لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

آلمان از طالبان خواست ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیرحکومتی را فورا لغو کند


یکی از شبه‌نظامیان طالبان در کابل و یک زن عابر
یکی از شبه‌نظامیان طالبان در کابل و یک زن عابر

دولت آلمان روز چهارشنبه هفتم دی از حکومت طالبان در افغانستان خواست قانون جدید ممنوعیت اشتغال زنان در نهادهای غیرحکومتی را فورا لغو کند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «اشتغال زنان در نهادها و موسسات غیرحکومتی برای تضمین کمک‌های بشردوستانه به تمامی مردم افغانستان حیاتی است و ممنوعیت آموزش متوسطه و عالی برای دانش‌آموزان و دانشجویان دختر به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و تنها نمونه در سراسر جهان محسوب می‌شود.»

او افزود که دولت آلمان در تماس و همکاری نزدیک با سایر کشورها واکنش به این اقدامات طالبان را بررسی می‌کند.

کشورهای اهدا کننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و سازمان‌های امدادگر که در داخل افغانستان این فعالیت‌ها را مدیریت می‌کنند قرار است به زودی سیاست‌های جدید خود در واکنش به تصمیم حکومت طالبان و تاثیر آن روی فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان را اعلام کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود: «ما قبل از اعطای کمک‌های مالی بیشتر نحوه و ابعاد فعالیت‌های بشردوستانه بر اساس احترام به موازین حقوق بشر را بررسی خواهیم کرد.»

به گفته او، تمامی کمک‌های مالی برای فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان در سال ۲۰۲۲ پرداخت شده است ولی وزارت توسعه بین‌المللی دولت آلمان فعلا پرداخت مبالغ بیشتر را تعلیق کرده است. با این حال مبالغی که به هزينه‌های جاری و حقوق کارکنان نهادهای امدادگر و غیرحکومتی مربوط می‌شود پرداخت خواهد شد.

در پی سقوط حکومت سابق و تصرف قدرت توسط طالبان در تابستان سال گذشته اقتصاد افغانستان فرو پاشیده است.

طبق آمارهای سازمان ملل و نهادهای امدادرسان بین‌المللی از کل جمعیت ۳۷ میلیونی افغانستان بیش از ۲۸ میلیون نفر تا حدی از کمک‌های بشردوستانه که توسط جامعه بین المللی تامین می‌شود برخوردارند.

طالبان پس ازتصرف قدرت در مرداد سال گذشته به مرور قوانین سختگیرانه در مورد تحصیل و اشتغال زنان را به اجرا گذاشته است. اشتغال اکثر زنان و حضور زنان و دختران در فضای اجتماعی به شدت محدود و یا کاملا ممنوع شده است. چند روز پیش نیز طالبان اعلام کرد که تحصیلات عالی برای دختران نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG