لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

جو بایدن رای دیوان عالی آمریکا درباره لغو حق سقط جنین را «بی ثبات کننده» خواند


جو بایدن در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو
جو بایدن در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه نهم تیر گفت لغو حق قانونی سقط جنین توسط دیوان عالی ایالات متحده یک تصمیم «بی ثبات کننده» است.

او همچنین تاکید کرد که از تغییر مقررات مجلس سنا موسوم به اطاله بررسی (فیلیباستر) برای تضمین حق سقط جنین در سراسر کشور حمایت می‌کند.

آقای بايدن تاکید کرد که تصمیم دیوان عالی به موقعیت جهانی آمریکا لطمه نخواهد زد و در بخش دیگری از سخنانش نقش دولت خود در مدرن سازی ناتو برای مقابله با چالش های امنیتی جدید به خصوص روسیه و چین را برجسته کرد.

از روز جمعه گذشته که دیوان عالی آمریکا حق قانونی سقط جنین به عنوان یک قانون فدرال را لغو کرد و تصمیم گیری در این زمینه را به مجالس قانونگذاری ایالت‌ها واگذار کرد این موضوع در صدر اخبار داخلی آمریکا بوده و تظاهرات گسترده‌ای در نقاط مختلف کشور علیه این تصمیم برگزار شده است.

آقای بایدن در این روزها برای شرکت در اجلاس سران گروه هفت و سپس اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در سفر بوده است.

رییس جمهوری آمریکا پس از پایان اجلاس ناتو در مادرید در یک نشست خبری گفت:«آمریکا برای رهبری جهان در موقعیتی بهتر از هر زمان دیگری در گذشته قرار دارد. ولی موضوعی که باعث بی ثباتی شده تصمیم بسیار بد دیوان عالی نه فقط در لغو قانون سقط جنین بلکه به چالش کشیدن حق خصوصی افراد است. من نارضایتی شدید مردم آمریکا از تصمیم دیوان عالی را درک می کنم.»

آقای بایدن خاطر نشان کرد که از تغییر مقررات موسوم به اطاله بررسی در مجلس سنا با هدف تصویب قانونی برای تضمین حق سقط جنین در سراسر کشور حمایت می کند.

طبق مقررات اطاله بررسی (فیلیباستر) اکثر مصوبات مجلس سنا مستلزم ۶۰ رای مثبت از مجموع ۱۰۰ سناتور عضو این مجلس است. دمکرات‌ها که در مجلس سنا ۵۰ کرسی را در اختیار دارند با تغییر مقررات اطاله بررسی می خواهند قانون جدیدی در زمینه حفاظت از حق سقط جنین را با پنجاه رای به علاوه یک یا اکثریت ساده تصویب کنند.

آقای بایدن یادآوری کرد که برای تصویب چنین قانونی رای دهندگان در انتخابات میان دوره ای کنگره باید از سناتورهای دمکرات حمایت کنند تا کسب اکثریت ساده آرا در مجلس سنا تضمین شود.

افزایش حضور آمریکا در اروپا

در اجلاس رهبران ناتو آمریکا اعلام کرد که حضور نظامی خود در اروپا را افزایش خواهد داد و ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو موافقت کرد. این پیمان با بازنگری در اهداف استراتژیک خود روسیه را «بزرگترین تهدید مستقیم» و سیاست های تعرضی چین را چالش بزرگی برای منافع غرب توصیف کرد.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت:«به نظرم همه توافق داریم که این یک اجلاس تاریخی بود.» او یادآوری کرد که ۱۲ سال پیش آخرین بار که ناتو اهداف استراتژیک خود را ترسیم کرد روسیه یک همکار تلقی می شد و هیچ اشاره ای به چین نشده بود.

آقای بایدن افزود:«از آن زمان جهان خیلی تغییر کرده است. هدف این اجلاس تقویت پیمان ناتو و آماده شدن برای مقابله با چالش های امروزی و خطراتی بود که ممکن است در آینده با آنها مواجه شویم.»

آقای بایدن در عین حال بر مصوبات اجلاس رهبران گروه هفت برای کمک های اقتصادی و نظامی بیشتر به اوکراین و تشدید تحریم ها علیه روسیه تاکید کرد.

او افزود:«ما به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد و تمامی اعضای ناتو تا هر زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت خواهند کرد. من نمی دانم این جنگ چگونه پایان خواهد یافت ولی مسلما با شکست اوکراین در برابر روسیه تمام نخواهد شد.»

XS
SM
MD
LG