لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱
۰۰:۲۲ ۲۲.۶.۱۴۰۲

تازه‌های ایران و جهان در روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور را اینجا بخوانید.

۰۰:۲۴ ۲۲.۶.۱۴۰۲

مادر مهسا امینی از بهاره هدایت خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد

مژگان افتخاری، مادر مهسا (ژینا) امینی روز سه‌شنبه در پیامی از بهاره هدایت، فعال سیاسی زندانی خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

او در پیام خود نوشته است: «بنده مژگان افتخاری مادر جاوید نام ژینا (مهسا) امینی از شما مصرانه می خواهم به اعتصاب غذای خود پایان دهید. مردم ایران به حیات و سلامت شما نیاز دارند.»

این در حالی است که وکیل بهاره هدایت در همین روز و ساعاتی پیشتر، به نقل از خانواده هدایت نوشته بود که این فعال سیاسی زندانی در سیزدهمین روز اعتصاب غذا و به‌دنبال وخامت حالش از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده است. او ساعاتی بعد خبر داد که موکلش، دوباره به زندان اوین بازگردانده شده است.

خانم هدایت از ۹ شهریورماه و پس از جان‌باختن جواد روحی، زندانی معترض، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

او پس از افزایش درخواست‌ها برای شکستن اعتصاب غذا در پیامی که روز ۱۸ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بر عزم خود برای «ادامه اعتصاب غذا» تأکید کرد.

۰۱:۵۴ ۲۲.۶.۱۴۰۲

«بازداشت» دختری در تهران به دلیل «رقص در خیابان»

گزارش‌ها حاکی از آن است که دختری در تهران به دلیل رقص در خیابان، توسط نیروی انتظامی «بازداشت» شده است.

۰۳:۴۷ ۲۲.۶.۱۴۰۲

کسر چهار امتیاز از سپاهان از سوی کمیته انضباطی

۰۵:۱۴ ۲۲.۶.۱۴۰۲

نماینده آمریکا خواستار توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران شد

نماینده آمریکا روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصدی توسط ایران، تأکید کرد که جمهوری اسلامی در روند فعالیت‌های این آژانس برای حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ایش اخلال می‌کند.

لورا هولگِیت که نشست شورای حکام صحبت می‌کرد، با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس اظهار داشت که این گزارش نشان می‌دهد که ایران همچنان به گسترش و توسعه برنامه هسته‌ٰایش فراتر از چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام ادامه می‌دهد.

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی تصریح کرد: «اگر چه ما به موضوع کاهش تولید اورانیوم غنی شده۶۰ درصدی توسط ایران توجه می‌کنیم٬ [اما] بار دیگر از ایران می‌خواهیم که تمام چرخه تولید [اورانیوم ۶۰ درصدی] را متوقف کند، چنین اقدامی مغایر رفتار سایر کشورهای غیرهسته‌ای عضو ان‌پی‌تی است.»

رافائل گروسی٬ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته هم‌زمان با آغاز نشست فصلی شورای حکام اعلام کرد که از زمان توافق اسفندماه پارسال با ایران، هیچ‌گونه پیشرفتی در موضوعات مورد اختلاف بین آژانس و تهران حاصل نشده است.

لورا هولگِیت همچنین تصریح کرد، اقدامات ایران باعث اخلال در روند فعالیت آژانس برای کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شده است. او از ایران خواست تا اقداماتی در راستای کسب اعتماد بین‌المللی ایجاد کند و تنش‌ها را کاهش دهد.

رافائل گروسی روز گذشته تأکید کرده بود که ایران «باید توضیحات فنی معتبری در رابطه با کشف ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه دهد و آژانس را از مکان یا مکان‌های فعلی مرتبط با مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده به اورانیوم آگاه کند».

نماینده آمریکا در ادامه از رویکرد جمهوری اسلامی ایران برای صادر نکردن رویداد برای بازرسان آژانس انتقاد کرد و گفت چنین اقدام برخلاف «توافق اسفندماه» بین تهران و آژانس است. اشاره نماینده آمریکا به سفر اسفند پارسال مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران است که آقای گروسی در جریان آن، از توافق با مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر افزایش همکاری‌ها برای شفاف‎‌‌سازی برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود.

لورا هولگِیت همچنین از ایران خواست در راستای اجرای «بیانیه مشترک» به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و تمامی داده‌ها و اطلاعات ضبط شده را به آژانس تحویل دهد.

نشست فصلی شورای حکام از روز دوشنبه آغاز شد و تا جمعه آینده ۲۴ شهریور ادامه خواهد داشت.

۰۷:۲۷ ۲۲.۶.۱۴۰۲

مجلس نمایندگان آمریکا طرح «قانون مهسا» را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه ۲۱ شهریور در اقدامی فراجناحی به اتفاق آرا طرح «قانون مهسا» را تصویب کرده است.

این طرح۴۱۰ رای موافق و در مقابل سه رای مخالف به تصویب رسید.

مایکل مکال، رئیس کمیته روابط خارجی از حزب جمهوری‌خواه، در صحن مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص این طرح گفت: «همه ما می‌دانیم که حکومت ایران به طور بی‌رحمانه‌ای دست به نقض حقوق بشر زده است. این حکومت معترضان را خاموش و حقیقت را سرکوب می‌کند و آنان که شجاعت به خرج می‌دهند و اعتراض می‌کنند، با پیامد سخت چنین اقدامی از جمله مرگ مواجه می‌شوند.»

آقای مکال در ادامه نحوه جانباختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و همچنین سرکوب اعتراضات سراسری در ایران اشاره کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا تصریح کرد که جامعه بین المللی در متوقف کردن حکومت ایران در سرکوب اعتراضات ناکام ماند.

او گفت که به رغم های تحریم های حقوق بشری علیه مقامات جمهوری اسلامی، اما هنوز مقاماتی در این حکومت وجود دارند که به خاطر نقش آنها در نقض حقوق بشر در ایران مورد تحریم قرار نگرفته‌اند.

جیم بنکس، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان، دیگر نماینده تدوین کننده این طرح، در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که زمان آن فرا رسیده است که «مسئولان قتل مهسا و سرکوب معترضان شجاع ایرانی را تحریم کنیم».

۰۷:۵۸ ۲۲.۶.۱۴۰۲

نام‌گذاری تقاطعی در لس‌آنجلس به یاد مهسا ژینا امینی

شورای شهر لس‌آنجلس در ایالات متحده، روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریور، به نام‌گذاری یک تقاطع خیابانی به یاد مهسا ژینا امینی رای داد که جان‌باختن او در بازداشت گشت ارشاد در تهران، موجب اعتراضات گسترده و بی‌سابقه‌ای در سراسر ایران شد.

به نوشته رویترز به نقل از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، محل سکونت یک جامعه ایرانی حدود ۱۳۸ هزار نفری از صدها هزار ایرانی ساکن ایالات متحده است.


تقاطع بلوار وست‌وود و خیابان روچستر، در منطقه‌ای که مغازه‌های ایرانی بسیاری را در خود جا داده است، بر اساس رای‌گیری شورای شهر، به یاد خانم امینی به «زن زندگی آزادی» تغییر نام داد.

پیش از این نیز در وین، اتاوا و بروکسل، مناطقی به نام مهسا امینی نام‌گذاری شده بود.

این نام‌گذاری در آستانه سالروز اعتراضات پس از جان‌باختن مهسا امینی صورت می‌گیرد.

۰۸:۱۵ ۲۲.۶.۱۴۰۲

ادامه نافرمانی‌های مدنی در ایران

۰۹:۰۲ ۲۲.۶.۱۴۰۲

درخواست بیش از ۲۰۰ هنرمند، روزنامه‌نگار و خانواده‌های دادخواه از بهاره هدایت برای شکستن اعتصاب غذا

در ادامه درخواست‌ها از بهاره هدایت برای شکیتن اعتصاب غذا، پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی، از جان‌باختگان اعتراضات سال ۸۸، در پستی اینستاگرامی، خطاب به این فعال سیاسی نوشت که «قلب ما دیگر طاقت رنج بیشتر را ندارد.»

بهاره هدایت از ۹ شهریورماه و پس از جان‌باختن جواد روحی، زندانی معترض، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

پروین فهیمی در پیام خود خطاب به خانم هدایت نوشته: «تو و همه زندانیان سیاسی همیشه در همه روزهای سخت در کنار ما بودید و هستید و برای رسیدن به ایرانی آزاد تلاش می‌کنید. سال‌های جوانی‌تان را در زندان گذراندید و هنوز هم با حکم‌های من‌درآوردی امنیتی در زندان استبداد هستید.»

خانم فهیمی اضافه کرده با آنکه می‌داند بهاره هدایت و سایر جوانان برای رسیدن به عدالت، حتی در زندان هم مبارزه می‌کنند، اضافه کرده: «ولی ما به وجود و تفکر تک تک شما مبارزان راه آزادی در فردای ایرانی آزاد نیاز داریم.»

در ادامه درخواست‌ها از بهاره هدایت برای شکستن اعتصاب غذا نیز شماری از «سینماگران، روزنامه‌نگاران، خانواده‌های دادخواه، فعالان مدنی و مردم ایران»، در بیانیه‌ای نوشتند که «تجدیدعهدت‌ با وجدان عمومی و جنبش مهسا را ارج می‌گذاریم.»

در این بیانیه که بیش از ۲۰۰ امضا دارد، خطاب به ‌‌خانم هدایت آمده با این حال «جامعه ایران و خانواده‌های دادخواه؛ به تن سالم و روح استوار و آزادی‌خواهت در مسیر عدالت نیاز دارند.»

امضاکنندگان از هدایت خواسته‌اند «در این مسیر سخت و پرهزینه، در کنار مردم با تنی سالم بمانی و مانند همیشه داد از ظالم بستانی و در کنار مظلومان بایستی».

این بیانیه را افرادی چون ترانه علیدوستی، رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، مجید برزگر، نوشین جعفری، و خانواده‌های دادخواه امیرارشد تاجمیر، سعید زینالی و مصطفی کریم‌بیگی امضا کرده‌اند.

روز گذشته وکیل بهاره هدایت از انتقال موکلش به بیمارستان به‌دلیل وخامت جسمی ناشی از اعتصاب غذا و بازگشت دوباره او به زندان اوین خبر داده بود.

۰۹:۱۴ ۲۲.۶.۱۴۰۲

ویدئویی از مهدی یراحی: خورده بُرده‌ای ندارم که بخواهم بترسم

حسین رونقی، فعال سیاسی، ویدئویی از مهدی یراحی، خواننده‌ای که در بازداشت به سر می‌برد، در حساب‌های کاربری خود منتشر کرده که یراحی می‌گوید «ممنوع‌الکاری برای من عادی و شوخی شده، اتفاقات بدتری هم بخواد بیفته پاش هستم.»

زمان و مکان این ویدئو مشخص نیست.

آقای یراحی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: «این حرف‌ها رو هم دارم توی همین مملکت می‌گم، خورده برده‌ای هم ندارم که بخوام بترسم، کار بدی هم نکردم که بخوام خودمو عوض کنم.»

مهدی یراحی پس از انتشار تک‌آهنگ «روسریتو» بازداشت شد. او در بحبوحهٔ اعتراضات «زن زندگی آزادی» هم ترانه اعتراضی دیگری را منتشر کرده بود.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در مورد وضعیت پرونده این خواننده موسیقی اعتراضی گفت که «پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است. اتهام وی تشویش اذهان عمومی و ساخت و انتشار فیلم‌های برخلاف عفت عمومی است و پرونده نام‌برده پس از تفهیم اتهام و تحقیقات مقدماتی با صدور قرار جلب دادرسی و متضمن کیفرخواست به دادگاه ... ارسال شده است.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG