لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

توکیو اقدام کره شمالی در شلیک موشک از آسمان ژاپن را محکوم کرد


انتشار خبر پرتاب موشک در سئول
انتشار خبر پرتاب موشک در سئول

به دنبال شلیک ناگهانی یک فروند موشک بالیستیک از سوی کره شمالی که از فراز ژاپن عبور کرد، دولت توکیو در هشداری بی‌سابقه صبح روز سه‌شنبه، ۱۲ مهر، از مردم خود خواست به پناهگاه بروند.

اقدام حکومت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در شلیک موشک بر فراز مجمع‌الجزایر ژاپن، که در پنج سال گذشته سابقه نداشته، تشدید جدی شرایط امنیتی و ثبات‌زدایی در شرق آسیا محسوب می‌شود.

سامانه هشدار ژاپن حدود ساعت هفت صبح به وقت محلی به کار افتاد.

هشدار خودکار از طریق ایستگاه‌های رادیویی و گوشی تلفن همراه شهروندان ارسال شد. مردم در استان‌های آئوموری، هوکایدو، جزایر ایزو، اوگاساوارا و توکیو این هشدار را دریافت کردند. حرکت قطارها در بخش‌هایی از این مناطق برای مدتی متوقف شد.

نهاد نخست‌ وزیری ژاپن نیز از مردم خواست با پناه گرفتن در اماکن امن، به اشیاء مشکوک نزدیک نشده و بلافاصله با پلیس یا آتش‌نشانی تماس بگیرند.

عبور موشک بالیستیک کره شمالی از آسمان ژاپن به هواپیماها یا شناورهای در مسیر عبور موشک ظاهرا آسیبی وارد نکرده، اما با طنین انداختن سامانه هشدار کشوری برای شرایط اضطراری و تهدیدهای حیاتی، مردم به رفتن به پناهگاه فراخوانده شدند.

به گزارش سی‌ان‌ان، کره شمالی از ده روز پیش از آن، در واکنش به مانورهای نظامی مشترک آمریکا و متحدانش در شرق آسیا، اقدام به آزمایش‌های موشکی کرده و از جمله پنج فروند موشک را پرتاب کرده بود، اما شلیک موشک بر فراز ژاپن یک اقدام تحریک‌آمیز و عامدانه محسوب می‌شود.

فومیو کیشیدا، نخست ‌وزیر ژاپن، با محکوم کردن شدید کره شمالی گفت ژاپن با یک عمل «ظالمانه» روبه‌رو شده است.

افزون بر ژاپن، دولت‌های دیگر نیز سریعا اقدام کره شمالی را محکوم کردند.

یون سوک‌یول، رئیس جمهوری کره جنوبی، گفت که کره شمالی مرتکب یک اقدام «بی‌ملاحظه» شده که با پاسخ قاطع ارتش کره جنوبی و متحدانش روبه‌رو خواهد شد.

کیم سونگ کیوم، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، و پل لاکامرا، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی، پس از برگزاری یک نشست مشترک در سئول گفتند که موضع دفاعی متحدان در برابر هر تهدید و عمل تحریک‌آمیز تقویت می‌شود.

اردین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با نکوهش شدید اقدام «بی‌ثبات‌کننده» کره شمالی، گفت پیونگ‌یانگ بار دیگر به قطعنامه‌های شورای امنیت و هنجارهای بین‌المللی آشکارا بی‌توجهی کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در پایان گفت‌وگوی تلفنی با همتایان خود از ژاپن و کره جنوبی تاکید کرد که واشینگتن به امنیت و ثبات این دو کشور متحد خود «پایبند است».

موشکی که نخستین بار است از سال ۲۰۱۷ تاکنون پرتاب شده و از فراز آسمان ژاپن عبور کرده، با برد چهار هزار کیلومتر از توان رسیدن به جزیره گوام در اقیانوس آرام که خاک آمریکا است، برخوردار بود. با این حال، در مقیاس توانایی‌های کره شمالی این موشک میان‌برد محسوب می‌شود.

موشک از استان جاگانگ واقع در شمال کره شمالی که هم‌مرز با چین است، شلیک شد که فاصله‌ای دورتر از سایر مرزهای شرقی و جنوبی کره شمالی با ژاپن و کره جنوبی دارد. موشک پس از طی کردن مسیر سه هزار کیلومتری تا آن سوی بخش شرقی ژاپن که ۲۲ دقیقه طول کشید، به دریا افتاد.

در این میان، سهام شرکت‌های صنایع دفاعی و نظامی ژاپن و کره جنوبی در بازار بورس و سهام شرق آسیا به میزان قابل ملاحظه‌ای با رشد فوری روبه‌رو شد.

کره شمالی اقدامات نظامی مشترک آمریکا و کشورهای همراه خود را تهدیدی برای حیات این کشور می‌داند و به نوبه خود نسبت به عواقب وخیم‌تر شدن اوضاع پیاپی هشدار می‌دهد.

قانون جدید احتمال کاربرد سلاح هسته‌ای به عنوان یک اقدام پیش‌گیرانه برای حفظ موجودیت کره شمالی ماه گذشته در نشست مجلس این کشور منزوی با حضور کیم جونگ اون تصویب شد.

XS
SM
MD
LG