لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

وزیر خارجه استرالیا درگفت‌وگو با امیرعبداللهیان «سرکوب وحشیانه و اعدام معترضان در ایران را محکوم» کرد


پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا
پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، روز چهارشنبه دوم فروردین در توئیتی نوشت که در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی٬ «سرکوب وحشیانه زنان و اقلیت‌ها و اعدام معترضان» در ایران را محکوم کرده است.

وزیر امور خارجه استرالیا در حساب کاربری خود نوشته است: «ماه‌ها پیش درخواست کردم با وزیر امور خارجه ایران تماس بگیرم. امروز صحبت کردیم. من مستقیماً از جانب استرالیا سرکوب وحشیانه اعتراضات، اعدام معترضان و سرکوب زنان و اقلیت‌ها توسط (حکومت) ایران را محکوم کردم.»

پنی وانگ تاکید کرد که استرالیا در کنار «مردم ایران ایستاده است».

وزیر خارجه استرالیا می‌گوید همچنین در این گفت‌وگو «نگرانی‌های خود را در مورد دخالت خارجی» در امور داخلی این کشور بیان کرده است.

او اضافه کرده است: «ما نظارت یا آزار و اذیت ایرانیان استرالیایی را تحمل نخواهیم کرد. ما از هر راهبردی که در اختیار داریم - از جمله گفت‌وگو - در راستای حمایت از حقوق بشر، مطابق با ارزش‌ها و منافع خود استفاده می‌کنیم.»

روایت تهران از گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و استرالیا

خبرگزاری ایرنا می‌گوید حسین امیرعبداللهیان و پنی وانگ در این گفت‌وگوی تلفنی بر تداوم دیپلماسی بین ایران و استرالیا تاکید کردند.

طبق این گزارش، حسین امیرعبداللهیان به حضور یکی از رهبران گروه « الاهوازیه در استرالیا اشاره و تاکید کرد که این گروهک تروریستی متهم به قتل و ترور شهروندان عادی در ایران است».

در گزارش منتشر شده در ایرنا اشاره‌ای به انتقادات وزیر خارجه استرالیا نشده است.

استرالیا هفته گذشته در مجموع ۴۲ فرد و نهاد جمهوری اسلامی را به‌دلیل «نقض فاحش حقوق بشر در ایران» و همچنین «تأمین پهپادها برای روسیه» تحریم کرد.

پنی وانگ پنجشنبه گذشته از تحریم ۱۴ فرد از جمله چهار نفر که در بازداشت مهسا امینی دست داشته‌اند، خبر داد و اضافه کرد که ۱۴ نهاد نیز به دلیل نقض فاحش حقوق بشر در ایران تحریم شده‌اند.

جرقه اعتراضات سراسری و ادامه‌دار در ایران از روز ۲۶ شهریور سال گذشته در پی کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی زده شد و دامنه آن به سرعت گسترش یافت. در جریان سرکوب شدید این اعتراضات حداقل ۴۷۶ نفر از جمله ۶۴ نوجوان و ۳۴ زن، کشته شدند.

XS
SM
MD
LG