لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

روسیه به دلیل اخراج سرلشکر پوپوف با «انتقاد شدید» نیروهای نظامی خود مواجه شد


ایوان پوپوف، سرلشکر سابق ارتش روسیه که اخیرا توسط فرماندهی نظامی این کشور اخراج شده است
ایوان پوپوف، سرلشکر سابق ارتش روسیه که اخیرا توسط فرماندهی نظامی این کشور اخراج شده است

وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه ۲۴ تیر اعلام کرد، پس از اخراج سرلشکر ایوان پوپوف، یکی از فرماندهان ارشد ارتش روسیه، فرماندهی نظامی این کشور با «انتقادهای بسیار» از سوی نیروهای خود مواجه شده است.

گزارش روزنامه گاردین حاکی است، هر چند روسیه از آغاز تهاجم به اوکراین در ۱۷ ماه پیش، شماری از فرماندهان نظامی‌اش رابرکنار کرده، اما کنار گذاشتن ایوان پوپوف سبب نارضایتی جدی افسران روس از فرماندهی نظامی این کشور شده است.

براساس ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا که تحولات جنگ روسیه در اوکراین را رصد می‌کند، افزایش انتقادهای مستقیم نظامیان احتمالا به یک مشکل فزاینده برای سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه تبدیل خواهد شد.

روسیه تأیید کرده که سرلشکر پوپوف، فرمانده لشکر ترکیبی ۵۸ را برکنار کرده است.

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی است که ایوان پوپوف پس از ارائه گزارشی به فرماندهان ارشد در خصوص وضعیت جبهه‌ها و کمبودها و بیان نگرانی از شرایط ارتش، از کار برکنار شده است.

بحران ناشی از اخراج نظامی ارشد روس در شرایطی بالا گرفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در این هفته ضمن گفت‌وگو با روزنامه کامرسانت در مسکو تأیید کرد که ۵ روز پس از شورش نیروهای «واگنر» علیه مسکو، خود او در دیدار با یوگنی پریگوژین و شماری از مهره‌های اصلی آن گروه شبه‌نظامی، پیشنهاد کرده است که آن‌ها به صورت «یک یگان مستقل» در روسیه باقی بمانند اما فرمانده گروه «واگنر» آن را «درجا رد کرده است».

به گفته پوتین، «واگنر» به شکلی که تا کنون فعال بود، دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد.

در عین حال، بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع بلاروس روز جمعه اعلام کرد، با گروه «واگنر» به توافق رسیده است که این وزارتخانه، نیروهای‌ «واگنر» را آموزش نظامی بدهد اما جزییات آن را بعدا اعلام خواهد کرد.

روسیه و فرمانده گروه «واگنر» هنوز به این بیانیه بلاروس واکنشی نشان نداده‌اند.

شورش روز سوم تیر نیروهای «واگنر» با وساطت الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس به پایان رسید.

هم‌زمان، یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، روز شنبه در نخستین سفر به کی‌یف، به ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود «متعهد» شد که دولت سئول کمک به اوکراین را افزایش دهد.

آقای سوک‌یول که متحد آمریکا و غرب به شمار می‌رود، به خبرنگاران گفت، کشورش در ادامه سال جاری میلادی ۱۵۰ میلیون دلار کمک انسانی و «تجهیزات غیرمرگبار» به اوکراین منتقل خواهد کرد.

کره جنوبی که نهمین صادرکننده سلاح در جهان محسوب می‌شود، پیش‌ از این، تانک و سلاح‌های سنگین دیگر به کشور لهستان فروخته بود که از متحدان اصلی اوکراین است. با این حال، سئول از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، از ارسال تجهیزات نظامی برای اوکراین خودداری کرده است.

نخستین سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به اوکراین که از سوی رسانه‌های غربی «غیرمنتظره» توصیف شد، سه روز پس از نشست سران ناتو در ویلینوس با محوریت بررسی تهدیدات امنیتی ناشی از عملکرد روسیه و تأکید بر حمایت از اوکراین انجام شد. آقای سوک‌یول در نشست دو روزه رهبران ائتلاف نظامی غربی در لیتوانی شرکت کرده بود.

در این میان، کرملین روز شنبه اعلام کرد که «توطئه» کی‌یف را برای کشتن دو روزنامه‌نگار ارشد روس، «خنثی» و افرادی را دراین ارتباط بازداشت کرده است.

اف.اس.ب، تشکیلات امنیتی و وزارت امور داخلی روسیه در بیانیه خود آورده‌اند که مانع از «ترور» مارگاریتا سیمونیان، سردبیر ارشد رسانه‌های «راسیا سیوودنیا» و «راشا تودی» شده‌اند.

این بیانیه با این ادعا که اوکراین «در حال برنامه‌ریزی برای قتل کسنیا سابچاک» نیز بوده، افزوده است که «اعضای یک گروه نئونازی » که قرار بوده برای هر مورد قتل، یک و نیم میلیون روبل دریافت کنند، «در مسکو و منطقه "ریزان" بازداشت شده‌اند».

مسکو پیش از این نیز ادعاهایی مشابه را مطرح کرده بود که اوکراین تمام آنها را رد کرده است.

در عین حال، اوکراین اعلام کرد که از روز جمعه، ۱۰ فروند دیگر از پهپادهای مورد استفاده ارتش روسیه را ره‌گیری و سرنگون کرده است.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه گاردین و خبرگزاری رویترز؛ ف.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG