می‌گوید و ما را به خطر می‌اندازد».

این گزارش می‌افزاید وبسایت‌ خبرگزاری رسمی روسیه، تاس، به علاوه وبسایت‌های آربی‌سی، کومرسانت، فونتانکا و ایزوستیا در نتیجه این هک از دسترس خارج شدند و پیام‌های یاد شده روی آن‌ها هک شدند.

در بخش دیگری از پیام‌های قرار گرفته روی این وبسایت‌ها آمده است: «ما در تمام جهان منزوی شده‌ایم، آن‌ها خرید نفت و گاز را متوقف کرده‌اند. ظرف چند سال تبدیل به کره شمالی می‌شویم. برای چه؟ تا پوتین وارد کتاب‌های تاریخ شود؟ این جنگ ما نیست، او را متوقف کنید!»

۱۹:۱۲ ۹.۱۲.۱۴۰۰

در حالی که مذاکرات بین روسیه و اوکراین در جریان است، نظامیان روسی مناطق مسکونی شهر خارکیف را موشک‌باران کرده و حداقل ۱۱ شهروند اوکراینی کشته شده‌اند.

حملات موشکی به مناطق مسکونی خارکیف در حالی است که اوکراین روز دوشنبه با درخواست آتش‌بس فوری وارد مذاکره با روسیه شده بود.

نیروهای نظامی روسیه روز یکشنبه نیز وارد شهر خارکیف شده بودند اما با مقاومت نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

شهردار خارکیف با انتشار پیامی در صفحه تلگرامی خود گفته است در حالی که نه زیرساختی حساس و نه پایگاه نظامی در شهر خارکیف وجود دارد، نیروهای روسیه شهر را بمباران کردند و این عملیات تاکنون حداقل ۱۱ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است.

این در حالی است که کرملین صبح روز دوشنبه و در آستانه مذاکرات مقامات این کشور با اوکراین در بلاروس مدعی شده بود که وظیفه اصلی نیروهای نظامی روسیه «تضمین امنیت شهروندان اوکراینی» است.

آنتون هراشچنکو مشاور وزیر کشور اوکراین نیز روز دوشنبه اعلام کرد خارکیف «به‌طور گسترده‌ای هدف حمله قرار گرفته است، ده‌ها نفر کشته و صدها شهروند زخمی شده‌اند».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز در واکنش به حملات موشکی نیروهای نظامی روسیه به مناطق مسکونی از آن‌ها خواسته است برای حفظ جان خود میدان جنگ را ترک کنند.

او اظهار داشت تاکنون ۴۵۰۰ نیروی نظامی روسیه کشته شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG