لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

نگرانی از «حمله ایران به شهروندان اسرائیلی»؛ وزیر خارجه اسرائیل به ترکیه‌ می‌رود


یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل
یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل

هم‌زمان با تشدید هشدارهای دولت اسرائیل به شهروندان این کشور درباره سفر به ترکیه، وزیر خارجه اسرائیل قرار است روز پنج‌شنبه، دوم ماه تیر به ترکیه سفر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر وزیر خارجه اسرائیل روز یک‌شنبه، ۲۹ خرداد در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر از جمله اهداف سفر یائیر لاپید به ترکیه را «نگرانی‌های اخیر اسرائیل در مورد حمله احتمالی ایران به اتباع این کشور در ترکیه» اعلام کرد.

سفر آقای لاپید چند هفته پس از آغاز هشدارهای جدی دولت اسرائیل به شهروندانش در مورد سفر به ترکیه صورت خواهد گرفت.

وزیر خارجه اسرائیل روز ۲۳ خرداد در یک رشته پیام توئیتری از شهروندان کشورش خواسته بود که تا اطلاع ثانوی از سفر به استانبول و به طور کلی ترکیه خودداری کنند و از آن دسته شهروندان اسرائیلی که در ترکیه بودند نیز خواسته بود که فورا خاک این کشور را ترک کنند.

در همین حال شورای امنیت ملی اسرائیل نیز روز جمعه، ۲۷ خرداد به گردشگران این کشور برای سفر به استانبول بالاترین سطح هشدار را که درجه چهار است داد و برای سایر نقاط ترکیه، هشدار سطح سه را تعیین کرد.

هشدارهای اخیر پس از انتشار اخباری مبنی بر برخی تلاش‌ها برای ربودن شهروندان اسرائیلی در ترکیه در هفته‌های گذشته صادر شده است.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، ترکیه ماه گذشته چند عامل مرتبط با ایران را که برای ربودن و کشتن گردشگران عادی اسرائیلی ماموریت گرفته بودند، شناسایی و بازداشت کرده‌ است.

برخی گزارشگران اسرائیلی نیز در روزهای گذشته بدون ذکر منبع، گفته‌ بودند که ترکیه «عوامل مرتبط با سپاه پاسداران را که ماموریت‌ ربودن و کشتن گردشگران اسرائیلی و ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران» را در این کشور داشتند در ۱۹ شهر شناسایی کرده است.

دولت ترکیه تاکنون در مقابل این اظهارات واکنشی نشان نداده است، اما مقامات ترکیه این کشور را برای شهروندان اسرائیل «امن» توصیف کرده‌اند.

اسرائیل موضوع تلاش سپاه پاسداران برای «دزدیدن» یا «کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه» را پس از کشته شدن حسن صیاد خدایی، افسر نیروی قدس سپاه، عنوان کرده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» پیشتر به نقل از منابع آمریکایی نوشته بود که اسرائیل به دولت جو بایدن اطلاع داده است که کشتن حسن صیاد خدایی در تهران کار اسرائیل بوده و او به خاطر برنامه‌ریزی برای لطمه زدن به اسرائیلی‌ها و یهودیان از پای درآمده است.

در واکنش به ترور آقای صیاد خدایی،‌ مقامات جمهوری اسلامی، از جمله حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، قول انتقام داده‌اند.

با وجود هشدارهای دولت اسرائیل به شهروندانش در مورد سفر به ترکیه، هزاران اسرائیلی سفر از قبل برنامه‌ریزی‌شده خود به این کشور را لغو نکرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم ۲۲ هزار اسرائیلی برای سفر به ترکیه در ماه‌های تابستان بلیط هواپیما خریداری کرده‌اند.

در ادامه هشدارهای دولت اسرائیل به شهروندان خود، بنی گانتز، وزیر دفاع این کشور روز شنبه، ۲۸ خرداد هشدار داد که اسرائیل به هرگونه حمله احتمالی به شهروندان این کشور در ترکیه «قاطعانه» پاسخ خواهد داد.

تاکنون مقام‌های جمهوری اسلامی به گزارش‌ها در خصوص احتمال حمله به شهروندان اسرائیل در ترکیه واکنشی نداده‌اند.

بر اساس گزارش‌ رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ ف.ع/پ.پ
XS
SM
MD
LG