لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴
پایین کشیدن آگهی تشویق برای پیوستن به گروه واگنر. سن‌پترزبورگ روسیه
پایین کشیدن آگهی تشویق برای پیوستن به گروه واگنر. سن‌پترزبورگ روسیه

سقوط ارزش روبل؛ جوزپ بورل: هیولایی که پوتین آفرید علیه خودش سر برآورد

سرانجام پس از ماه‌ها انتقاد تند از فرماندهان ارتش روسیه، فرمانده گروه مزدوران واگنر روز شنبه، سوم تیرماه، با نیروهای خود وارد خاک روسیه شد.

۲۲:۱۷ ۴.۴.۱۴۰۲

یک کارشناس امور روسیه: عمر رژیم پوتین به سر آمده است

کنستانتین اگرت، کارشناس امور روسیه در آلمان، روز یکشنبه به بخش گرجی رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، گفت «شورش نظامی واقعی که علیه ولادیمیر پوتین رخ داد، قطعاً حکومت و میزان تسلط او بر سیستم را تضعیف کرد» و رهبری وی بر کرملین «یقینا کوتاه‌تر شده» و ثبات دست‌کم در میان تصمیم‌گیرندگان مسکو از بین رفته است.

این کارشناس افزود رئیس‌جمهور روسیه از رویدادهای روز شنبه «واقعاً به هراس افتاده بود و راهی برای خروج از این بحران نداشت و برای همین از الکساندر لوکاشنکو خواست دخالت کند».

آقای اگرت گفت هرچند کسی در مسکو در روزهای گذشته در حمایت از پریگوژین چندان تظاهرات نکرد اما کسی هم برای حمایت از پوتین به خیابان نیامد.

با این حال، این کارشناس اظهار داشت که سکوت مردم روسیه به این مفهوم نیست که جنگ قدرت ادامه نخواهد یافت. زیرا به گفته او، «عمر این رژیم به سر آمده» و بسیاری از شهروندان روس از این به بعد از زاویه دیگری به ولادیمیر پوتین نگاه خواهند کرد.

به گفته این تحلیلگر، اما یوگنی پریگوژین نیز خود در هراس بود و آگاهی داشت که حتی اگر با نیروهایش وارد مسکو شود، راهی برای کنترل کامل شهر و کشور در اختیار ندارد.

کنستانتین اگرت در مورد سرنوشت فرمانده «واگنر» گفت «او خود درک می‌کند که سرانجام حذف خواهد شد».

۱۱:۰۰ ۵.۴.۱۴۰۲

کمک نظامی جدید ۷۴ میلیون دلاری استرالیا به اوکراین

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد در جدیدترین بسته نظامی کمکی خود به اوکراین، ۷۰ وسیله نقلیه نظامی جدید به این کشور ارسال خواهد کرد.
آنتونی البانیز روز دوشنبه ۵ تیر به خبرنگاران گفت اختصاص این بسته که ارزشی بالغ بر ۷۳.۵ میلیون دلار دارد، پیش از آشوب اخیر در روسیه برنامه‌ریزی شده بود.

این تجهیزات جدید شامل ۲۸ خودروی زرهی ام۱۱۳، چهارده وسیله نقلیه عملیاتی، ۲۸ کامیون متوسط و ۱۴ تریلی به‌علاوه مهمات توپخانه ۱۰۵ میلی‌متری است. آقای البانیز گفت که عزم استرالیا در محکومیت و مخالفت با اقدامات روسیه و کمک به اوکراین برای رسیدن به پیروزی «خلل‌ناپذیر» است.

در این بسته ، اثری از خودروهای زرهی سبک هاوکی یا خودروهای بوشمستر ویژه انتقال نیروهای پیاده که مورد تقاضای اوکراین بود، دیده نمی‌شود.

این کمک در میانه ضدحمله اوکراین برای بیرون راندن نیروهای روسیه از مناطق اشغال‌شده شرق اوکراین انجام شده است.

یک سخنگوی فرماندهی نظامی اوکراین در مناطق شرقی خبر داد که نیروهای نظامی این کشور حداقل ۶۰۰ متر دیگر نسبت به روز قبل در نزدیکی شهر باخموت پیشروی کرده‌اند. این شهر در اردیبهشت ماه امسال بعد از چند ماه نبرد به دست نیروهای واگنر افتاده بود.

اما وزارت دفاع روسیه می‌گوید حداقل ده یورش نظامی در این منطقه انجام شده که نیروهای روسیه آنها را دفع کرده‌اند.

استرالیا همچنین اعلام کرد که برای بازسازی تجارت اوکراین، معافیت مالیاتی کالاهای وارداتی از این کشور را به مدت ۱۲ ماه دیگر تمدید می‌کند.

۱۱:۳۸ ۵.۴.۱۴۰۲

ارزش روبل به پایین‌ترین سطح در ۱۵ ماه اخیر سقوط کرد

روبل روسیه در معاملات اولیه صبح روز دوشنبه در برابر دلار در پایین‌ترین سطح ۱۵ ماه گذشته خود معامله شد. روبل بامداد دوشنبه نسبت به روز پیشتر در برابر دلار ۲.۱ درصد ضعیف‌تر عمل کرد و به ۸۶٫۵۰ رسید که تحلیلگران آن را تاثیر شورش روزهای اخیر در این کشور می‌دانند.

۱۱:۴۰ ۵.۴.۱۴۰۲

۱۱:۴۷ ۵.۴.۱۴۰۲

خبرگزاری ریا نووستی روز دوشنبه ۵ تیر گزارش داده که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، برای اولین بار پس از شورش گروه واگنر، از نیروهای روسیه که درگیر جنگ اوکراین هستند، بازدید کرده است.

درخواست عمده شورشیان به رهبری یوگنی پریگوژین برکناری شویگو بود. این شورشیان به سمت مسکو حرکت کردند تا آنچه را فساد و ناکارآمدی در رهبری نظامی این کشور در جنگ با اوکراین می‌خواندند، از میان بردارند.

اما بعد از مداخله رئیس جمهور بلاروس و توافق میان پریگوژین و دولت روسیه، نیروهای واگنر به سمت پایگاه‌های خود در شرق اوکراین بازگشتند.

۱۱:۴۹ ۵.۴.۱۴۰۲

پشتیبانی چین از «حفظ ثبات ملی» روسیه

یک روز پس از پایان شورش گروه واگنر علیه مسکو، چین اعلام کرد که از روسیه حمایت می‌کند.

وزارت خارجه چین روز یکشنبه اعلام کرد که پکن از روسیه در حفظ ثبات ملی پشتیبانی می‌کند و تشدید تنش‌های اخیر در روسیه، مسئله‌ای مربوط به «امور داخلی» آن کشور است.

همزمان، آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه، در پکن با مقام‌های چینی درباره مسائل «بین‌المللی» گفت‌وگو کرد.

۱۲:۰۸ ۵.۴.۱۴۰۲

جوزپ بورل: هیولایی که پوتین آفرید علیه خودش سر برآورد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که شورش ناکام گروه مزدور واگنر در روسیه، شکاف‌های ایجادشده در قدرت نظامی مسکو بر اثر جنگ با اوکراین را هویدا کرد.

او پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران در لوکزامبورگ در مورد روسیه گفت: «نظام سیاسی آن کشور در حالت شکنندگی است و قدرت نظامی‌اش در حال شکست است.

آقای بورل افزود: «و این چیز خوبی نیست که ببینیم یک قدرت هسته‌ای مانند روسیه می‌تواند وارد مرحله بی‌ثباتی سیاسی شود» و «این لحظه‌ای است که اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نیز گفت: «هیولایی که ولادیمیر پوتین با واگنر خلق کرد، اکنون خود او را گاز گرفته و علیه خالق خود سر برآورده است.»

۱۲:۱۲ ۵.۴.۱۴۰۲

سرنوشت نامعلوم گروه واگنر

شورش گروه واگنر به نظر می‌رسد به پایان رسیده، اما سرنوشت این گروه که در اوکراین و همچنین در سوریه و بسیاری از کشورهای آفریقایی بسیار تاثیرگذار بوده، همچنان نامشخص است.

دولت روسیه گفته است که جنگجویان واگنر را که در شورش شرکت کرده‌اند تحت پیگرد قرار نمی‌دهد، و وزارت دفاع روسیه نیز گفته است به آن دسته از مزدوران واگنر که به شورش نپیوسته‌اند قرارداد خواهد بست.

رسانه‌های روسی روز شنبه گزارش دادند که نیروهای واگنر چندین بالگرد و یک هواپیمای نظامی را سرنگون کردند. وزارت دفاع روسیه دربارهٔ این رویدادها اظهار نظری نکرده است.

به نوشته شبکه خبری الجزیره، کرملین جنبه‌هایی از توافق خود با واگنر را اعلام کرده که از جمله، رفتن پریگوژین به بلاروس و لغو طرح اتهامات کیفری علیه اوست.

دفتر الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، نیز اعلام کرد که این توافق شامل تضمین‌های امنیتی برای سربازان واگنر است، اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

از زمان توافق کرملین و واگنر که با میانجی‌گری لوکاشنکو صورت گرفت، پوتین و دیگر مقام‌های ارشد روسیه در مورد آینده پریگوژین سکوت کرده‌اند.

منتقدان مطرح پوتین که چالش‌هایی در عرصه عمومی برای او ایجاد می‌کنند، پیش از این معمولاً سرنوشت خوبی نداشته‌اند و اغلب تحت شرایطی مشکوک مثل الکسی ناوالنی مسموم می‌شوند یا مانند برخی دیگر از منتقدان پوتین جان می‌بازند.

۱۲:۳۹ ۵.۴.۱۴۰۲

ناتو: شورش واگنر نشان‌دهنده «اشتباه راهبردی بزرگ» مسکو است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: شورش ناکام گروه مزدوران واگنر روسیه نشان می‌دهد که مسکو در الحاق کریمه و جنگ با اوکراین مرتکب اشتباه راهبردی بزرگی شده است.

او در سفر به پایتخت لیتوانی به خبرنگاران گفت: «رویدادهای آخر هفته یک موضوع داخلی روسیه است و باز هم نشان‌دهنده اشتباه استراتژیک بزرگی است که رئیس‌جمهور [ولادیمیر] پوتین با الحاق غیرقانونی کریمه و جنگ علیه اوکراین مرتکب شد».

او افزود: «از آنجایی که روسیه به حمله خود ادامه می‌دهد، ادامه حمایت ما از اوکراین مهم‌تر است.»

XS
SM
MD
LG