لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه شب به تهران سفر می‌کند


جوزپ بورل
جوزپ بورل

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه، سوم تیرماه، تایید کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است به تهران سفر کند. یکی از اهداف این سفر مذاکره درباره احیای برجام عنوان شده است.

پیشتر روزنامه العربی الجدید شامگاه پنج‌شنبه به نقل از مقامات «مطلع ایرانی» خبر داده بود که جوزپ بورل «به احتمال بسیار زیاد» اوایل هفته آینده برای گفت‌وگو درباره مناقشه هسته‌ای ایران و از سرگیری مذاکرات احیای برجام به تهران سفر می‌کند.

با این حال سعید خطیب‌زاده،‌ به گزارش خبرگزاری ایسنا، خبر داده است که آقای بورل جمعه شب، سوم تیر، یعنی تا ساعاتی دیگر به تهران سفر خواهد کرد.

به گفته این مقام ایرانی، آقای بورل قرار است در این سفر «در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر» کند.

پیشتر العربی‌الجدید بدون اشاره به هویت منابع خود گفته بود که طی روزهای اخیر رایزنی‌هایی میان تهران و کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای این سفر انجام گرفته است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود به نقل از این منابع مطلع نوشت: «از آنجا که جوزپ بورل و معاون او، انریکه مورا به‌ویژه طی ماه‌های اخیر پیام‌هایی را میان تهران و واشینگتن رد و بدل کرده‌اند، این‌ بار نیز احتمالا حامل پیام آمریکایی‌ها خواهند بود.»

ساعتی پیش از این گزارش آقای مورا در توییتر عکسی از خود به همراه آقای بورل و راب مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، منتشر کرده و نوشته بود که با این مقام آمریکایی گفت‌وگویی درباره برجام داشته است.

انریکه مورا در ادامه این توییت افزوده بود که آقای مالی بر تعهد ایالات متحده نسبت به بازگشت به برجام تاکید کرده است.

مذاکرات احیای برجام بیش از سه ماه است که متوقف شده و در این مدت تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران افزایش یافته که نشانه‌های آن از جمله صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران به دلیل عدم همکاری با آژانس و واکنش ایران در غیرفعال کردن دوربین‌های نظارتی آژانس است.

روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس خبری مشترک خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در تهران از تماس‌های تهران و بروکسل برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام خبر داده بود.

به گفته آقای امیرعبداللهیان، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، با انریکه مورا و خود او نیز با جوزپ بورل در تماس بوده است تا در آینده مذاکرات «قطار مذاکرات که در ریل درستی قرار دارد، حرکت کند».

ایران خواهان خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و تضمین ایالات متحده به عدم خروج از برجام در دولت‌های آینده است. دولت جو بایدن اما این درخواست‌ها را رد کرده و گفته است نمی‌تواند از طرف دولت‌های آتی تصمیم بگیرد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، العربی الجدید و رادیوفردا/ س. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG