لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از گرما در سراسر جهان؛ صدها نفر جان باختند


گرمای هوا در ایتالیا
گرمای هوا در ایتالیا

همزمان با موج افزایش گرمای هوا در نقاط مختلف جهان، گزارش‌ها حاکی از مرگ صدها نفر از جمله تعدادی مهاجر بر اثر افزایش بی‌سابقه دماست.

در حالی که موج گرمای شدید از بامداد سه‌شنبه، سوم مرداد، ایالات بیشتری را در شرق آمریکا درگیر کرده، توده هوای گرم مکزیک، بخش‌های جنوبی اروپا و چین را نیز در برگرفته و رکوردهای پیشین دما را در این مناطق پشت سر گذاشته است.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، گرما در هفته‌های اخیر در جنوب غربی این کشور از روز دوشنبه به سوی شرق جریان یافت و حدود ۵۶ میلیون تن از جمعیت با توصیه‌های مراقبتی ناشی از گرما هفته خود را آغاز کردند.

پس از آن‌که دمای هوا در ماه گذشته، ژوئن، گرم‌ترین رکورد از زمان ثبت دما در تاریخ مدرن را شکست، ۲۵ روز نخست ماه ژوئیه نیز شاهد موج شدید گرما در بخش‌های وسیعی از نیمکره شمالی بود و انتظار می‌رود این ماه به عنوان گرم‌ترین ماه در چند قرن اخیر معرفی شود.

دمای هوا در یک روز با افزایش ۱۸ درجه‌‍‌ای مناطقی مانند میدوِست، تگزاس و شمال مکزیک را درنوردید و دمای هوا در سطح اقیانوس‌ها از جمله در بخش جنوبی ایالت فلوریدا به بالاترین حد خود رسید.

این افزایش ناگهانی دما در یک روز تنها در آمریکای شمالی رخ نداد و در مناطقی در کشور پهناور چین نیز دمای هوا در یک روز تا ۱۴ درجه بیشتر بالا رفت.

پس از مرگ بیش از ۲۰۰ تن در گرمای هوای مکزیک در روزهای گذشته، روز دوشنبه نیز چند مهاجر در نزدیکی مرز این کشور با آمریکا جان خود را از دست دادند.

همزمان گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که مرگ‌ومیر ناشی از گرمای طاقت‌فرسای هوا در اسپانیا، ایتالیا، یونان، قبرس، الجزایر و چین در روزهای گذشته افزایش داشته و بیمارستان‌ها در این کشورها از بالا رفتن آمار بستری‌‌ها خبر می‌دهند.

ارزیابی شده که داده‌های واقعی تلفات ناشی از گرما هفته‌ها یا حتی ماه‌های دیگر منتشر شود.

گرمای هوا مصرف برق را در تمامی کشورهای یادشده افزایش داده و بر کارهای سنتی، مانند زیتون‌چینی در اسپانیا و پنبه‌چینی در چین اثرات منفی گذاشته است.

مناطقی که موج گرما به آن رسیده، در سال‌های گذشته نیز با عواقب ناشی از گرمایش زمین روبه‌رو بوده‌اند که عوامل انسانی مسبب آن تشخیص داده شده است.

دمای هوا در جنوب اروپا به طور میانگین ۲.۵ درجه، در آمریکای شمالی دو درجه و در چین حدود یک درجه گرم‌تر از گذشته است.

در نتیجه تغییرات اقلیمی مرتبط با عواملی که بشر در آن دخیل بوده، انتظار می‌رود که آمریکا و مکزیک هر ۱۵ سال، اروپای جنوبی هر ده سال و چین هر پنج سال یک بار تغییرات شدید دمای هوا را تجربه کنند.

کارشناسان محیط زیست و اقلیم‌شناسان معتقدند تا زمانی که جهان استفاده از سوخت‌های فسیلی را متوقف نکند، گرم‌تر شدن هوا ادامه خواهد داشت و امواج داغ‌تر گرما در بازه‌های زمانی طولانی‌تر تجربه خواهد شد.

به گفته دانشمندان، دوره کنونی را می‌توان «عصر عواقب» استفاده نادرست انسان از محیط زیست نامید.

با این اوصاف، در مناطق شهری که برنامه‌هایی برای مقابله با گرمای شدید طراحی کرده‌اند، کماکان مناطقی خنک‌تر وجود دارد.

اما نظر به روند پیری جمعیت در کشورهایی مانند چین یا اروپا، اجرای سریع طرح‌هایی در مقابله با گرما، یک نیاز فوری تشخیص داده شده است.

در این میان، با وجود موج گرمای سوزان در کشورهای جنوب اروپا، هوا در روزهای اخیر در بخش شمالی اروپا، از جمله سوئد، و در مرکز اروپا از جمله در جمهوری چک در میانه تابستان کماکان سرد، پرباران و همراه با وزش بادهای سرد است.

دمای هوا در بخش‌های جنوبی سوئد نیز هنوز پایین‌تر از میانگین درجه حرارت در تابستان سال گذشته است و هواشناسی خبر داده که این وضعیت در ده روز آینده نیز ادامه خواهد یافت.

منابع: ای‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، گاردین و سایت مرکز جهانی آب‌ و هوا/ ف. ر./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG