لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

رئیس جامعه تورگردانان: هیچ رزروی برای سفر گردشگران اروپایی به ایران در بهار نداریم


رئیس جامعه تورگردانان ایران می‌گوید در حال حاضر هیچ رزروی برای سفر گردشگران اروپایی به ایران در فصل بهار نداریم.

ابراهیم پورفرج روز شنبه ۸ بهمن‌ماه در ادامه گفته است که «به نظر می‌رسد گردشگران بین‌المللی برنامه‌ای برای آمدن به ایران ندارند».

انتظار ورود گردشگر خارجی به ایران در حالی است که جمهوری اسلامی طی چند ماه گذشته و در بحبوحه اعتراضات مردمی، چندین گردشگر اروپایی را با اتهام جاسوسی بازداشت کرده است. جمهوری اسلامی همچنین طی سال‌های گذشته بارها شهروندان خارجی یا دوتابعیتی را بازداشت و در ازای دریافت امتیازات از کشورهای خارجی آزاد کرده است؛ موضوعی که به سیاست «گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی مشهور شده و مورد انتقاد گسترده جامعه جهانی قرار گرفته است.

ابراهیم پورفرج می‌گوید در حال حاضر بیشتر آژانس‌دارانی که در حوزه تورهای ورودی فعالند، بیکار هستند.

او همچنین درباره سفرهای زیارتی شهروندان کشورهای همسایه به ایران گفته است تعداد اندکی از گردشگران کشورهای همسایه در حوزه گردشگری مذهبی به ایران سفر می‌کنند و اغلب آنها هم از کشور عراق هستند.

او خاطرنشان کرد در شرایط فعلی تمام کشورهای همسایه از ترکیه گرفته تا عمان و دبی و آذربایجان رقبای ما در عرصه گردشگری هستند و گردشگران ما را جذب می‌کنند.

توقف ورود گردشگران بین‌المللی به ایران در حالی است که آمارهای آذربایجان و ترکیه نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی این دو کشور به ترتیب پذیرای ۱.۵ میلیون و ۵۱ میلیون گردشگر خارجی بوده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۱ به ترتیب حدود ۵۰ درصد و ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد. دبی نیز در ۱۱ ماه ابتدایی ۲۰۲۲ پذیرای ۱۳ میلیون گردشگر خارجی بود که رشدی ۸۵ درصدی نشان می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های «انتخاب»، مراکز آمار آذربایجان و ترکیه و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG