لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸
پایین کشیدن آگهی تشویق برای پیوستن به گروه واگنر. سن‌پترزبورگ روسیه
پایین کشیدن آگهی تشویق برای پیوستن به گروه واگنر. سن‌پترزبورگ روسیه

سقوط ارزش روبل؛ جوزپ بورل: هیولایی که پوتین آفرید علیه خودش سر برآورد

سرانجام پس از ماه‌ها انتقاد تند از فرماندهان ارتش روسیه، فرمانده گروه مزدوران واگنر روز شنبه، سوم تیرماه، با نیروهای خود وارد خاک روسیه شد.

۱۵:۲۶ ۳.۴.۱۴۰۲

شورش در روسیه؛ ادامه پیشروی شورشیان واگنر به سمت مسکو؛ درگیری در شهر وُرونِژ

در حالی که صبح روز شنبه، سوم تیرماه، مزدوران نظامی واگنر از تصاحب پایگاه‌های نظامی و دولتی شهر روستوف در ساحل دریای آزوف و پیشروی به سمت مسکو خبر داده بودند، تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از نبرد آنها با ارتش روسیه در شهر وُرونژ است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ظهر روز شنبه گروه واگنر را به «شورش» و «خیانت به کشور» متهم کرد.

ساعتی بعد، الکساندر گوستف، فرماندار ورونژ، در ۵۰۰ کیلومتری مسکو با انتشار پیامی در صفحه تلگرام خود از «فعالیت‌های عملیاتی و رزمی» در منطقه خبر داد و اعلام کرد گروه شبه‌نظامی واگنر گزارش داده است که ستونی از نیروهایش در حال حرکت از طریق این منطقه به سمت مسکو هستند.

۱۵:۲۷ ۳.۴.۱۴۰۲

واکنش در ایران به شورش در روسیه: «پروژه کلانی که نیروهای غربی طراحی کرده‌اند»

به‌ دنبال «شورش مسلحانه» مزدوران نظامی واگنر و تصرف برخی از پایگاه‌های نظامی و نهادهای دولتی در شهر روستوف، شماری از نهادها و رسانه‌های حکومتی ایران، هم‌راستا با دولت روسیه، به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

مهم‌ترین واکنش متعلق به نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، است که در توئیتی زودهنگام، اقدامات گروه واگنر را «فاقد حداقل توان لازم برای به چالش کشیدن ارتش روسیه» توصیف کرد.

در توئیت حساب کاربری این شورا با این حال آمده بود که «اقدامات گروه واگنر... با توجه به درگیر بودن روسیه در جنگ اوکراین می‌تواند آثار روانی مخربی را به دنبال داشته باشد.»

۱۵:۳۱ ۳.۴.۱۴۰۲

حضور واگنر در روستوف

۱۷:۰۵ ۳.۴.۱۴۰۲

تأکید وزارت خارجه آمریکا بر «هماهنگی» متحدان واشینگتن در میانۀ بحران روسیه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که با وزیران خارجه هفت قدرت صنعتی جهان (گروه هفت) و همچنین وزیران اتحادیه اروپا در مورد تحولات جاری در روسیه گفت‌وگو کرده است.

در پی تصرف برخی پایگاه‌های نظامی در جنوب روسیه توسط مزدوران واگنر، آقای بلینکن بعداز ظهر شنبه به‌وقت اروپای مرکزی در توییتی نوشت که هم‌زمان با تداوم بحران در روسیه، واشینگتن «در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود خواهد بود».

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز با تکرار اظهارات آقای بلینکن در واکنش به وضعیت جاری در روسیه تأکید کرد که در حمایت از اوکراین «تغییری ایجاد نخواهد شد».

۱۷:۱۸ ۳.۴.۱۴۰۲

کنعانی می‌گوید جمهوری اسلامی از «حاکمیت قانون» در روسیه حمایت می‌کند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه در واکنش به تحولات جاری در روسیه، آن را «موضوع داخلی» این کشور خواند و افزود: «جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانون در فدراسیون روسیه حمایت می‌کند.»

به‌ دنبال شورش مسلحانه مزدوران نظامی واگنر و تصرف برخی از پایگاه‌های نظامی و نهادهای دولتی در شهر روستوف، شماری از نهادها و رسانه‌های حکومتی ایران، هم‌سو با کرملین، به این موضوع واکنش نشان دادند.

از جمله مهم‌ترین واکنش‌ها متعلق به نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، است که اقدامات گروه واگنر را «فاقد حداقل توان لازم برای به چالش کشیدن ارتش روسیه» توصیف کرد.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در ۱۶ ماه گذشته، گزارش‌های مختلفی از همکاری‌های نظامی مسکو و تهران منتشر شده است. در تازه‌ترین نمونه، کاخ سفید روز ۱۹ خرداد اسناد تازه‌ای از مشارکت نظامی ایران و روسیه در جنگ با اوکراین منتشر کرد و گفت که مسکو در حال آماده شدن برای تأسیس کارخانه تولید پهپاد در خاک خود با کمک ایران است.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز جمعه دوم تیرماه از سازمان ملل خواستند که فوراً درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تحقیق کند.

۱۷:۵۰ ۳.۴.۱۴۰۲

مزدوران نظامی واگنر به ۳۶۰ کیلومتری مسکو رسیدند

فرماندار استان لیپِتسک روز شنبه اعلام کرد که مزدوران نظامی واگنر وارد این منطقه شده‌اند.

منطقه لیپتسک حدوداً در ۳۶۰ کیلومتری جنوب مسکو قرار دارد و در مقایسه با روستوف، بسیار نزدیک‌تر به پایتخت روسیه است.

ایگور آرتامونوف، فرماندار لیپتسک، در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که به‌رغم ورود مزدوران واگنر به این منطقه، «وضعیت تحت کنترل است» و «اقدامات ضروری» برای حصول اطمینان از امنیت جمعیت منطقه اتخاذ شده است.

او جزییات بیشتری دربارۀ حضور گروه واگنر در لیپتسک ارائه نکرد.

۱۸:۵۴ ۳.۴.۱۴۰۲

«نشست اضطراری» هیئت دولت اسرائیل در ارتباط با بحران روسیه

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، نظر به شورش نیروهای یوگنی پریگوژین در روسیه، شامگاه شنبه یک نشست اضطراری هیئت دولت خود را برای بررسی رویدادهای مرتبط با منافع اسرائیل در قبال روسیه برگزار می‌کند.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، مقامات ارشد سیاسی و نظامی و مسئولان بلندپایه وزارت خارجه به این نشست فراخوانده شده‌اند.

هزاران تن از شهروندان روسیه و اوکراین که دارای تبار یهودی هستند، در ۱۶ ماه اخیر برای زندگی به اسرائیل رفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو روز جمعه در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم پست تأکید کرد که در زمینه نگرانی از احتمال افتادن تسلیحات غربی و آمریکایی و فناوری‌ آن به دست ایران، اسرائیل نیز خود از دادن تسلیحات به اوکراین خودداری می‌کند.

بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین در طول بیش از دو دهه رهبری خود، روابطی نزدیک با یکدیگر داشته‌اند. اما از زمان جنگ روسیه در اوکراین، آقای نتانیاهو سفرهای متعدد پیشین خود به روسیه را تکرار نکرده است.

۱۹:۳۲ ۳.۴.۱۴۰۲

ارتش روسیه به نیروهای واگنر در مسیر منتهی به مسکو شلیک کرد

گزارش‌ها حاکی از تیراندازی ارتش روسیه به مزدوران نظامی واگنر در مسیر پیشروی این نیروها در بزرگراه منتهی به مسکو است.

یکی از خبرنگاران رویترز که در محل درگیری حاضر است روز شنبه گزارش داد که بالگردهای ارتش روسیه به روی ستونی از نیروهای مسلح واگنر آتش گشودند.

این اقدام درست چند ساعت پس از آن صورت گرفت که یوگنی پریگوژین اعلام کرد نیروهای تحت فرمان او، بخش‌هایی از شهر روستوف در جنوب روسیه از جمله یک مرکز لجستیکی نظامی را تصرف کرده‌اند.

روستوف دومین منطقه بزرگ تولید غلات در روسیه و پایگاه بنادر رودخانه دُن است که کشتی‌های صادرکننده غلات را به دریای آزوف متصل می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، ستون مسلح واگنر پس از عبور از شهر ورونژ، در ۶۰۰ کیلومتری شمال روستوف، هدف حمله نیروهای روسیه قرار گرفت.

۱۹:۴۸ ۳.۴.۱۴۰۲

پریگوژین کیست؟

یوگنی پریگوژین، فرمانده و مالک شرکت «واگنر» که از آغاز لشکرکشی روسیه به اوکراین در کنار ارتش ولادیمیر پوتین ایستاد، با اعزام نیروهایش به جبهه‌های جنگ در شهرک راهبردی «باخموت» به یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت یا ناکامی کرملین در پیشبرد اهداف نظامی‌اش از «عملیات ویژه» کرملین تبدیل شد.

او که از مدتی پیش انتقادهای تند و تیز از فرماندهان نظامی روسی در جنگ را آغاز کرده بود، حال با ورود به مرحله شورش عملی علیه مقامات ارشد نظامی روسیه و بازگرداندن مسیر حرکت هزاران تن از نیروهایش از خاک اوکراین به داخل روسیه برای «مجازات ژنرال‌های شکست‌خورده مسکو»، تحولی بزرگ را در روند رویدادهای جنگ ۱۶ ماهه رقم زده است. اما یوگنی پریگوژین کیست؟

مایک ایکل از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، تصویری از زندگی این مهره کلیدی در جنگ را ترسیم کرده است.

۱۹:۵۳ ۳.۴.۱۴۰۲

اردوغان از پوتین خواست با «عقل سلیم» عمل کند

رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای روس خود در روز شنبه، ولادیمیر پوتین را تشویق کرد که در واکنش به شورش مسلحانه مزدوران واگنر «با عقل سلیم عمل کند».

گزارش‌ها حاکی است که رجب طیب اردوغان و رئیس جمهور روسیه در مورد تحولات اخیر این کشور بحث و رایزنی کرده‌اند و رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که کشورش آماده است تا برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در این وضعیت به مسکو کمک کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG