لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

کاخ سفید: توافق هسته‌ای ایران به این زودی حاصل نمی‌شود


کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید
کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید

چند روز پس از آن که واشینگتن اعلام کرد که بر اعتراضات در ایران متمرکز شده، کاخ سفید بار دیگر تأکید کرد که شواهدی مبنی بر این که توافق احیای برجام «به این زودی‌» حاصل شود، نمی‌بیند.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید دوشنبه ۲۵ مهر در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران گفت: «درهای دیپلماسی همیشه باز خواهد ماند» اما «ما تصور نمی‌کنیم که به این زودی توافقی حاصل شود».

رسانه‌ها این اظهارات را نشانه‌ای از «وقفه‌ای مهلک» در مذاکرات احیای برجام تفسیر کرده‌اند.

برجام هفت سال پیش، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا و ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران، به امضا رسید ولی دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد و جمهوری اسلامی نیز تعهدات هسته‌ای موجود در آن را به طور فزاینده‌ای نقض کرد.

مذاکرات احیای برجام از فروردین سال گذشته آغاز شد و پس از وقفه‌ای که به دلیل تغییر دولت در ایران بود دوباره از سرگرفته شد، اما در ماه‌های اخیر و پس از آن که جمهوری اسلامی برای دومین بار نظرات خود را درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه کرد این مذاکرات عملاً بلاتکلیف مانده است.

روز پنجشنبه ۲۱ مهر، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دستیابی به توافقی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را در آینده نزدیک بعید دانست.

یک روز قبل از آن نیز ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که جمهوری اسلامی آماده احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیست و ایالات متحده اکنون بر اعتراضات در ایران متمرکز است.

همچنین جرِت بلانک، معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا درباره سرنوشت مذاکرات برجام، ضمن تأکید بر تمرکز کنونی مقام‌های واشینگتن بر اعتراضات ایران، گفت: «گفت‌وگو‌های برجام حدود شش هفته است که در یک موقعیت ثابت مانده است، ایران در مذاکرات خواسته‌های غیرممکنی را مطرح کرده است.»

او تأکید کرد: «تا زمانی که وضعیت این‌گونه باشد، مذاکرات متوقف می‌ماند.»

به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، این جمهوری اسلامی است که «باید از خواسته‌های خارج از چارچوب برجام دست بردارد» و تا آن زمان، آمریکا تمرکز خود را معطوف به سایر نگرانی‌های خود و سایر کشورها در جامعه بین‌المللی خواهد کرد.

آقای بلانک در این زمینه به تلاش‌های دولت آمریکا برای همکاری با شرکت‌های خصوصی فناوری در زمینه حمایت از مردم ایران اشاره کرد.

این موضع‌گیری دولت آمریکا در حالی است که کامالا هریس، معاون اول رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد آمریکا روز جمعه ۲۲ مهرماه با کنشگران زن ایرانی‌تبار دیدار و در خصوص اعتراضات اخیر در ایران گفت‌وگو کردند.

رویا حکاکیان نویسنده و یکی از کنشگران حاضر در این دیدار، پس از گفت‌وگو با خانم هریس گفت که از دولت جو بایدن خواسته شد تا مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با ایران را متوقف کند.

با استفاده از گزارش‌های یاهو نیوز و رادیوفردا؛ م.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG