لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

کاخ کرملین: پوتین پنج روز پس از شورش گروه مزدوران «واگنر» با یوگنی پریگوژین دیدار کرد


عکس آرشیوی از یوگنی پریگوژین (نفر اول از چپ) همراه با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور) و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین
عکس آرشیوی از یوگنی پریگوژین (نفر اول از چپ) همراه با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور) و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

سخنگوی کرملین روز دوشنبه ۱۹ تیر تأیید کرد که پنج روز پس از شورش یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران «واگنر» علیه نحوه فرماندهی جنگ روسیه در اوکراین، ولادیمیر پوتین با او و سایر فرماندهان این گروه شبه‌نظامی دیدار و گفت‌وگو کرده و انتقادات آن‌ها را شنیده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گزارشی را تأیید کرد که ابتدا در روزنامه فرانسوی لیبراسیون منتشر شده بود.

در گزارش لیبراسیون آمده بود که رئیس‌جمهور روسیه همراه با ویکتور زولوتوف، رئیس گارد ملی، و سرگئی ناریشکین، رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه، در دیدار با یوگنی پریگوژین و شماری از فرماندهان یگان‌های «واگنر»، انتقادات آن‌ها را در مورد اداره جنگ و شورشی که صورت گرفت، شنید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دیدار سه ساعته به دعوت ولادیمیر پوتین با حضور ۳۵ تن از فرماندهان مسکو و مهره‌های «واگنر» انجام شد.

سخنگوی کرملین گفت آقای پوتین نظرات خود را در باره اقدامات شرکت «واگنر» در جبهه‌های جنگ روسیه در اوکراین و در خصوص شورش رخ‌داده از سوی این شبه‌نظامیان ارائه کرد.

به‌گفته دیمیتری پسکوف، ولادیمیر پوتین همچنین نظرات فرماندهان در باره وقایع روز شورش را شنید و سپس پیشنهادات تازه‌ای برای استفاده از نیروهای «واگنر» در جنگ عنوان کرد.

یوگنی پریگوژین و فرماندهان او گفته‌اند که همچنان خود را سرباز «سرزمین مادری» روسیه دانسته و حامی سرسخت ولادیمیر پوتین به عنوان فرمانده کل قوا هستند.

شبه‌نظامیان «واگنر» که زمان کوتاهی پس از شروع لشگرکشی ارتش روسیه به اوکراین در پنجم اسفند سال ۱۴۰۰ برای کمک به تحقق اهداف ولادیمیر پوتین وارد جبهه‌ها شدند، سوم تیر امسال، یک روز پس از آن‌که یوگنی پریگوژین به‌دلیل «گلوله‌باران نیروهایش توسط سربازان ارتش به فرماندهی ژنرال‌های وزارت دفاع روسیه» قول انتقام داد، با بازگشت به خاک روسیه به سوی مسکو به حرکت درآمدند.

نیروهای «واگنر» که آقای پریگوژین خود در صدر آن‌ها بود، در روز شورش ابتدا به شهر جنوبی «روستوف-آن-دُن» رسید و یک ساختمان نظامی را تصرف کرد.‌

اما در شامگاه سوم تیر و با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس و متحد ولادیمیر پوتین، این شورش فروکش کرد و آقای پریگوژین پایان «راهپیمایی عدالت» به سوی مسکو را اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین که تمرد «واگنر» را به آشفتگی‌های روسیه در آستانه انقلاب یک قرن پیش کشورش تشبیه کرده بود، از لوکاشنکو و نیز ارتش و تشکیلات امنیتی روسیه برای جلوگیری از هرج‌ومرج سپاسگزاری کرد.

تمرد نیروهای «واگنر» ظاهرا جدی‌ترین چالش حکومت پوتین در ۲۴ سالی است که او در قدرت به سر می‌برد.

یوگنی پریگوژین گفته بود که هدف او صرفا محاکمه ژنرال‌های «نالایق» روسیه است که به باور او، مرتکب اشتباهات متعدد و مرگباری در اداره جنگ روسیه در اوکراین شده‌اند. او دو روز پس از تمرد نیز گفت که هدفش ساقط کردن حکومت ولادیمیر پوتین یا وارد کردن ضربه به نظام حاکم بر روسیه نبود.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع، و والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه که رئیس «واگنر» شدیدا از آن‌ها انتقاد می‌کرد، کماکان در پست‌های خود باقی مانده‌اند.

سخنگوی کرملین نگفت که آیا آن دو نیز در دیدار مشترک روز هشتم تیر میان ولادیمیر پوتین با یوگنی پریگوژین شرکت داشتند یا نه.

وزارت دفاع روسیه تصاویری از دیدار ژنرال گراسیموف با فرماندهان ارتش روسیه در روز ۱۸ تیر را منتشر کرد، که اولین عکس و خبر در باره رئیس ستاد ارتش، پس از شورش «واگنر» بود.

براساس تفاهمی که با وساطت رئیس‌جمهور بلاروس حاصل شد و به شورش «واگنر» پایان داد، قرار بود یوگنی پریگوژین و نیروهایش به بلاروس بروند. اما آقای لوکاشنکو هفته گذشته خبر داد که پریگوژین به روسیه بازگشته و نیروهای او نیز پیشنهاد استقرار در بلاروس را نپذیرفته‌اند.

جنگ روسیه در اوکراین این هفته در حالی پانصدمین روز خود را پشت سر گذاشت که هنوز چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، بلومبرگ، گاردین و مسکوتایمز/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG