لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

تهران گزارش آژانس از تغییرات در تأسیسات اتمی فردو را «نادرست و باعث تأسف» خواند


تأسیسات اتمی ایران
تأسیسات اتمی ایران

در پی انتقاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران به دلیل اعلام‌نکردن تغییرات در سایت اتمی فردو، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گزارش بازرس آژانس از بازدیدش در فردو را «نادرست» خواند.

آقای اسلامی روز پنجشنبه ۱۳ بهمن در یک نمایشگاه مربوط به سازمان انرژی اتمی ایران به گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران اشاره کرد و آن را «باعث تأسف» دانست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز قبل از آن اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی بدون اطلاع آژانس تغییراتی را «به شکل ماهوی» در زمینۀ اتصال دو مجموعه از سانتریفوژهای غنی‌سازی ۶۰درصدی در تأسیسات غنی‌سازی فردو ایجاد کرده است.

محمد اسلامی با این ادعا که گزارش‌های آژانس «دربارۀ هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود»، افزود: «برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو نادرست بود، اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد.»

آژانس بین‌المللی در گزارش خود افزوده بود که این تغییرات را در جریان یک بازرسی سرزده در روز اول بهمن از تأسیسات فردو متوجه شده است.

تأسیسات اتمی فردو که در عمق زمین ساخته شده، به‌دلیل تصمیم اخیر جمهوری اسلامی برای افزایش حجم و غلظت غنی‌سازی اورانیوم، یکی از اهداف اصلی بازرسی‌های آژانس است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین ادامه داد: «ما بلافاصله توضیحات را ارائه کردیم که فیلم آن موجود و قابل ارائه است. این توضیحات همان روز مکاتبه شد و بازرس آژانس هم متوجه اشتباه خود شد.»

هنوز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این ادعای آقای اسلامی واکنش نشان نداده است.

پیش از آقای اسلامی، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز تلاش کرده بود گزارش اخیر آژانس را بدون اهمیت تلقی کند.

او شامگاه چهارشنبه گفت: « یکی از بازرسان سهواً گزارش کرده بود که ایران در سایت فردو تغییراتی در رویۀ بهره‌برداری انجام داده است.»

افزایش اختلاف و تنش میان تهران و آژانس در حالی است که به‌تازگی احتمال سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران مطرح شده است.

تجهیزات سانتریفیوژهای پیشرفتۀ مستقر در سایت فردو در حومه قم، که از بیم بمباران در دل کوه پنهان است، در دورۀ اخیر اورانیوم را در سطح ۶۰ درصد غنی می‌کند.

ایران تأکید دارد که ارتقای درجۀ غلظت اورانیوم تا ۹۰ درجه و بیشتر کاری آسان است که فعلاً در این خصوص تصمیم سیاسی گرفته نشده است.

اما آویو کوخاوی، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، ماه گذشته گفت ایران به مواد شکافت‌پذیر کافی برای سه بمب هسته‌ای با اورانیوم ۲۰ درصدی و یک بمب با اورانیوم ۶۰ درصدی رسیده است.

XS
SM
MD
LG