لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶
۲۳:۴۴ ۳۱.۵.۱۴۰۲

خبرها و گزارش‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد را اینجا بخوانید.

۲۳:۴۶ ۳۱.۵.۱۴۰۲

بازداشت ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، در پی یورش مأموران امنیتی

گزارش‌های رسیده به رادیوفردا حاکی است که پدر محمدمهدی کرمی یکی از معترضان اعدام‌شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، روز سه‌شنبه در پی یورش مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شده است.

یک منبع مطلع به رادیوفردا گفت که مأموران امنیتی ظهر سه‌شنبه به منزل خانواده کرمی هجوم بردند و علاوه‌بر بازداشت اعضای خانواده، کلیه وسایل الکترونیکی شامل لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه آنها را نیز ضبط و توقیف کردند.

همچنین به گفتۀ این منبع نزدیک به خانوادۀ کرمی، مأموران امنیتی ابتدا مادر و برادر محمدمهدی کرمی را نیز بازداشت کرده بودند و پس از ساعتی آنها را آزاد کردند اما پدر این معترض اعدام‌شده همچنان در بازداشت است.

حضور پدر و مادر محمدمهدی کرمی در کنار آرامگاه فرزندشان
حضور پدر و مادر محمدمهدی کرمی در کنار آرامگاه فرزندشان

هنوز از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگه‌داری ماشاالله کرمی اطلاعی در دست نیست.

حساب کاربری مرکز مشاوره حقوقی «دادبان» نیز خبر داده که علاوه‌بر آقای کرمی، امیرحسین کوهکن، وکیل خانواده کرمی، نیز بازداشت شده است. رادیوفردا به‌طور مستقل نمی‌تواند بازداشت این وکیل دادگستری را تأیید کند.

جمهوری اسلامی روز ۱۷ دی سال گذشته، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به اتهام شرکت در اعتراض‌ها و مشارکت در کشته شدن روح‌الله عجمیان، بسیجی حاضر در مراسم چهلم حدیث نجفی در «اتوبان کرج» اعدام کرد.

هر دو جوان معترض پیش از اجرا شدن حکم اعدام‌شان، اتهامات منتسب به خود را رد کرده و از شکنجه شدید خود در دوران بازداشت خبر داده بودند.

۰۵:۲۶ ۱.۶.۱۴۰۲

انتقاد از انتصاب «مسئول دفتر زاکانی» به عنوان «دانشیار دانشگاه تهران»

یک استاد دانشگاه شریف روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد از انتصاب «مسئول دفتر علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، به عنوان «دانشیار دانشگاه تهران» انتقاد کرده است.

علی شریفی‌زارچی٬ عضو هیئت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) نوشته است که همه‌ تحصیلات سجاد محمدعلی‌نژاد در«دانشگاه قم بوده و هیئت علمی همان دانشگاه،» اما ناگهانی دانشیار دانشگاه تهران شده است.

شریفی‌زارچی، سپس از انتصاب کسی که «تا دو روز پیش مسئول دفتر زاکانی بود و قرار ملاقات تنظیم می‌کرده» به عنوان «معاون فناوری و نوآوری» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» انتقاد می‌کند و می‌نویسد: «بعد می‌پرسند دانش‌آموزان چرا از ایران فرار می‌کنند.»

علی شریفی زارچی، از جمله استادانی است که از آغاز اعتراضات سراسری به ویژه پس از حمله دهم مهر ماه نیروهای امنیتی به دانشگاه شریف، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرده و انتقادهایش را با محور فضای آموزشی بیان کرده است.

۰۵:۵۴ ۱.۶.۱۴۰۲

گزارش‌ها از «بازداشت» یک شهروند دیگر در کامیاران

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که افشین ساعدی، یک شهروند اهل شهرستان کامیاران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش وب‌سایت حقوق بشری هرانا، آقای ساعدی «بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی» در شهرستان کامیارن بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

طبق این گزارش، «اتهامات مطروحه علیه» افشین ساعدی هنوز مشخص نشده است.

بنا به گزارش‌ها، «احضار، تهدید و بازداشت فعالان اجتماعی» در آستانه سالگرد «کشته شدن مهسا امینی» حین بازداشت توسط گشت ارشاد و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی تشدید شده است.

۰۷:۳۷ ۱.۶.۱۴۰۲

ادامه نافرمانی مدنی زنان از حجاب در ایران

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نافرمانی گروه‌های مختلف سنی زنان در ایران از حجاب اجباری کماکان ادامه دارد.

۰۷:۴۳ ۱.۶.۱۴۰۲

بازداشت میکائیل صدیقی، فعال کارگری ایرانی در ترکیه

سازمان حقوق بشری هانا از بازداشت میکائیل صدیقی، فعال کارگری هنگام خروج از ترکیە و انتقال او بە یکی از کمپ‌های پناهجویان در این کشور خبر می‌دهد.

این عضو هیئت مدیرە کانون انجمن‌های کارگران و استادکاران ساختمان، اهل شهر مریوان است.

هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

میکائیل صدیقی یکی از فعالین کارگری شناختە شدە در استان کردستان و ایران است و بارها بە‌دلیل فعالیت‌های مدنی و صنفی خود در حمایت از کارگران، توسط دستگاە‌های امنیتی جمهوری اسلامی احضار و بازداشت شدە است.

۰۹:۰۵ ۱.۶.۱۴۰۲

دیوان عالی حکم ۱۵ سال حبس نفی بلد حمید قره‌حسنلو را تأیید کرد

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز از تأیید رای متهمان بازداشت‌شده در پرونده روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در کرج در دیوان عالی کشور خبر داد.

به این ترتیب حکم ۱۵ سال حبس نفی بلد حمید قره حسنلو، رادیولوژیست بازداشت‌شده در این پرونده نیز تأیید شده است.

احکام ۱۰ سال حبس نفی بلد رضا آریا، حسین محمدی و مهدی محمدی، از دیگر متهمان این پرونده نیز تأیید شده است. محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی و فرزانه قره حسنلو، هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و علی معظمی گودرزی نیز به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه روز ۱۲ آبان سال گذشته پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، معترض نوجوان کشته شده در کرج، در هجوم نیروهای امنیتی به خانه خود بازداشت شدند.

پس از آن خبر رسید که بر اساس حکم دادگاه انقلاب، آقای قره‌حسنلو به اتهام «مشارکت» در کشته شدن روح‌الله عجمیان، به اعدام، و فرزانه، همسرش، به ۲۵ سال حبس و زندان در شهری دوردست محکوم شده است.

صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو با واکنش گسترده بین‌المللی همراه بود تا جایی که ۱۳ دی ۱۴۰۱، امیر هاشمی،‬ مدیر روابط عمومی دیوان عالی جمهوری اسلامی، در پیامی توئیتری از تصمیم‌گیری این دیوان در مورد فرجام‌خواهی ۱۶ متهم پرونده کشته شدن عجمیان در کمال‌شهر کرج خبر داد.

در پی این فشارها، روز ۲۸ فروردین خبر صدور احکام تازه‌ای برای بازداشت‌شدگان پرونده کشته‌ شدن روح‌الله عجمیان، از جمله زوج قره‌حسنلو، منتشر شد.
بر اساس این خبر، حمید قره‌حسنلو به «۱۵ سال حبس در تبعید در یزد» و فرزانه قره‌حسنلو به «۵ سال حبس در تبعید در مشهد» محکوم شدند.

۰۹:۳۹ ۱.۶.۱۴۰۲

پایان عملیات نجات هشت نفر از یک تله‌کابین بر فراز دره‌ای در شمال پاکستان

عملیات نجات هشت نفر، شش دانش‌آموز و دو بزرگسال همراه آنها، از یک تله‌کابین بر فراز دره‌ای به عمق بیش از ۲۷۰ متر در ایالت کوهستانی خیبر پاختونخوا در شمال پاکستان روز سه‌شنبه پس از ساعت‌ها تلاش با موفقیت به پایان رسید.

این دانش‌آموزان که برای رسیدن به مدرسه مجبورند هر روز با تله‌کابین از روی دره بگذرند، روز سه‌شنبه پس از آن که یکی از کابل‌های تله‌کابین پاره شد بیش از ۱۰ ساعت در آن گیر افتادند. این مسیر چهار ساعت با اولین جاده فاصله دارد.

عملیات نجات آنها به دلیل وزش باد شدید در دره و بدتر شدن وضع با باد حاصل از پرواز هلی‌کوپتر ارتش ساعت‌ها به طول انجامید.

با این حال ارتش پاکستان که با دستور ویژه نخست وزیر این کشور برای عملیات نجات حاضر شده بود توانست با کمک افراد محلی در نهایت دو دانش‌آموز را با هلی‌کوپتر از این تله‌کابین خارج کند.

شش نفر دیگر با نزدیک شدن شب با قرقره و طناب از روی دره عبور داده شدند.

۱۰:۱۸ ۱.۶.۱۴۰۲

کشف اجساد سوخته ۱۸ «مهاجر غیرقانونی» در جنگلی در شمال یونان

همزمان با ادامه موج گرما در اروپا و آتش‌سوزی‌هایی که این موج به راه انداخته، آتش‌نشانان در شمال شرقی یونان روز سه‌شنبه از کشف ۱۸ جسد سوخته خبر دادند. احتمال بر این است که جسدها متعلق به مهاجران غیرقانونی است که از راه ترکیه وارد یونان شده بودند.

این اجساد پس از آن کشف شد که مأموران توانستند آتش مهیب در جنگل‌های نزدیک شهر آلکساندروپولیس را تا اندازه‌ای کنترل کنند و در روستایی در نزدیکی شهر به این اجساد برخوردند.

به گفته سخنگوی آتش‌نشانی، از آنجا که هیچ اطلاعاتی درباره این ۱۸ نفر منتشر نشده و کسی از اهالی محل نیز گم شدن آنها را گزارش نکرده، این نظریه مطرح شده است که جسدها متعلق به مهاجران غیرقانونی است.

در مسیر مهاجرت غیرقانونی اتباع کشورهای خاورمیانه، به‌ویژه ایران و افغانستان، از راه ترکیه، یونان نخستین کشور اتحادیه اروپا است که مهاجران پا به خاک آن می‌گذارند.

از روز شنبه هفته جاری تاکنون ۱۳ محله در شهر آلکساندروپولیس و دو بیمارستان در همین شهر تخلیه شده‌اند.

۱۰:۲۸ ۱.۶.۱۴۰۲

انتشار تصاویر تازه‌ای از گوهر عشقی در سالروز تولد فرزند جان‌باخته‌اش

سحر بهشتی، خواهر ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ نویس کشته‌شده در بازداشت پلیس فتا، در زادروز برادرش، با انتشار دل‌نوشته‌ای، تصاویری از گوهر عشقی، مادرش را منتشر کرده است.

ستار بهشتی وبلاگ‌نویسی بود که در سال ۱۳۹۱ به‌دليل انتشار مطالب انتقادی از جمهوری اسلامی در وبلاگ خود توسط پليس امنيت سايبری بازداشت شد و به دلیل آسيب‌های ناشی از شکنجه در طول بازداشت جان باخت.

مادر او در یازده سال گذشته همواره دادخواه خون فرزندش بوده و با وجود فشارهای شدید از سوی حکومت هیچ گاه از مبارزه و اظهارنظرهای صریح و انتقادی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای دست نکشیده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG