لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

تردستی جدید ایران‌خودرو با موتورهای از رده‌ خارج و قدیمی


تولید پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ در ایران متوقف شده اما شرکت ایران‌خودرو موتور این خودروها را روی محصولات جدید گذاشته و قرار است آن‌ها را با نام‌های جدید وارد بازار کند. محصول جدید لکسوس و سریع‌ترین خودرو الکتریکی جهان دیگر موضوعات این شماره از مجلهٔ خودرو است.

موتورهای قدیمی ایران‌خودرو در خودروهای جدید

موتورهای هشت‌سوپاپ در صنعت خودرو منسوخ شده‌اند، اما شرکت ایران‌خودرو همچنان به‌دنبال تولید محصولاتی با موتور قدیمی هشت‌سوپاپ است.

موتور تی‌یو سه یکی از موتورهای از رده خارج‌شدهٔ پژو است که روی پژو ۲۰۶ در تیپ‌های ارزان‌قیمت قرار می‌گرفت. اما حالا ایران‌خودرو با توقف تولید پژو ۲۰۶، این موتور را روی خودرو پژو ۲۰۷ گذاشته است و این ماشین را با این موتور قدیمی با قیمتی بیش از پژو ۲۰۶ عرضه می‌کند.

این در حالی است که پژو ۲۰۷ تولیدشده در ایران پژو ۲۰۷ واقعی نیست و در اصل پژو ۲۰۶ پلاس یا فیس‌لیفت ضعیفی از پژو ۲۰۶ است.

ایران‌خودرو روز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در فراخوان مرحله نهم اولویت‌بندی سامانه یکپارچه فروش خودرو، قیمت جدید پژو ۲۰۷ با موتور تی‌یو سه را ۳۲۳ میلیون تومان اعلام کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، شرکت ایران‌خودرو پیش از این پژو ۲۰۷ دنده‌ای فرمان هیدرولیک با موتور تی‌یو پنج را به‌قیمت ۳۱۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای با فرمان برقی با موتور تی‌یو پنج را ۳۱۸ میلیون تومان عرضه می‌کرد.

موتور تی‌یو پنج از نظر فناوری مدرن‌تر از موتور تی‌یو سه و ۱۶ سوپاپ است و قدرت بیشتری تولید می‌کند. حالا ایران‌خودرو موتور مدرن‌تر را برداشته و موتور قدیمی‌تر را که قدرت کمتری دارد روی پژو ۲۰۷ قرار داده و قیمت خودرو را هم افزایش داده است.

در محصول دیگری با نام سمند سورن پلاس، شرکت ایران‌خودرو موتور مدرن‌تر EF7 را برداشته و به‌جای آن موتور قدیمی پژو ۴۰۵ را گذشاته است که قدرت کمتری دارد و فناوری آن بیش از ۲۰ سال عقب‌تر از موتور قبلی است.

معرفی محصول جدید لکسوس

لکسوس، برند لوکس تویوتا، نسل جدید شاسی‌بلند محبوب جی‌ایکس را معرفی کرد. نسل سوم این شاسی‌بلند آف‌رود (خارج از جاده) دارای امکانات بیشتر و قدرت بالاتری است. طراحی خودرو جدید لکسوس همچنین دارای خطوط طراحی تیز است که خودرو را خشن‌تر نشان می‌دهد.

طراحی این خودرو مکعبی و ترکیبی از حجم‌های بسیار است که با طراحی نسل قبلی تفاوت دارد.

در طراحی داخلی تمرکز طراحان بر لوکس و راحت‌بودن بوده و در کنسول میانی یک نمایشگر ۱۴ اینچی بزرگ قرار داده شده است.

پلت‌فرم این خودرو با تویوتا لندکروز مشابه است. موتور این خودرو ۳.۴ لیتری شش‌سیلندر جفت توربو خورجینی است که ۳۵۴ اسب بخار قدرت و ۶۴۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این خودرو مجهز به گیربکس ۱۰‌سرعته است. لکسوس جی ایکس جدید اوایل سال آینده با قیمت ۶۰ هزار دلار وارد بازار خواهد شد.

آغاز تولید ریرا در ایران

تولید آزمایشی ریرا، محصول جدید ایران‌خودرو که پلت‌فرم مشترکی با تارا دارد، آغاز شده است. این خودرو قرار است اولین محصول شاسی‌بلند ایران‌خودرو تحت عنوان یک برند ایرانی باشد.

بر اساس گزارش رسانه‌های خودرویی ایران، پس از گذشت نزدیک به یک سال از رونمایی این خودرو، حالا بر اساس اعلام وزارت صمت «چهار نسخه به‌صورت فول‌آپشن از این خودرو تولید شده‌ است که البته نسخهٔ آزمایشی هستند». در خوشبینانه‌ترین حالت، این خودرو در پایان سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه خواهد رسید.

موتور این خودرو از نوع EFP است. این موتور با افزایش توان نسبت به نمونه قبلی قدرتش به حدود ۱۶۰ اسب بخار و گشتاورش به ۲۴۰ نیوتن‌متر رسیده است. توربوشارژ این موتور در هزار و ۷۰۰ دور در دقیقه وارد مدار می‌شود.

در این خودرو قرار است از گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک ساخت شرکت دانگ اتومبیل چین استفاده شود. این گیربکس هم‌اکنون روی دنا اتوماتیک قرار دارد. البته ایران‌خودرو قصد دارد در این خودرو از گیربکس دوکلاچهٔ تر هم استفاده ‌کند.

رونمایی، تابستان ۱۴۰۱
رونمایی، تابستان ۱۴۰۱

ایران‌خودرو پس از خروج پژو از ایران در نتیجهٔ بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، محصولات خود را روی پلت‌فرم‌های باقی‌ماندهٔ این شرکت در ایران توسعه داد. پلت‌فرم ریرا شبیه پلت‌فرم پژو ۲۰۰۸ است که مدت کمی در ایران تولید می‌شد.

گیربکس، موتور و طراحی داخلی و بیرونی ریرا با پژو ۲۰۰۸ تفاوت دارد.

سریع‌ترین خودرو الکتریکی جهان

پورشه یک خودرو مفهومی را با نام میشن اکس «Mission X» معرفی کرده که قرار است الهام‌بخش سریع‌ترین اتومبیل الکتریکی جهان باشد.

این خودرو الهام‌بخش خودروهای آیندهٔ سوپر اسپرت این شرکت آلمانی خواهد بود.

پورشه گفته است که میشن اکس اگر ساخته شود، سریع‌ترین خودرو الکتریکی جهان خواهد بود، اما برای تولید انبوه این خودرو باید دانش ساخت باتری افزایش پیدا کند و باتری‌ها سبک‌تر و با راندمان بیشتری باشند.

پورشه هدف‌گذاری کرده است که این خودرو به‌ازای هر کیلوگرم یک اسب بخار قدرت داشته باشد.

با این وزن، این خودرو از خودروهای مسابقات اتومبیل‌رانی هم تند و تیز‌تر خواهد بود.

تصویری از از خودرو مفهومی جدید پورشه
تصویری از از خودرو مفهومی جدید پورشه
XS
SM
MD
LG