لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، «در حالت بیهوشی» به بیمارستان منتقل شد

۱۱:۵۲ ۲۲.۶.۱۴۰۲

واکنش‌ها به تصویر مصاف دو استاد شطرنج ایران با یکدیگر زیر پرچم فرانسه و آمریکا

انتشار تصویر مصاف آتوسا پورکاشیان و میترا حجازی‌پور، دو استاد بزرگ شطرنج ایران زیر پرچم‌های آمریکا و فرانسه با یکدیگر، موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی فارسی‌زبان برانگیخته است. کاربران متعددی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که از دیدن این تصویر، «غمگین» شده‌اند.

روبروی هم قرارگرفتن این دو هموطن به‌دلیل مهاجرت، موجب شده که باردیگر موضوع «فرار مغزها» از ایران به‌خاطر حکومت جمهوری اسلامی در شبکه‌های مجازی داغ شود.

انتشار تصویر دیگری از تماشای رقابت این دو از سوی سارا خادم الشریعه، دیگر استاد بزرگ شطرنج ایران که او نیز به اسپانیا مهاجرت کرده، از سوی دیگر کاربران مورد توجه قرار گرفته و از آن تحت عنوان «مثلت غم» نام برده شده است.

حساب کاربری منتسب به محمدرضا شفیعی کدکنی، ادیب و استاد دانشگاه ممتاز ایرانی نیز با انتشار این تصویر، از ترکیب «مامِ رنج‌ها» استفاده کرده و سهراب پورناظری، خواننده نیز نوشته که دیدن این تصویر، فراتر از «حد تحمل درد» برای او بوده است.

ورزشکاران در ایران، به ویژه زنان ورزشکار، تحت فشارهای بسیاری قرار دارند و در سال‌های اخیر شمار قابل‌توجهی از چهره‌های مطرح ورزشی به دیگر کشورها مهاجرت کرده یا پناهنده شده‌اند.

۱۳:۱۹ ۲۲.۶.۱۴۰۲

گزارش اختصاصی رادیو فردا از وضعیت بهاره هدایت در بیمارستان، شیرین عبادی و زهرا رهنورد هم خواستار پایان اعتصاب غذا شدند

منابع رادیو فردا که روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریور، موفق به دیدار بهاره هدایت در بیمارستان طالقانی تهران شده‌اند، می‌گویند به او خبر درخواست‌ها برای شکستن اعتصاب غذا را داده‌اند، اما این فعال سیاسی گفته «با احترام به همه، تصمیمش را گرفته و به اعتصاب ادامه می‌دهد».

این در حالی است که بر اساس اظهارات این منابع، حال بهاره هدایت «اصلاً خوب» نبوده، «نمی‌توانسته راه برود و می‌افتاده است.»

این منبع همچنین به رادیو فردا گفته پس از خودداری این زندانی سیاسی از دریافت سِرم قندی، «در بیمارستان به بهاره برگه‌ای دادند مبنی به اینکه زندانی خودش قبول نکرده و مسئولیت با خودش است، امضا گرفته و او را به زندان برگرداندند.»

بر اساس این گزارش، بعد از انجام «آزمایش خون و سونوگرافی از کلیه...دکتر به بهاره گفته قندش روی ۵۸ است و خیلی پایین است و اگر پایین‌تر برود ممکن است تشنج کند و آسیب مغزی ببیند. باید پروتئین و سرم قندی بزند. اما او قبول نکرده است.»

بر اساس اطلاعاتی که این منبع در اختیار رادیو فردا قرار داده، «شش سرباز، یک پاسیار زن و یک مأمور امنیتی با ماسک در بیمارستان حضور داشتند و مأمور امنیتی مراقب بود کسی از بهاره عکس یا فیلمی نگیرد. »

این منبع درباره انتقال بهاره هدایت به بیمارستان نیز گفته «بهاره روز دوشنبه در تماس با خانواده‌اش گفته بود که آقای نیری (از دادیاری زندان) آمده بود زندان بند زنان. دیده بود که حال او خیلی بد است و گفته بود که به بیمارستان منتقل شود، اما بهاره مخالفت کرده بود. چون بارها زندانیان را به اسم بیمارستان به بندهای امنیتی زندان اوین منتقل کرده‌اند و او نگران بود که به بند ۲۰۹ منتقل شود. سرانجام خانواده و همبندی‌هایش او را متقاعد کرده‌اند که به بیمارستان برود.»

در ادامه درخواست‌ها برای پایان اعتصاب غذا از بهاره هدایت، شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل نیز از این فعال سیاسی خواست دست از اعتصاب بردارد.

خانم عبادی در پستی اینستاگرامی خطاب به بهاره هدایت نوشته: «امروز خانواده‌های دادخواه، هم‌بندی‌های شریف شما، جامعه سیاسی و مدنی کشور، همه نگران سلامت شما هستند. ما همه نگران ایران هستیم. جمهوری اسلامی خواهد رفت. شما باید بمانید.»

او اضافه کرده: «اراده‌ پولادین شما، بسیار استوارتر از ستون‌های از همیشه بی‌رمق‌تر استبداد در کشورمان است. آینده‌ ایران به جسارت، تدبیر و اندیشه‌ پویای شما در آینده محتاج است.»

زهرا رهنورد، از رهبران اعتراضات سال ۸۸ که در حصر به سر می‌برد نیز در نامه‌ای به بهاره هدایت، از او خواست به اعتصاب غذا پایان دهد.

خانم رهنورد در این نامه که در کانال تلگرامی وب‌سایت کلمه منتشر شده، خطاب به این فعال سیاسی نوشته: «اگرچه دلسوزانه و شجاعانه اعتصاب غذا کردی، همه‌ ما انتظار داریم بخه‌اطر ملت به اعتصاب غذا پایان دهی و به امیدواری‌های مادرت که مثل همه مادران ستمدیده و رنج فراق کشیده که چشم انتظار سعادت و رهایی ملت‌اند پاسخ مثبت بدهی.»

خانم رهنورد همچنین تأکید کرده که با پیوستگی ملت در سراسر ایران «دیکتاتوری و استبداد با چاشنی مذهبی من‌درآوردی دوام نخواهد داشت.»

۱۳:۲۹ ۲۲.۶.۱۴۰۲

شناسایی ده‌ها هواپیمای نظامی چین در اطراف تایوان

تایوان اعلام کرد که طی چند ساعت، ۳۵ هواپیمای نظامی چین را در اطراف این جزیره شناسایی کرده است. وزارت دفاع تایوان روز چهارشنبه اعلام کرد که برخی از این هواپیماها به سمت غرب اقیانوس آرام برای پیوستن به ناو هواپیمابر چینی شاندونگ به عنوان بخشی از یک «مانور دریایی و هوایی مشترک» حرکت کرده‌اند.

وزارت دفاع تایوان افزود که این تجهیزات جنگی از جمله هواپیماهای جنگنده‌ و پهپادها از ساعت شش صبح روز چهارشنبه شناسایی شده‌اند. این وزارتخانه در بیانیه خود ادامه داد که ۲۸ هواپیما از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند و برخی از جت‌های جنگنده نیز از کانال باشی به سمت اقیانوس آرام غربی عبور کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح وضعیت را زیر نظر گرفتند و هواپیماهای گشت هوایی، شناورهای دریایی و سامانه‌های دفاع موشکی را موظف به پاسخگویی کردند.»

وزارت دفاع تایوان از افزایش تهاجمات دریایی و هوایی چین در اطراف این جزیره در روزهای اخیر خبر داده است. این وزارتخانه روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۲۲ هواپیمای جنگنده و ۲۰ کشتی نظامی را از صبح دوشنبه تا سه‌شنبه در اطراف تایوان شناسایی کرده است.
همچنین ناو هواپیمابر شاندونگ روز دوشنبه در حدود ۶۰ مایلی جنوب شرقی جزیره شناسایی شد.

هنوز پکن درباره این تمرینات نظامی اظهارنظری نکرده است. اما یک سخنگوی ارتش چین روز شنبه گفت که سربازان چینی پس از عبور دو کشتی آمریکایی و کانادایی از تنگه تایوان «به طور مداوم در حالت آماده‌باش هستند».

۱۴:۱۵ ۲۲.۶.۱۴۰۲

بهاره هدایت اعلام کرد به حرمت دادخواهان و داغداران به اعتصاب غذا پایان می‌دهد

بهاره هدایت، زندانی سیاسی که در اعتراض به «سرکوب‌ فزاینده» جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا زده بود، با انتشار نامه‌ای از زندان اوین، اعلام کرد که در روز تاریخی «رُبودن» مهسا ژینا امینی از سوی مأموران گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱، و به «حرمت همه داغداران و دادخواهان به‌خصوص مادران دادخواهی که طی این مدت مرا مرهون لطف خود کردند و درخواست شکستن اعتصاب را مطرح کردند»، به اعتصاب غذا پایان می‌دهد.

بهاره هدایت در نامه‌اش نوشته: «امروز، ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۲، مصادف است با روز ربودن «دختر ایران» مهسا (ژینا) امینی توسط قاتلانش. یک سال از آن روزی که دل‌آشوبه از ستم مانند گردبادی در تار و پود جامعه ایرانی در پیچید و وجدان میلیون‌ها نفر را همزمان برانگیخت، می‌گذرد.»

او درباره علت تصمیم خود مبنی بر اعتصاب غذا نیز نوشته:‌ «من در آستانه سالگرد این جنبش سربلند دست به اعتصاب غذا زدم تا به یاد بیاوریم وجدان‌های برانگیخته چگونه می‌توانند ناحقیقت را پس بزنند و به یاد بیاوریم که هنوز در این کشور حقیقت‌ها لگدمال حاکمان تمامیت‌خواه می‌شوند.»

او اضافه کرده که «در این روز تاریخی، به حرمت خواسته خانواده ‌جاویدنام محمدجواد روحی، به حرمت خانواده جاویدنام مهسا امینی، به حرمت دادخواهان جنایت انهدام هواپیمای اوکراینی و به حرمت همه داغداران و دادخواهان بخصوص مادران دادخواهی که طی این مدت مرا مرهون لطف خود کردند و درخواست شکستن اعتصاب را مطرح کردند، به اعتصابم پایان می‌دهم.»

این فعال سیاسی با این حال تأکید کرده که «اعتصابم را می‌شکنم اما عهدم را نه، عهدم با خودم و با شما مردم رنج‌دیده وطنم، تا روزی که ردپای جمهوری اسلامی، این حکومت ضد آزادی، از خاک ایران زدوده نشود.»

این نامه پس از آن منتشر می‌شود که یک منبع مطلع به رادیو فردا خبر داد بهاره هدایت با شرایط بد جسمی، نامه ترخیص خود را امضا کرد و از سوی مأموران دوباره به زندان اوین بازگردانده شد.

۱۵:۰۸ ۲۲.۶.۱۴۰۲

وزیر خارجه زن و وزیر دفاع حامیِ تایوان در کابینه جدید ژاپن

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن ، یک سیاستمدار زن را به عنوان وزیر خارجه جدیداین کشور برگزید و سیاستمدار دیگری را نیز که برای ایجاد روابط با تایوان تلاش کرده، به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه نوشت که این انتخاب‌ها برابری جنسیتی و خط دفاعی قوی‌تری را در کابینه جدید ژاپن نشان می‌دهد.

قرار است دوره نخست‌وزیری کیشیدا به عنوان رهبر حزب حاکم لیبرال دموکرات در سال آینده به پایان برسد.

یوکو کامیکاوا، وزیر خارجه جدید ژاپن پیشتر وزیر دادگستری این کشور بوده که بر اعدام اعضای کلیدی فرقه «اوم شینریکو» نظارت داشت که عامل حمله مرگبار گاز سارین به متروی توکیو در سال ۱۹۹۵ بودند.

همچنین سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت که مقام وزارت دفاع به مینورو کیهارا، یک سیاستمدار طرفدار تایوان رسیده که پیشتر از این جزیره بازدید کرده و متعلق به یک گروه بین پارلمانی ژاپن و تایوان است. هر دو وزیر جدید وظیفه هدایت روابط ژاپن با چین را بر عهده خواهند داشت.

این روابط پس از اینکه ژاپن رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه‌شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس را آغاز کرد پرتنش شد. قرار است در دوران وزارت دفاع کیهارا بخشی از طرح پنجساله دوبرابر کردن هزینه‌های دفاعی ارتش ژاپن که از سال گذشته آغاز شده نظارت کند.

۱۶:۵۳ ۲۲.۶.۱۴۰۲

تقاضای «اشد مجازات» برای عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

دادستان تهران اعلام کرد که کیفرخواست عامل حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آدربایجان در تهران که بهمن‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد صادر و برای او تقاضای «اشد مجازات» شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، علی صالحی روز چهارشنبه ۲۲ شهریور اتهامات فرد مهاجم را «مباشرت در قتل عمدی احدی از اتباع آذربایجان با استفاده از سلاح گرم در داخل سفارت، خرید، حمل و نگهداری سلاح و مهمات غیرمجاز شامل یک قبضه کلاشنیکف و یک قبضه سلاح کمری و اخلال در نظم عمومی» ذکر کرده است.

دادستان تهران گفته است که «اولیای دم» مقتول در «محاکم داخلی» ایران طرح شکایت کرده‌اند که بدین معناست که متهم می‌تواند به «قصاص» محکوم شود.

صالحی همچنین خبر داده درباره سایر اتهامات مهاجم به سفارت آدربایجان شامل «تخریب و ایراد جرح عمدی به سه نفر از پرسنل سفارت که از اتباع جمهوری آذربایجان هستند» پرونده تا تکمیل مدارک از سوی شاکیان باز می‌ماند.

به دنبال حمله یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آدربایجان در تهران در ۵ بهمن ۱۴۰۱ که به کشته شدن یک کارمند سفارت انجامید، روابط دو کشور تیره و تار شد و باکو علاوه بر تعطیلی سفارت خود، اخراج چند دیپلمات ایرانی و بستن دفتر رایزنی فرهنگی ایران در این کشور، خردادماه امسال به شهروندان خود هشدار داد که به ایران سفر نکنند.

۱۷:۳۴ ۲۲.۶.۱۴۰۲

تغییر موضع وزیر گردشگری درباره ارائه اینترنت بدون فیلتر به خارجی‌ها؛ رونالدو هم باید پیام‌رسان ایرانی نصب کند

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ایران در اظهارنظری که به نظر می‌رسد پاسخ به مدیرعامل باشگاه پرسپولیس باشد در اختیار قرار دادن سیم‌کارت با «اینترنت بدون فیلتر» به بازیکنان تیم عربستانی النصر را رد کرد و گفت کریستیانو رونالدو، بازیکن مشهور این تیم، هم باید در ایران برنامه‌های پیام‌رسان داخلی را نصب کند.

عزت‌الله ضرغامی روز چهارشنبه ۲۲ شهریور در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: «رونالدو اینجا اگر خواست با زن ‌و‌ بچه‌اش تماس بگیرد می‌تواند سکوهای «بله» و «ایتا» نصب کند.»

او نخستین مقام دولتی بود که سال گذشته ایده سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران را مطرح کرد و چند بار هم از آن دفاع کرده بود؛ با این حال روز چهارشنبه موضع جدیدی مطرح و اعلام کرد: «عده‌ای فکر می‌کنند ما سیم‌کارت بدون فیلتر در جیبمان داریم و به همهٔ دوست و رفقایمان یکی می‌دهیم.»

این در حالی است که عباس درویش، مدیرعامل پرسپولیس، روز ۲۰ شهریور درباره بازی این تیم با النصر عربستان در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که «ما صحبت کرده‌ایم» که به اعضای تیم عربستانی در مدت اقامت در ایران سیم‌کارت با اینترنت بدون فیلتر بدهند.

این اظهارات او با واکنش گسترده کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که چنین کاری را «تبعیض» علیه مردم ایران دانسته بودند.

۱۷:۴۰ ۲۲.۶.۱۴۰۲

هشدار در هند درباره شیوع ویروس نادر و مرگبارِ نیپا بعد از مرگ دو نفر

مقامات هند در پی مرگ دو نفر در اثر ابتلا به یک ویروس کُشنده و نادر در ایالت کِرالا از اجرای اقدامات پیشگیرانه در این زمینه خبر دادند.

ویروس عفونی «نیپا» میان انسان و برخی از حیوانات مانند خوک و خفاش میوه‌خوار مشترک است و کشف آن به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد، زمانی که ۱۷ تن از ۱۸ نفری که به این ویروس مبتلا شده بودند، جان باختند.

وزیر بهداشت هند روز چهارشنبه ۲۲ شهریور اعلام کرد که تدابیر پیشگیرانه جدی برای جلوگیری از شیوع این ویروس انجام می‌شود.

مانسوخ مانداویا در ادامه گفت ۱۶۲ نفری که با دو شهروند قربانی ویروس در تماس بوده‌اند، قرنطینه شده و کارشناسان حوزه بهداشت به منطقه اعزام شده‌اند تا بررسی‌های بیشتری پیرامون شیوع این ویروس انجام دهند.

میزان مرگ و میر در میان افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند بالا است و هیچ دارو یا واکسنی برای درمان عفونت ناشی از نیپا یا پیش‌گیری از شیوع آن در دسترس نیست و تنها مدیریت علائم و مراقبت‌های حمایتی برای مبارزه با آن کارایی دارد.

کارشناسان می‌گویند که حیوانات به دلیل از دست دادن زیستگاه‌های طبیعی خود، به محل زندگی انسان‌ها وارد یا نزدیک شده‌اند و این موضوع باعث ابتلای انسان‌ها به ویروس‌هایی می‌شود که پیشتر فقط از میان حیوانات قربانی می‌گرفتند.

۱۹:۰۴ ۲۲.۶.۱۴۰۲

هشدار رضا پهلوی به دولت آمریکا درباره «باج‌دهی دست‌کم شش میلیاردی» به جمهوری اسلامی

شاهزاده رضا پهلوی ضمن ابراز مخالفت با توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشینگتن، آن را «باج‌دهی دست‌کم شش میلیارد دلاری دولت بایدن به جمهوری اسلامی برای آزاد کردن پنج گروگان دوتابعیتی» خواند.

او در پستی که در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد، با یادآوری مخالفت پیشین خود با «ارسال پول به جمهوری اسلامی» نوشت: «هدف چنین معامله‌ای درست در آستانه روز مهسا، زمانی که ایرانیان در داخل و خارج در تدارک برگزاری تظاهرات اعتراضیند، ناامید کردن آزادیخواهان ایران و دادن اعتماد به نفس به رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی، و هدیه‌ای به این رژیم و ابراهیم رئیسی جنایتکار، پیش از سفر به نیویورک است.»

رضا پهلوی به دولت جو بایدن هشدار داد که مردم ایران فراموش نمی‌کنند «چه کسانی در سخت‌ترین روزها به آنان پشت کردند و در کنار قاتلین‌شان ایستادند.»

او همچنین خطاب به «ملت مبارز ایران» نوشت که هیچ دولت خارجی نمی‌تواند سرنوشت ایران را بر خلاف خواست آنها تعیین کند و یادآوری کرد «رژیم جمهوری اسلامی رفتنی‌ست.»

۱۹:۵۱ ۲۲.۶.۱۴۰۲

نمایش بقایای دو موجود «غیر انسان» در جلسه‌ای در کنگره مکزیک

بقایای دو موجود که ادعا شده «غیرزمینی» هستند،‌ روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریور، در اولین جلسه علنی کنگره کشور مکزیک درباره «پدیده‌های نامعمولِ ناشناخته» یا یوفو به نمایش درآمد.

این دو جسد پُرشده که در سال ۲۰۱۷ در پرو کشف شده‌اند به ترتیب ۷۰۰ و ۱۸۰۰ سال قدمت دارند. هر دو موجود دست‌هایی با سه انگشت و سرهایی کشیده و دراز دارند.

خایمِه موسان، روزنامه‌نگار و محقق مکزیکی، می‌گوید به نمایش درآمدن این دو موجود ثابت می‌کند که گونه‌های غیرانسانی وجود دارند. محققان گفته‌اند که دی‌ان‌ای این دو موجود متعلق به بشر نیست.

به گزارش شبکه سی‌بی‌اس نیوز در آمریکا به نقل از رسانه‌های مکزیکی، این جلسه در کنگره مکزیک با هدف تصمیم‌گیری درباره پدیده‌هایی برگزار شده است که مشمول «قانون حفاظت از فضای فراز زمین» خواهند شد.

تصویب این قانون مکزیک را به نخستین کشوری تبدیل خواهد کرد که حضور موجودات بیگانه روی کره زمین را به رسمیت می‌شناسد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG