لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

کانون کارگردانان: ابراهیم گلستان به سینمای ایران روحی تازه داد

۱۴:۴۱ ۱.۶.۱۴۰۲

اختصاصی: همسر فریدون محمودی آزاد شد، اما «بعد از سالگرد مهسا می‌تواند به سقز بازگردد»

منابع رادیو فردا از آزادی شرمین حبیبی، همسر فریدون محمودی، از نخستین کشته‌شدگان اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، با قرار وثیقه خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر وثیقه، شرط آزادی از سوی دادستان این تعیین شده که خانم حبیبی «حق ماندن در سقز، شهری که در آن زندگی می‌کند را تا پس از سالروز مرگ مهسا امینی ندارد و باید به روستای پدرش برود».

با نزدیک‌شدن سالروز مرگ مهسا امینی در حبس پلیس امنیت اخلاقی که جرقه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بود، فشار بر خانواده‌های دادخواه و معترضان افزایش یافته است.

۱۴:۳۰ ۱.۶.۱۴۰۲

حمله دوباره روسیه «با پهپادهای ایرانی» به انبارهای غلات

یک مقام اوکراینی روز چهارشنبه از تخریب و آتش‌سوزی در چند انبار و سیلوی غلات در منطقه اودسا در جنوب این کشور خبر داد.

به گفته فرماندار منطقه اودسا، روسیه بار دیگر این منطقه را با استفاده از «پهپادهای ایرانی» مورد حمله قرار داده، حمله‌ای که به چند انبار نگهداری غلات آسیب فراوان زده است.

همزمان با انتشار خبر حمله پهپادهای اوکراین به منطقه مسکو، پایتخت روسیه، کشور مهاجم نیز بامداد چهارشنبه در شمال شرقی و جنوب اوکراین موجی از حملات را آغاز کرد که دست‌کم دو کشته بر جای گذاشت و یک مدرسه را تخریب کرد.

به گفته فرمانداری اودسا، دفاع ضد هوایی اوکراین ۹ پهپاد ایرانی را پیش از حمله ساقط کرده است.

اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات و دانه‌های روغنی در جهان است، تا حدی که به گفته سازمان ملل توقف صادرات از این کشور به کشورهای در حال توسعه می‌تواند به افزایش گرسنگی در جهان بینجامد.

مسکو می‌گوید حملات گسترده به زیرساخت­‌های بندری و کشاورزی اوکراین به تلافی حمله این کشور به پل بین شبه جزیره کریمه و خاک روسیه انجام می‌شود.

۱۴:۰۱ ۱.۶.۱۴۰۲

ادامه بی‌خبری از بازداشتی‌های گیلان و خودداری قوه قضاییه از ارائه اطلاعات دقیق

یک هفته پس از بازداشت بیش از ده نفر در چند شهر استان گیلان، گزارش‌ها از ادامه بی‌خبری خانواده‌ها از وضعیت آنان و عدم ارائه اطلاعات درست و دقیق توسط دادستانی حکایت دارد.

حساب توئیتری «بیدارزنی» که اخبار مربوط به فعالان زن را پوشش می‌دهد، روز سه‌شنبه خبر داد که دادستان گیلان تاکنون تنها به دادن اطلاعاتی شفاهی به خانواده‌ها اکتفا کرده و قول آزادی تمام یا عده‌ای از این بازداشتی‌ها با وثیقه نیز هنوز عملی نشده است.

همزمان گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تعدادی از این بازداشتی‌ها از جمله جلوه جواهری و فروغ سمیع‌نیا هنوز حتی نتوانسته‌اند به داروهای ضروری خود دست پیدا کنند.

بیدارزنی نوشته که خانواده‌ها هنوز حتی به شماره پرونده آنان نیز دسترسی پیدا نکرده‌اند تا بتوانند وضع آنها را از مراجع مربوطه پیگیری کنند.

پیش از بازداشت مهسا بصیر توانا و همسرش، دست کم ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و واحده خوش سیرت، آزاده چاوشیان، سارا جهانی و هومن طاهری، به شکل جداگانه روز ۲۵ مرداد توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت شده بودند.

۱۳:۵۹ ۱.۶.۱۴۰۲

کانون کارگردانان سینما: ابراهیم گلستان به سینمای ایران روحی تازه داد

کانون کارگردانان سینمای ایران به مناسبت درگذشت ابراهیم گلستان، بیانیه‌ای صادر کرد و این فیلمساز و نویسنده شناخته‌شده را روشنفکری معرفی کرد که «قبل از موج نو به سینمای ایران روحی تازه داد».

در این بیانیه آمده که آقای گلستان، «ادیب و داستان نویسی بود که در نوشتار و گفتار بی‌مانند بود، مستندسازی که از آب و آتش و باد و آهن شعر می‌سرود، و همه این‌ها در این صد سال، کوتاه، همچون پلک زدنی بود.»

کانون کارگردانان سینما از این که هنر و ادبیات و سینمای ایران به علت «هجرت» گلستان به بریتانیا، «از وجودش بی‌بهره ماند»، ابراز تأسف کرده است.

ابراهیم گلستان، سه‌شنبه ۳۱ مرداد در سن ۱۰۱ سالگی در منزل شخصی خود در بریتانیا درگذشت.

۱۳:۵۸ ۱.۶.۱۴۰۲

سیل در پنجاب پاکستان باعث آوارگی ۱۰۰ هزار نفر شد

سازمان فوریت‌های پزشکی پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که جاری شدن سیلاب‌های شدید در منطقه پنجاب این کشور باعث تخلیه حدود ۱۰۰ هزار نفر از روستاییان این منطقه شده است.

طی روز یک‌شنبه، طغیان رودخانه سوتلج در پنجاب باعث شد که صدها روستا و هزاران هکتار زمین زراعی به زیر آب برود. سازمان فوریت‌های پزشکی پاکستان خبر می‌دهد که از زمان شروع فصل باران‌های موسمی در اواخر ژوئن، بیش از ۱۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود شدت و میزان این بارش‌ها افزایش هم پیدا کند.

باران‌های موسمی تابستانی در هند و پاکستان برای معیشت میلیون‌ها کشاورز و امنیت غذایی اهمیتی حیاتی دارد اما به گفته دانشمندان، تغییرات آب و هوایی، این باران‌های فصلی را شدیدتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر کرده است.

پاکستان سال گذشته شاهد سیل‌های ویرانگری بود که تقریباً یک سوم این کشور را زیر آب برد و زندگی بیش از ۳۳ میلیون نفر را تحت تأثیر خود قرار داد.

۱۳:۴۹ ۱.۶.۱۴۰۲

ریزش پل راه‌آهن در هند دست‌کم ۲۶ کشته برجا گذاشت

پلیس هند اعلام کرد که فروریختن یک پل در دست ساخت راه‌آهن در شمال شرق این کشور منجر به کشته شدن دست‌کم ۲۶ کارگر و زخمی شدن دو نفر دیگر شد.

این حادثه در شهر سایرنگ در ایالت میزورام، در همسایگی میانمار، رخ داده و بنا به گزارش رسانه‌ها، در زمان فروریختن پل حدود ۴۰ کارگر در محل بوده‌اند.

در مورد علت این حادثه هنوز گزارشی منتشر نشده اما ویدئوهای ارسالی نشان می‌دهد که قاب‌های فلزی بخشی از پل بر روی ستون‌های بتنی پایه آن فروریخته است.

بروز حادثه در کارگاه‌های بزرگ ساخت‌وساز در هند رایج است و از جمله در ماه جاری میلادی سقوط یک جرثقیل بر روی یک بزرگراه در حال ساخت در بمبئی جان دست‌کم ۲۰ کارگر را گرفت. اکتبر سال گذشته، ۱۳۰ نفر در گجرات بر اثر ریزش پلی که تازه تعمیر شده بود، جان باختند.

۱۳:۳۳ ۱.۶.۱۴۰۲

اولین ماه‌نورد هندی چهارشنبه عصر بر سطح ماه فرود می‌آید

ماه‌نورد هندیِ «چاندرایان ۳» طبق برنامه، عصر روز چهارشنبه، اول شهریور بر سطح قطب جنوب کره ماه فرود می‌آید.

این دومین تلاش هند برای نشاندن یک سفینه بر سطح کره ماه است، و در صورت موفقیت‌آمیز بودن لحظه‌ای «تاریخی» برای پرجمعیت‌ترین کشور دنیا توصیف شده است.

چاندرایان در زبان سانسکریت به معنای «ماه‌‌نورد» است.

اولین تلاش هندی‌ها برای رسیدن به سطح ماه در سال ۲۰۱۹ ناکام ماند، و این دومین تلاش تنها چند روز پس از آن اتفاق می‌افتد که روسیه نتوانست پس از ۵۰ سال بار دیگر سفینه‌ای را بر سطح ماه بنشاند.

روزنامه گاردین به نقل از رئیس سابق سازمان فضایی هند نوشته است که «بر اساس آخرین تصاویر دریافتی» می‌توان امیدوار بود که آخرین مرحله از این سفر فضایی نیز با موفقیت اجرا شود.

ماموریت فضایی «چاندرایان ۳» شش هفته پیش در حضور هزاران تماشاگر و در میان هلهله آنان آغاز شد. ماموریت سفینه آمریکایی آپولو در دو دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به ماه تنها چند روز به طول انجامید.

۱۲:۵۱ ۱.۶.۱۴۰۲

علیرضابیگی: در مورد خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان گفتند باید به اسم عروس و دامادها باشد

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس که پیش از این موضوع تحویل خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس برای پس گرفتن استیضاح وزیر صنعت را فاش کرده بود، روز چهارشنبه یکم شهریور توضیحات بیشتری در این مورد داد.

او گفت که معاون مجلس به نمایندگان «زنگ زده و گفته است که برای شما این ماشین‌ها را در نظر گرفتیم و شرط‌شان این است که باید به اسم داماد، عروس، شوفر و رئیس دفترتان باشد.»

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس اضافه کرد که «این‌ها با شرکت بهمن موتور قرارداد سیصد دستگاه شاسی بلند امضا کردند. همان شاسی بلندهایی که به نمایندگان مجلس، خانواده‌هایشان و مدیران مجلس داده شده است.»

وی ادامه داد: «این کار در یک فرایند مجرمانه اتفاق افتاده یعنی یک شرکتی به نام رادین مبین غرب با بهمن موتور قرارداد امضا کرده که ارکان این شرکت دو دختر هستند که در کوهدشت لرستان در حال چوپانی هستند. در این شرکت یکی مدیرعامل و دیگری رئیس هیئت مدیره است و با یک سرمایه ثبتی صد هزار تومانی این شرکت را تأسیس کردند که بعداً معلوم شد این دو دختر اصلاً روحشان هم از این قضیه خبر ندارد، اما از کارت ملی این‌ها استفاده شده است.»

آقای علیرضابیگی موضوع این خودروها را از ششم اردیبهشت فاش کرده و نه تنها هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی او را از ارائه نطق در صحن علنی مجلس محروم کرده، بلکه دادستانی کل کشور با تشکیل پرونده‌ای علیه او اعلام جرم کرده و در صورت تأیید حکم یک سال حبس برای او، وی باید به زندان برود.

۱۲:۴۵ ۱.۶.۱۴۰۲

ابراهیم گلستان در ۱۰۱ سالگی در بریتانیا درگذشت

ابراهیم گلستان، فیلمساز و نویسنده شناخته‌شده ایرانی ساکن بریتانیا در ۱۰۱ سالگی درگذشت.

آقای گلستان روز سه‌شنبه، ۳۱ مرداد در منزل مسکونی‌اش در بریتانیا و در کنار خانواده‌اش درگذشت.

لیلی گلستان، دختر آقای گلستان، این خبر را در اینستاگرام خود منتشر کرده است.

ابراهیم گلستان متولد سال ۱۳۰۱ خورشیدی بود. این هنرمند از سال ۱۹۶۷ در بریتانیا زندگی می‌کرد.

ابراهیم گلستان که نام اصلی او ابراهیم تقوی شیرازی بود، از پیشگامان سینمای روشنفکری در ایران به شمار می‌رود و سبکی نو در سینما و ادبیات ایران بنا کرد.

۱۲:۱۹ ۱.۶.۱۴۰۲

واکنش‌ها به اظهارات اسماعیلی درباره تغییر نام وزارت ارشاد

اظهارات محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد مبنی بر «تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» در راستای «تحقق رویاپردازی‌ها و جهت‌گیری‌های لازمه حوزه فرهنگ و هنر»، واکنش‌هایی را در فضای مجازی فارسی‌زبان برانگیخته است.

رضا صائمی، روزنامه‌نگار و منتقد سینما، در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشته «نامش را تغییر دهید، مرامش را چه می‌کنید؟....مشکل در رسم وزارت است نه اسم آن...هنوز بعد از این همه سال، مردم به خیابان شهید بهشتی می‌گویند عباس آباد و به خیابان مطهری می‌گویند تخت طاووس....نام‌هایی در حافظه مردم می‌ماند که بر دل آنها نشسته باشد نه در دلایل نامگذارانش.»

او اضافه کرده: «اسماعیلی چند هفته پیش از تغییر در بدنه وزارت ارشاد با ورود ۴۰۰ نیروی حزب‌اللهی به آن خبر داده بود و حالا از تغییر نام وزارتخانه می‌گوید...این دو به هم بی‌ربط نیست...ظاهراً قرار است وزارتخانه فرهنگ و ارشاد به شعبه دوم گشت ارشاد تبدیل شود.»

فاطمه پاقلعه، روزنامه‌نگار هم در توئیتی، خطاب به اسماعیلی نوشته که «جناب وزیر خبر ندارن خیلی وقته اسم اون وزارتخانه تغییر کرده؛ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت ارشاد. حذف واژهٔ فرهنگ، حرف‌ها داره.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG