لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

بایدن: اسرائیل نمی‌تواند همچنان مسیر تغییرات قضایی را ادامه بدهد


جو بایدن (عکس از آرشیو)
جو بایدن (عکس از آرشیو)

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه هشدار داد که دولت اسرائیل نمی‌تواند همچنان بر اجرای طرح مناقشه‌انگیز اصلاحات قضایی که ماه‌هاست موجب ناآرامی در این کشور شده، اصرار داشته باشد و این مسیر را ادامه بدهد.

آقای بایدن در جریان بازدید از ایالت کارولینای شمالی به خبرنگاران گفت: «من هم مانند حامیان پر و پا قرص اسرائیل بسیار نگرانم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: «امیدوارم که نخست وزیر [بنیامین نتانیاهو] به شیوه‌ای عمل کند که به یک مصالحه واقعی منجر بشود. اما فعلا باید دید که چه می‌شود.»

وی همچنین عنوان کرد که قصد ندارد از رهبر اسرائیل برای بازدید از کاخ سفید دعوت کند، دست‌کم «نه در آینده نزدیک».

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که کاخ سفید در واکنش به روند تغییرات قضایی در اسرائیل از دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سفر به آمریکا خودداری کرده است.

کاخ سفید طی ۵۰ سال اخیر همواره در نخستین هفته‌های روی کار آمدن یک نخست ‌وزیر جدید در اسرائیل از او برای دیدار دعوت کرده است. اما اکنون که حدود سه ماه از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت و حدود پنج ماه از اعلام پیروزی او در انتخابات پارلمانی اسرائیل می‌گذرد، واشینگتن هنوز او را دعوت نکرده است.

جو بایدن به هنگام بازگشت به واشینگتن نیز بار دیگر نسبت به شرایط در اسرائیل ابراز نگرانی کرد. او در پاسخ به این سئوال که آیا دموکراسی اسرائیل به «نقطه عطف» خود رسیده است و از این پس امکان نزول آن وجود دارد، گفت: «نمی‌دانم که آیا آنها مرحله به عطف رسیده‌اند، اما تصور می‌کنم که در مرحله دشواری قرار دارند و مجبورند که حل و فصلش کنند.»

آقای بایدن در نهایت خواستار لغو کامل اصلاحات مناقشه‌انگیز قضایی در اسرائیل شد و اظهار داشت: «امیدوارم که از آن صرف‌نظر کنند.»

نخست‌وزیر اسرائیل پس از ماه‌ها اعتراضات گسترده در این کشور شامگاه دوشنبه هفتم فروردین اعلام کرد که برای «جلوگیری از جنگ داخلی»، طرح تغییرات قضایی مورد حمایت او و راست‌گرایان متحد دولت را برای مدتی به تعویق می‌اندازد.

صدها هزار تن از مردم و احزاب اپوزیسیون، اقدامات پارلمانی جناح راست را «کودتای حکومتی» برای تغییر ماهیت نظام این کشور از دموکراسی به «دیکتاتوری» عنوان کرده‌اند، و برخی نیز می‌گویند که یک حکومت خودکامه مذهبی به شیوه جمهوری اسلامی ایران در راه است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG