لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

مخالفت چین با رهاسازی آب‌های آلوده نیروگاه اتمی ژاپن به دریا


رافائل گروسی (چپ) برای ارائه گزارش خود به ژاپن سفر کرده بود
رافائل گروسی (چپ) برای ارائه گزارش خود به ژاپن سفر کرده بود

در پی چراغ سبز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و واکنش محتاطانه کره جنوبی، چین به عنوان دیگر کشور همسایه دریایی نزدیک ژاپن، با رهاسازی آب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو از نیروگاه اتمی فوکوشیما به آب‌های اقیانوس مخالفت کرد.

چین می‌گوید ارزیابی آژانس از «بی‌خطر» بودن تخلیه آب نیروگاه فوکوشیما به آب‌های آزاد «عجولانه و بدون توجه به نظرات کارشناسی جامع» بوده است، موضوعی که مدیرکل آژانس روز جمعه رد کرد و می‌گوید گزارش اخیرش در رابطه با این موضوع «بی‌عیب و نقص» است.

زلزله عظیم و سونامی در زمستان سال ۲۰۱۱ تاسیسات هسته‌ای فوکوشیما را کاملا فلج ساخت. این رخداد به فاجعه‌ای اتمی بدل شد که پس از چرنوبیل از آن با عنوان بزرگ‌ترین فاجعه اتمی یاد می‌شود.

ژاپن ۱.۳ میلیون تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو در این نیروگاه دارد و سال‌هاست تلاش می‌کند رضایت جامعه جهانی، خصوصا کشورهای همسایه را برای تخلیه بدون خطر آن در اقیانوس جلب کند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای گذشته با سفر به ژاپن اعلام کرد تحقیقات نشان می‌دهد اگر تخلیه آب نیروگاه اتمی طبق برنامه، با رقیق‌سازی، تصفیه دوباره و رهاسازی در زمان طولانی و حجم اندک انجام شود، تاثیر «ناچیزی» بر محیط زیست و زندگی مردم خواهد داشت.

احتمالا عملیات تخلیه آب نیروگاه تا دهه‌ها طول بکشد. رسانه‌های ژاپن می‌گویند تخلیه آب آلوده فوکوشیما از ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد.

به‌رغم مخالفت‌های گذشته کره جنوبی، این کشور بعد از گزارش آژانس و بازدید کارشناسان کره‌ای از نیروگاه، عقیده خود را درباره «بی‌خطر» بودن تخلیه آب نیروگاه اعلام کرده، اما گفته است بر واردات محصولات خوراکی تولید شده از آب‌های دریایی ژاپن محدودیت اعمال خواهد کرد.

بانگ مون کیو، رئیس دفتر هماهنگی سیاست‌های دولتی سئول می‌گوید با این حال، ژاپن باید در چهارچوب دقیق برنامه‌ای که ارائه داده، اقدام به تخلیه آب آلوده کند.

در این میان سنلین لئو، کارشناس چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده است که ارزیابی آژانس «عجولانه، غیرجامع و محدود» بوده و نظرات مخالف را مورد توجه قرار نداده است.

آقای گروسی روز جمعه ۱۶ تیرماه این ادعای چین را رد کرد و گفت ارزیابی آژانس «بی‌عیب و نقص» است.

او گفت ارزیابی آژانس تاییدی بر درستی اقدام ژاپن برای تخلیه آب آلوده در اقیانوس نیست، بلکه صرفا تطابق این کار با استانداردهای محیط زیستی را گوشزد می‌کند و تاثیر آن بر انسان‌ها و زیست دریایی ناچیز خواهد بود.

در این میان، چین واردات محصولات دریایی از ده استان ژاپن را ممنوع کرده و گفته است آزمایشات مواد رادیواکتیو از محصولات وارداتی دیگر ژاپن را با جدیت ادامه خواهد داد.

با استفاده از رویترز، الجزیره، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG