لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

مژگان ایلانلو، مستندساز ایرانی، بار دیگر بازداشت شد

۱۵:۱۰ ۲۹.۵.۱۴۰۲

سفر فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران به روسیه در میانه حملات پهپادی منتسب به اوکراین

در حالی که گزارش‌ها حاکی از حملات منتسب به اوکراین علیه فرودگاه‌های مسکو است، کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، در چارچوب یک سفر رسمی به روسیه، وارد یکی از این فرودگاه‌ها شد.

به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، آقای حیدری که روز یکشنبه به دعوت اولگ سالیوکف فرمانده نیروی زمینی روسیه به این کشور سفر کرد، قرار است با برخی از مقامات نیروهای مسلح و وزارت دفاع روسیه ملاقات و از برخی مراکز آموزشی، فناوری و عملیاتی ِ این کشور بازدید کند.

فرماندۀ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در حالی به روسیه سفر کرده که موضوع استفاده مکرر مسکو از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین، همواره مورد انتقاد کشورهای غربی بوده است.

همچنین این سفر در میانه حملات پهپادی منتسب به اوکراین به روسیه انجام شده است.

این حملات بامداد یک‌شنبه ۲۹ مرداد عملیات پروازی در دو فرودگاه اصلی مسکو، یعنی «ونوکوو» و «دومودِدوو» را برای مدتی متوقف کرد.

فرودگاه ونوکوو، فرودگاهی است که به نوشته رسانه‌های ایران حیدری روز یکشنبه وارد آن شد.

چند روز پیش از این سفر فرمانده نیروی زمینی ارتش، جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز از یک نمایشگاه نظامی روسیه بازدید کرده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه گذشته نوشت که عزیز نصیرزاده «در سفر به روسیه از نمایشگاه شرکت اوآک تولیدکننده انواع هواپیماهای روسی از جمله سوخو، ایلوشین و توپولف بازدید کرد.»

در حالی که جمهوری اسلامی بارها خواستار خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ از روسیه شده، وزیر دفاع دولت ابراهیم رئیسی به تازگی به طور غیرمستقیم برهم خوردن قرارداد خرید این جنگنده‌ها را تأیید کرده است.

محمدرضا آشتیانی روز ۲۸ تیرماه، در پاسخ به سوالی درباره خرید سوخو ۳۵ گفت: «زمانی ما قراری را برای خرید می‌گذاریم، اما به این نتیجه می‌رسیم که توانمندی تولید در داخل برای خودمان به وجود آمده است.»

جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش ایران نسبتاً فرسوده است و جنگنده‌هایش بیشتر، همان جنگنده‌های آمریکایی است که در زمان حکومت پیشین ایران خریداری شده بود.

پیشتر در روز ۱۲ خرداد سال جاری، حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش به رسانه‌های ایران گفته بود: «ما به سوخو ۳۵ نیاز داریم، اما نمی‌دانیم کِی وارد اسکادران ما می‌شود.»

۱۵:۰۹ ۲۹.۵.۱۴۰۲

فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه پس از برخورد به سطح ماه نابود شد

سازمان فضایی روسیه روز یکشنبه ۲۹ مرداد اعلام کرد که فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه به دلیل «بروز وضعیت برنامه‌ریزی‌نشده» با سطح ماه برخورد کرده و نابود شده است. این نخستین مأموریت فضایی روسیه در کره ماه پس از ۵۰ سال بود.

مسکو امیدوار بود که اعزام این کاوشگر که ادامه‌دهنده برنامه لونای دوره شوروی است، نشانگر قابلیت اکتشاف مستقل ماه توسط روسیه، با وجود مواجهه با انزوای فزاینده مسکو از سوی غرب باشد.

۱۴:۵۸ ۲۹.۵.۱۴۰۲

در پی مجادله توئیتری، پرونده نماینده تربت جام به قوه قضائیه ارسال می‌شود

هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پرونده جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام در مجلس را در مورد حواشی مربوط به توئیت‌های انتقادی اخیر او به قوه قضائیه ارسال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن شجاعی، نایب رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه ۲۹ مرداد ضمن اعلام این خبر گفت که این تصمیم در جلسه اخیر هیئت نظارت که با حضور آقای جهان‌آبادی برگزار شد، گرفته شده است.

آقای جهان‌آبادی در ماه‌های گذشته انتقادهایی تندی را به سیاستگذاری‌های حکومت و دولت در خصوص حجاب اجباری مطرح کرده است، اما در هفته‌های گذشته تنش او با حامیان حکومت در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد.

این تنش در پی توئیت اعتراضی آقای جهان‌آبادی به حکم دادگاه علیه یک روزنامه‌نگار آغاز شد.

مرضیه محمودی، سردبیر سایت «تجارت نیوز»، اوایل مرداد اعلام کرد که به دلیل اظهارات خود دربارهٔ حمید رسایی، نماینده اصولگرای سابق مجلس، به ۲۴ میلیون تومان جریمه نقدی و تبعید یک‌ساله به تربت جام محکوم شده است.

آقای جهان‌آبادی در واکنش به این حکم در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «مشخص شد تا الان ما مجرم و در تبعید بودیم. ترجیح می‌دهیم تا آخر عمر در تبعید باشیم اما همفکر امثال رسایی نباشیم.»

این توئیت سرآغاز مجادله مجازی حامیان حکومت و حمید رسایی با نماینده تربت جام شد و بسیاری از این کاربران، این نماینده مجلس را به عزل و رد صلاحیت تهدید کردند.

آقای جهان‌آبادی نیز در واکنش به «هتاکی‌ها» در توئیتی نوشت: «خواستم تأکید کنم با افتخار نماینده مردمی هستم که شما ارزشی‌نماها را شلغم هم حساب نمی‌کنند، حالا هرجا خواستید ارسال کنید، شما تندروها ننگ این کشورید و از شما بیزاریم و عامل بدبختی مردمید.»

۱۳:۲۶ ۲۹.۵.۱۴۰۲

درخواست‌های سامان یاسین از زندان؛ دسترسی به وکیل انتخابی و برگزاری علنی دادگاه

سامان یاسین (صیدی)، خواننده معترض بازداشت‌شده، در نامه‌ای سرگشاده از زندان با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری دادگاهش، خواستار دیدار با وکیل انتخابی خود، هم‌چنین برگزاری جلسه دادگاه به‌صورت «علنی» شد.

در این نامه که تاریخ نگارش آن به هفتم مرداد بازمی‌گردد اما روز یک‌شنبه ۲۹ امکان انتشار یافته است، آقای یاسین با اشاره به زمان برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در ۱۸ شهریور خواسته است که وکیل انتخابی او، امیر رئیسیان و تیم او فوری و در فرصت کافی قبل از دادگاه به پرونده او ورود کنند و شرایط دیدار او با آقای رئیسیان پیش از فرارسیدن روز دادگاه فراهم شود.

این خواننده بازداشت‌شده در ادامه خواستار برگزاری «علنی» دادگاه رسیدگی به اتهاماتش با حضور وکلای انتخابی‌اش، وکلای حقوق بشر بین‌الملل، خبرنگاران داخلی و بین‌المللی، هم‌چنین پدر توماج صالحی، دیگر خواننده زندانی، شده است.

سامان صیدی معروف به سامان یاسین، رپر اهل کرمانشاه دهم مهر ۱۴۰۱ به دلیل حمایت از اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در خانه خود در تهران بازداشت و چند هفته بعد بابت اتهاماتی از جمله «محاربه» به اعدام محکوم شد. این حکم بعدتر در دیوان عالی کشور نقض و پرونده به شعبه هم‌عرض ارجاع شد.

به گزارش شبکه خبری هه‌نگاو که خبرهای مناطق کردنشین ایران را منتشر می‌کند، این خواننده معترض در ده ماه گذشته تحت فشار و شکنجه بوده است. سامان یاسین (صیدی) روز ششم مرداد از انتقال خود به مرکز روانپزشکی امین‌آباد (رازی) شهرری خبر داده بود.

۱۲:۴۴ ۲۹.۵.۱۴۰۲

اسیدپاشی به یک پسر ۲۱ ساله در مشهد

رسانه‌های ایران از اسیدپاشی به یک پسر ۲۱ ساله در مشهد از سوی یک فرد نقاب‌دار و سوار بر خودرو خبر داده‌اند.

وبسایت همشهری آنلاین روز یکشنبه به نقل از پلیس مشهد گزارش داد که این حادثه ظهر جمعه گذشته در یکی از خیابان‌های این شهر اتفاق افتاد.

بر اساس این گزارش، فرد قربانی اسیدپاشی به بیمارستان منتقل شده و در حالی که فرد اسیدپاش متواری است، تحقیقات پلیس در این زمینه آغاز شده است.

همشهری آنلاین نوشت که جوان مصدوم به عوامل انتظامی گفته است: «من با کسی اختلاف نداشتم.»

این اولین بار نیست که گزارش‌هایی از اسیدپاشی علیه شهروندان در ایران منتشر می‌شود، اما پیشتر، اغلب قربانیان اسیدپاشی در ایران دختران و زنان بوده‌اند.

یکی از جنجالی‌ترین این اتفاقات، اسیدپاشی به زنان در اصفهان در سال ۱۳۹۳ است که پس از درخواست امام جمعه وقت این شهر برای برخورد با «بدحجابان» رخ داد.

۱۱:۲۸ ۲۹.۵.۱۴۰۲

آرش بیدالله خانی و شیرزاد آزاد، استادان معترض دانشگاه مشهد، اخراج شدند

بر اساس اطلاعات رسیده به رادیوفردا، مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد با دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی به نام‌های آرش بیدالله خانی و شیرزاد آزاد به دلیل حمایت آن‌ها از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، قطع همکاری کرده‌اند.

به گفته یک منبع آگاه، عدم تمدید قرارداد این دو استاد دانشگاه در پی «پرونده‌سازی» دانشجویان عضو بسیج این دانشگاه به دلیل سخنان آن‌ها در کلاس در حمایت از دانشجویان و مردم معترض در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» صورت گرفته است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر اعلام کرده بود که در گام نخست، کمیته صلاحیت عمومی و سپس هیئت جذب دانشگاه با تمدید قرارداد آقایان بیدالله خانی و آزاد مخالفت کرده و در نهایت قطع حقوق این استادان به آنان ابلاغ شده ‌است.

در جریان اعتراضات گسترده پارسال، دانشگاه‌ها از مهم‌ترین کانون‌های تجمع‌های اعتراضی به‌شمار می‌رفت. در ماه‌های گذشته فشار بر دانشجویان و استادان معترض افزایش یافته است.

در جریان فشار نهادهای امنیتی دانشگاه‌ها و حکومت به دانشگاه‌ها که از آن با عنوان «پاک‌سازی» نام می‌برند، شمار زیادی از استادان غیرهمسو با حکومت، از دانشگاه اخراج، تعلیق یا با بازنشستگی زودهنگام مواجه شده‌اند.

این سرکوب گسترده در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس سندی که روز ۲۴ مرداد در کانال تلگرامی «خبرنامه امیرکبیر» منتشر شد، و از مجموعه اسناد درزکرده توسط گروه هکری «قیام تا سرنگونی» نزدیک به مجاهدین خلق است، «شورای امنیت کشور» در مصوبه‌ای در دی ماه سال گذشته دستور داده بود که «هیئت علمی در تراز انقلاب اسلامی جذب دانشگاه‌ها شوند.»

۱۰:۰۱ ۲۹.۵.۱۴۰۲

واکنش صداوسیما به انتشار فیلم «رابطه جنسی» یکی از مدیران این سازمان

پس از انتشار فیلم «رابطه جنسی» یکی از مدیران صداوسیما با یک زن که گفته می‌شود او هم از کارمندان صداوسیماست، این سازمان به‌طور غیرمستقیم صحت این فیلم را تأیید کرد.

اداره کل روابط عمومی صداوسیما روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «اخیراً فیلمی غیراخلاقی منتسب به یکی از کارکنان مجتمع رفاهی زیباکنار صداوسیما در فضای مجازی منتشر شده، لازم به توضیح است فرد مذکور در دوران مدیریت سابق صداوسیما در سال ۱۳۹۹ عزل شده و اکنون هیچ مسئولیتی در رسانه ملی ندارد.»

پیشتر رادیو گیلان با انتشار دو ویدئو از یک رابطه جنسی، نوشته بود که آنها مربوط به «مدیرکل مجتمع رفاهی و آموزشی صداوسیما در زیباکنار گیلان در اتاق مدیریتش با یکی از کارمندان زن متأهل» است.

این اولین بار نیست که رادیو گیلان دست به انتشار چنین ویدئوهایی می‌زند.

۰۶:۲۷ ۲۹.۵.۱۴۰۲

آمریکا: جهان حکومت ایران را به دلیل نقض حقوق بشر پاسخگو می‌کند

دفتر نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز شنبه ۲۸ مرداد به بازداشت اخیر در ایران واکنش نشان داده و گفته است٬ جامعه بین المللی جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر پاسخگو خواهد کرد.

این دفتر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشته است: «با نگرانی گزارش‌ها درباره بازداشت ها متعدد در ارتباط با اعتراضات مسالمت آمیز را دنبال می‌کنیم. جهان نظاره‌گر است و حکومت ایران را به دلیل نادیده گرفتن حقوق بشر و آزادی‌های اساسی پاسخگو خواهد کرد.»

رسانه‌های حقوق بشری طی روزهای اخیر از بازداشت شماری از فعالان مدنی در استان گیلان و سایر استان‌های ایران در آستانه سالگرد اعتراضات به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد خبر داده‌اند.

در تهران و دیگر شهرهای ایران نیز شماری از فعالان مدنی و معترضانی که سابقه بازداشت در اعتراضات زن، زندگی، آزادی را داشته‌اند طی روزهای اخیر بازداشت یا احضار شده‌اند.

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» نیز می‌گوید٬ حکومت جمهوری اسلامی ایران در آستانه سالگرد اعتراض «به دستور کار مورد علاقه خود برای وارد کردن فشار حداکثری به مخالفان مسالمت‌آمیز» بازگشته‌ است.

دست‌کم ۱۴ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی به شکل جداگانه در چند روز اخیر توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت شده‌اند.

۰۴:۰۲ ۲۹.۵.۱۴۰۲

بریتنی اسپیرز پس از جدایی از سام اصغری: دیگر نمی‌توانستم‌ این درد را تحمل کنم

بریتنی اسپیرز، خواننده آمریکایی ، درباره جدایی‌اش از همسر بازیگر، مدل و ورزشکار ایرانی‌تبارش گفته است که دیگر نمی‌توانست «این درد» را تحمل کند.

این ستاره ۴۱ ساله موسیقی پاپ روز جمعه ۲۸ مرداد در پستی که با ویدئوی رقصی از او همراه بود، نوشته است:« همان‌طور که همه می‌دانند، من و حسام دیگر با هم نیستیم. شش سال زمان زیادی برای بودن با کسی است، بنابراین، من کمی شوکه شده‌ام»

بریتنی اسپیرز تاکید کرده است :«من اینجا نیستم که دلیلش را توضیح دهم، زیرا صادقانه بگویم که این به هیچ کس مربوط نیست.»

او در ادامه افزوده است: «اما صادقانه بگویم، من دیگر نمی توانستم درد را تحمل کنم. مدت زیادی است که سعی می‌کنم قوی باشم.»

این خواننده آمریکایی در پایان این پست اینستاگرامی نوشته است که تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند قوی باشد و « در واقع آن‌را به خوبی انجام» داده است.

دو روز پیش خبر جدایی بریتنی اسپیرز و همسرش سام اصغری پس از ۱۴ ماه ازدواج در رسانه‌ها منتشر شد.

آشنایی اصغری و اسپیرز در سال ۲۰۱۶ هنگام ضبط ویدئوی «مهمانی دخترانه» آغاز شد. خانم اسپیرز قبلا دو بار ازدواج کرده بود که اولین آن با دوست دوران کودکی‌ خود، جیسون الکساندر بود ولی این ازدواج تنها چند روز بعد به طلاق کشیده شد و ازدواج دوم او با کوین فدرلاین رقاص بود که از وی دو فرزند دارد. این ازدواج نیز در سال ۲۰۰۷ به طلاق انجامید.

۰۳:۵۳ ۲۹.۵.۱۴۰۲

حضور گزینشی زنان تماشاگر در بازی تراکتور تبریز و الشارجه

در حالی‌که رسانه‌های داخلی در ایران از چند روز پیش، از حضور تماشاگران زن در بازی سرنوشت‌ساز تراکتورسازی و الشارجه خبر داده‌ بودند، گزارش‌ها حاکی است که احتمالا تنها تعدادی از زنان به طور گزینشی به تماشای این بازی خواهند رفت.

به گزارش «اعتماد»، با اعلام هیات فوتبال آذربایجان شرقی، مصاف تراکتور و الشارجه به دلیل مشکلات در زیر ساخت ورزشگاه یادگار امام تبریز، با حضور برخی از بانوان ورزشکار برگزار می‌شود و بلیت‌ فروشی همگانی در این بازی برای بانوان صورت نمی‌گیرد.

حضور انتخابی برخی از زنان در غالب تماشاگر در ورزشگاه یادگار امام تبریز در حالی صورت می‌گیرد که فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، از پنج سال پیش از ایران خواسته است که اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را صادر کند و در غیر این‌صورت فوتبال ایران با تعلیق روبرو خواهد شد.

تراکتورسازی تبریز سه‌شنبه ۳۱ مرداد در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز مقابل شارجه امارات خواهد رفت.

پیش از این در تیرماه، رئیس فدراسیون فوتبال ایران از «وزارت اطلاعات» و «سپاه» به‌‌عنوان دو نهاد اطلاعاتی و امنیتی نام برد که قرار است در روند تصمیم‌گیری برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها تصمیم‌گیری کنند.

جمهوری اسلامی سال گذشته پس از چند بازی ملی و باشگاهی به شکل محدود اجازه حضور زنان در چند ورزشگاه فوتبال را داد و این روند امسال در دو بازی باشگاهی خارج از تهران ادامه یافت، اما با نزدیک شدن به سالگرد اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ و بیم حضور زنان بدون اجباری و سر دادن شعارهای ضد حکومتی، این حضور همواره در سایه‌ای از ابهام بوده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG