لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

موج گرما غرب اروپا را فراگرفت؛ خطر مرگ بر اثر گرمازدگی در بریتانیا


آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال پرتغال
آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال پرتغال

در حالی که از حدود یک هفته پیش، موجی از گرما و آتش‌سوزی جنگل‌ها بخش‌هایی از شمال آفریقا، شبه جزیره ایبریا شامل کشورهای اسپانیا و پرتغال و همچنین نیمه جنوبی فرانسه را فراگرفته و هزاران نفر را از خانه‌های خود آواره کرده، در شمال غربی اروپا، دولت بریتانیا اولین هشدار قرمز گرمای هوا را صادر کرد.

در بریتانیا، مقام‌های این کشور آماده افزایش بی‌سابقه دمای هوا و ثبت رکورد جدیدی در این زمینه می‌شوند.

در حالی که رکورد دمای هوا در بریتانیا، ۳۸.۷ درجه سانتیگراد و مربوط به سال ۲۰۱۹ است، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده دمای هوا در این کشور به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد برسد.

اداره بهداشت عمومی بریتانیا نسبت به «جهش» در بستری شدن در بیمارستان‌ها بر اثر گرمازدگی هشدار داده و کارشناسان نیز اعلام کرده‌اند ممکن است هزاران نفر در این موج گرما جان خود را از دست بدهند.

در فرانسه، جایی که پیش‌بینی می‌شود رکورد گرمای هوا در روزهای آینده در این کشور شکسته شود، آتش‌سوزی حدود ۷۸۵۰ هکتار از جنگل‌ها را سوزاند.

در حالی که این دومین موج گرما در فرانسه در سال جاری به شمار می‌رود، شانزده شهرستان نیمه جنوبی کشور در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

از روز سه‌شنبه گذشته، دو آتش‌سوزی بزرگ در نزدیکی شهر بوردو در جنوب شرقی فرانسه آغاز شد که با وجود تلاش برای اطفای حریق، وضعیت یکی از این دو آتش‌سوزی، هنوز «بسیار نامطلوب» توصیف می‌شود.

در حالی که در نزدیکی شهر آوینیون نیز یک آتش‌سوزی دیگر در جنگل‌های این منطقه روی داده، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که تاکنون نزدیک به ۱۲ هزار نفر به دلیل آتش‌سوزی از خانه‌های خود تخلیه شدند.

در پرتغال نیز در حالی که «وضعیت اضطراری» اعلام شده، مسئولان آتش‌نشانی از شناسایی حدود ده آتش‌سوزی در جنگل‌ها و اعزام بیش از ۹۰۰ آتش‌نشان برای اطفای حریق خبر دادند.

بر اساس اعلام مقام‌های پرتغال، این آتش‌سوزی‌ها تاکنون منجر به کشته شدن دو نفر از جمله خلبان یک هواپیمای آتش‌نشان شده که در جریان عملیات اطفای حریق سقوط کرد.

در اسپانیا نیز، جایی که دمای هوا به بیش از ۴۳ درجه رسید، پدرو سانچز، نخست ‌وزیر، در توئیتی از چندین آتش‌سوزی فعال و تخلیه ساکنان چندین شهر خبر داد.

آتش‌سوزی‌های اخیر تهدیدی برای پارک ملی مونفراکونه، یک منطقه حفاظت‌شده به شمار می‌رود که در نزدیکی مرز پرتغال واقع است.

در شمال آفریقا، بر اثر آتش‌سوزی‌های شدیدی که از روز چهارشنبه در مناطق جنگلی دورافتاده شمال مراکش روی داد، صدها خانواده از خانه‌های خود تخلیه شدند.

بر اساس اعلام مسئولان، در یکی از آتش‌سوزی‌ها که در منطقه العرائش به راه افتاد، جسد یک نفر با سوختگی‌های متعدد پیدا شد.

دست‌کم دو هزار هکتار از جنگل‌های مناطقی در شمال مراکش در آتش‌سوزی‌های چند روز اخیر از بین رفته است.

XS
SM
MD
LG