لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

بالاترین رکورد در تاریخ جمهوری اسلامی؛ تورم در اسفندماه به ۶۴ درصد رسید


بانک مرکزی ایران در گزارش خود به تورم نقطه به نقطه اشاره نکرده است، چون این رقم یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی محسوب می‌شود
بانک مرکزی ایران در گزارش خود به تورم نقطه به نقطه اشاره نکرده است، چون این رقم یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی محسوب می‌شود

نرخ تورم در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۶۳.۹ درصد افزایش یافته که یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ششم فروردین گزارش تورم اسفندماه را منتشر کرد اما برخلاف گزارش‌های پیشین، تنها به تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند نسبت به دور مشابه سال قبل از آن اشاره کرده که نشان می‌دهد تورم سالانه در ایران به ۴۶.۵ درصد رسیده است.

اگرچه در این گزارش، تورم اسفند پارسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (تورم نقطه به نقطه) نیامده است، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص قیمت اسفندماه ۷۹۴.۳ بوده است؛ در حالی که بر اساس آرشیو آمارهای بانک مرکزی، شاخص قیمت اسفند ۱۴۰۰ حدود ۴۸۴.۶ گزارش شده بود.

بدین ترتیب افزایش قیمت‌ها در اسفند پارسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (تورم نقطه به نقطه) حدود ۶۳.۹ درصد است.

بانک مرکزی توضیح نداده چرا در گزارش خود به تورم نقطه به نقطه اشاره‌ نکرده است، در حالی که با مقایسه شاخص‌های قیمت محاسبه آن بسیار آسان است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی به این علت به تورم نقطه به نقطه اشاره نکرده، چون این رقم یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

برخلاف روال معمول، مرکز آمار ایران هم تورم بهمن‌ماه را بسیار با تاخیر منتشر کرد و تورم اسفندماه را هنوز اعلام نکرده است.

مرکز آمار ایران مدعی شده که علت تاخیر در انتشار نتایج نرخ تورم اسفند ١٤٠١ تکمیل فرایند تغییر سال پایه از ١٣٩٥ به ١٤٠٠ است.

با توجه به اوج‌گیری نرخ دلار از ۲۶ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان در سال گذشته خورشیدی، انتظار می‌رود نرخ تورم در سال جاری، خصوصا در نیمه دوم سال رکوردهای تاریخی جدیدی برجای بگذارد.

سقوط ارزش ریال و شدت‌گیری تورم افسارگسیخته در ایران در حالی است که پارسال صادرات غیرنفتی و خدمات ایران به ۵۲.۵ میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان طی سال‌های گذشته بوده و از طرفی بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفتی ایران نیز با رشدی ۴۹ درصدی به ۵۸ میلیارد دلار رسیده است.

مقامات ایران توضیح نمی‌دهند با چنین رشدی در درآمدهای صادراتی، چرا ارزش پول ملی سقوط کرده است. با سقوط ارزش ریال، هم درآمدهای دولت از محل تزریق ارز به بازار افزایش می‌یابد و هم تورم بالا به معنی درآمدهای غیرمستقیم دولت از جیب مردم است.

همزمان با افزایش چند برابری قیمت کالاها و خدمات در سال ۱۴۰۱، افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید، کشور شاهد اعتراضات معیشتی اقشار مختلف مردم نیز بوده است.

با استفاده از گزارش بانک مرکزی، اقتصاد آنلاین، شرق، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG