لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

اعتراض ۹ عضو شورای شهر تهران به «مداخلات» داماد زاکانی در امور پایتخت


۹ تن از اعضای شورای شهر تهران روز یکشنبه در تذکری حسین حیدری، داماد علیرضا زاکانی، را به «مداخله» در امور پایتخت متهم کردند.

علی‌اصغر قائمی در جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: «موضوع تذکر من مداخلات مکرر داماد آقای زاکانی در برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران است، به گونه‌ای که حتی اختیار برخی تصمیمات ساده نیز از مدیران این سازمان‌ها سلب شده است.»

این عضو شورای شهر تهران افزود که این تذکر به امضای ۹ نفر از اعضای شورای شهر رسیده است که تقدیم هیات‌رئیسه شورا می‌شود.

آقای قائمی همچنین گفت که «لغو حکم مشاوره داماد آقای زاکانی قابل تقدیر بود اما انتظار می‌رفت که این موضوع در عمل اجرا شود، نه این که شاهد اتفاقاتی باشم که امروز می‌بینیم.»

این اولین‌بار نیست که انتصاب داماد علیرضا زاکانی به سمت‌های مختلف و همچنین اقدامات او، بحث برانگیز شده است.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، روز ۲۰ فروردین ماه اعلام کرده بود که «حسین حیدری، داماد علیرضا زاکانی شهردار تهران، در تصمیم‌گیری‌های شهرداری تهران دخالت دارد.»

آقای امانی افزوده بود که «داماد علیرضا زاکانی نه‌تنها به شهردار مشورت می‌دهد، بلکه در بعضی تصمیم‌گیری‌های شهرداری نیز دخالت دارد که حتما باید جلوی این رویه گرفته شود.»

عضو شورای شهر تهران همچنین یادآوری کرده که این دخالت‌ها در حالی انجام می‌شود که حکم انتصاب حسین حیدری «به عنوان مشاور توسط آقای زاکانی لغو شده» و او «حتی نباید به شهردار مشاوره بدهد، چه رسد به این که در برخی تصمیمات دخالت کند.»

علیرضا زاکانی که سمت‌هایی چون فرماندهی بسیج دانشجویی کل کشور در اواخر دهه هفتاد و دو دوره نمایندگی مجلس را دارد، در هنگام نامزدی انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: در تغییر مدیران «شایستگان را جای آن‌ها می‌گذاریم و بستگان و فامیل خودمان را سرکار نمی‌آوریم و مردم را تحقیر نمی‌کنیم.»

او اما پس از رسیدن به سمت شهرداری تهران، در حکمی داماد خود را به عنوان «مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی و فناوری‌های نوین و نوآوری‌های شهرداری» منصوب کرد.

این انتصاب با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد و آقای زاکانی با وجود اینکه در ابتدا از اقدام خود دفاع کرده بود، اما در نهایت مجبور به لغو این حکم شد.

با این حال به گفته اعضای شورای شهر تهران، طی دو سال گذشته حسین حیدری همچنان در تصمیم‌گیری‌ها برای پایتخت دخالت دارد.

آقای حیدری به همراه همسرش مریم زاکانی پیشتر چندین سال برای ادامه تحصیل در سوئیس اقامت داشتند. علیرضا زاکانی پس از فاش شدن اقامت و تحصیل دختر و دامادش در سوئیس، از دختر خود به عنوان یک نخبه نام برد و گفت که به همین دلیل برای در سوئیس تحصیل کرده است.

دختر و داماد زاکانی پس از بازگشت به ایران در شرکت عمید رایانه شریف و همچنین شرکت ایده‌نگار عرش به فعالیت پرداختند، شرکت‌هایی که مشتریانی چون «همراه اول و شرکت ارتباطات زیرساخت مخابرات ایران» دارد.

از هنگام انتصاب داماد علیرضا زاکانی در شهرداری، جعفر هاشمی تشکری عضو دیگر شورای شهر تهران نیز بارها به «مداخلات: داماد شهردار اعتراض کرده و از اعضای شورای شهر خواسته تا «اجازه دخالت افراد غیر مجاز را که حکمشان ابطال شده در شهرداری تهران» ندهند.

در چند سال اخیر علاوه بر مداخلات داماد علیرضا زاکانی در امور شهر تهران، انتصاب شمار دیگری از دامادهای مقامات حکومتی به سمت‌های مختلف نیز خبرساز شده‌ است.

انتصاب حسین میرخلیلی، داماد احمد خاتمی امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان، به عنوان رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه، انتصاب کامبیز مهدی‌زاده‌فرساد، داماد حسن روحانی به‌عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور از جمله این موارد بوده است.

روح‌الله رحمانی داماد غلامعلی حداد‌عادل و باجناق مجتبی خامنه‌ای نیز که شهروند آمریکاست به سمت مدیرکل دفتر امور نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری» وزارت ارتباطات منصوب شد.

XS
SM
MD
LG