لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

روزنامه اعتماد: برخی شهروندان به «مبادله کالا به‌ کالا» برای خرید گوشت مرغ روی آورده‌اند


روزنامه «اعتماد» روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت از وضعیت خرید و فروش مرغ در ایران یک گزارش میدانی منتشر کرد که نشان‌ می‌دهد برخی شهروندان ناتوان از خرید این نوع گوشت سفید هستند.

خبرنگاران این روزنامه در گزارش میدانی خود از فروشگاه‌های مرغ و گوشت در چند نقطه تهران به موارد متعددی «از مبادله کالابه‌کالا تا کارگری کردن برای به دست آوردن چند ران مرغ» برخورد کرده‌اند.

فروشندگان مرغ برای این گزارشگران توضیح داده‌اند: «در ماه‌های گذشته که شرایط خرید مردم فرق کرده، بسیاری ماست و پنیر محلی، ترشی یا مربای خانگی آورده‌اند تا از طریق مبادله کالا به کالا برای خوراک امروز و فردای خود یا پذیرایی از مهمان، گوشت و مرغ تهیه کنند.»

صاحب یک فروشگاه مرغ می‌گوید: «تا چند ماه پیش افراد پولدار و خیری بودند که ماهانه مبلغی را به صورت امانت برای افراد نیازمند و ناتوان در خرید گوشت و مرغ، می‌گذاشتند اما از ۷–۶ ماه پیش دیگر از آنها هم خبری نیست و تعدادشان خیلی کم شده است.»

صاحب یک فروشگاه گوشت و مرغ، واقع در یک محله مرفه‌نشین هم از کاهش قدرت خرید مردم این منطقه گفته و این‌که «ماهانه به حدود ۳۰ تا ۴۰ خانواده از مناطق مختلف تهران گوشت و مرغ رایگان می‌رساند».

او می‌گوید: «در چند ماه گذشته فروش مرغ حدود ۵۰ درصد کم شده. وضعیت دربارهٔ گوشت بدتر است و خرید آن ۷۰ درصد کمتر شده است.»

به نوشته این گزارش، این وضعیت اکنون باعث بسته شدن بسیاری از این فروشگاه‌ها و روی آوردن صاحبان آن به مشاغل دیگر شده است.

روی آوردن به پوست و پا و گردن مرغ

یکی از شهروندان به این خبرنگاران می‌گوید که «به خاطر گرانی نه فقط ما که همه مصرف را کم کرده‌اند و به سمت اجزای کم‌ارزش‌تر و طبعاً ارزان‌تر مرغ روی می‌آورند. اگرچه برخی از همان اجزای کم‌ارزش‌تر مانند کتف و بال و گردن مرغ هم گران است. این افتضاح را دولت به بار آورده تا همه‌چیز را دوباره گران کنند. اول مرغ است و بعد هم به اقلام دیگر می‌رسد.»

شهروند دیگری توضیح داده است که «با این قیمت‌ها اگر هفته‌ای سه بار مرغ بخرد در ماه حدود یک میلیون و دویست هزار تومان هزینه آن خواهد شد.»

مادری برای خبرنگار این روزنامه توضیح می‌دهد که ناچار است پنهان از چشم کودکانش، پا و گردن مرغ را با زرشک مخلوط کرده و آن به‌جای خوراک ران مرغ به کودکانش بدهد.

«اعتماد» در گزارش خود به اطلاعات دریافتی از شهر اهواز نیز اشاره کرده که حاکی از تشکیل صف‌های طولانی مرغ در این شهر است. به نوشته این روزنامه، بررسی قرض نیازمندان در قصابی‌های اهواز نیز نشان می‌دهد که بیشتر بدهی‌ها مربوط به پوست و پای مرغ است.

این گزارش از قول شهروندان اهواز می‌نویسد که وضعیت کنونی تهیه گوشت از وضعیت دوران جنگ ایران و عراق هم «بدتر است».

با افزایش شدید تورم در ایران، خبرگزاری فارس بیست‌ویکم فروردین در گزارشی از افزایش قیمت هر کیلو فیله مرغ به ۱۸۰ هزار تومان خبر داد. در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از «دستکاری» دولت ابراهیم رئیسی در ارائه آمارها برای پنهان نگه داشتن وضعیت تورم در کشور منتشر شده است.

سوءتغذیه کودکان

شهروند دیگری برای «اعتماد» توضیح می‌دهد که دو کودک ۷ و ۹ ساله دارد و خانواده‌اش دو هفته است گوشت نخورده‌اند و او بروز مسائل سوءتغذیه و دیگر مشکلات را برای صاحب فروشگاه گوشت و مرغ محله توضیح داده و صاحب فروشگاه نیز دو عدد ران مرغ، بدون دریافت پول، به او داده است.

حسین روزبهانی، دکترای روان‌شناسی، در گفت‌وگو با «اعتماد» توضیح داده است که نداشتن تغذیه سالم و ناتوانی خانواده در تهیه خوراک مغذی مانع رشد فرزندان خواهد شد و احتمالاً ارتباط بین اعضای خانواده را نیز کمرنگ خواهد کرد.

آبان‌ماه پارسال رسانه‌های ایران به نقل از آمارهای وزارت بهداشت از سوءتغذیه ۸۰۰ هزار کودک ایرانی در سنین رشد معادل ۱۵ درصد از کودکان کشور خبر دادند.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از آمارهای رسمی اضافه کرد که حدود ۱۱ درصد از کودکان ایرانی با کم‌وزنی و نزدیک ده درصد با مشکل لاغری مواجه هستند و این آمار در مناطق روستایی کشور حدود دو برابر است.

این آمارها مربوط به دوره پیش از گرانی‌های شدید مواد پروتئینی در ماه‌های اخیر است.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه اعتماد و رادیو فردا؛ پ.پ/ب.ب
XS
SM
MD
LG