لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶
۲۲:۱۶ ۲۳.۶.۱۴۰۲

هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور آمریکا، دادگاهی می‌شود

هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور آمریکا، پس از آن که تلاش‌ها برای مصالحه بدون محاکمه‌اش به نتیجه نرسید، به شکل رسمی با اتهام قضایی روبه‌رو شد و به این ترتیب به اولین فرزند رئیس‌جمهور مستقر این کشور تبدیل شد که مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

بر اساس کیفرخواست دادستان که روز پنجشنبه در دادگاه منطقه‌ای در ایالت دِلِور ثبت شد، فرزند ۵۳ ساله جو بایدن با اتهام‌های کیفری شامل «شهادت دروغ درباره خرید سلاح گرم و مالکیت غیرقانونی سلاح گرم به عنوان مصرف‌کننده مواد مخدر» مواجه شده است.

این اتهامات باعث می‌شود که محاکمه هانتر بایدن نقشی فراتر از انتظار در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده بازی کند؛ رقابتی که در آن آقای بایدن ۸۰ ساله احتمالا با رقیب دوره قبلی، دونالد ترامپ، مواجه می‌شود. این در حالی است که خود آقای ترامپ با چهار محاکمه کیفری روبه‌روست.

متهم شدن رسمی هانتر بایدن دو روز بعد از آن رخ داد که جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا پرونده تحقیقات برای استیضاح جو بایدن به‌دلیل معاملات خارجی پسرش را به جریان انداختند.

هرچند نمایندگان جمهوریخواه مجلس شهادت‌هایی را علیه جو بایدن به‌دلیل مشارکت او در کسب‌وکار خارجی پسرش فراهم کرده‌اند، اما هنور مدارکی ارائه نداده‌اند که نشان دهد رئیس‌جمهور آمریکا شخصا از این معاملات خارجی سود برده است.

۲۰:۲۳ ۲۳.۶.۱۴۰۲

وزیر سابق ارشاد ایران: عربستان حاضر به تعطیلی شبکه «ایران اینترنشنال» نشد

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید عربستان در مذاکرات عادی‌سازی روابط با ایران حاضر نشده است شبکه «ایران اینترنشنال» را تعطیل کند.

علی جنتی روز پنج‌شنبه در گفتگو با سایت «خبرآنلاین» تصریح کرد سعودی‌ها نه تنها حاضر به تعطیل کردن شبکه «ایران اینترنشنال» نشدند، بلکه حتی حاضر نشدند مکتوب کنند که این شبکه، علیه ایران دست به «تحریک و تخریب» نخواهد زد.

شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما اسفند پارسال با اشاره به انتقال دفتر «ایران اینترنشنال» از بریتانیا به آمریکا، گفته بود که تعطیلی این شبکه احتمالا شرط ایران برای برقراری رابطه با عربستان بوده است.

روزنامه «وال‌استریت جورنال» نیزاز قول منابعی نوشته بود ریاض قبول کرده است پوشش برنامه‌های انتقادی این شبکه که بودجه آن از طریق «بازرگانان سعودی» تامین می‌شود، کاهش یابد و ایران نیز متعهد شده است جلوی حملات حوثی‌ها به این کشور را بگیرد.

اما یک مقام عربستانی که نخواست نامی از او برده شود، ۲۵ اسفند پارسال به خبرگزاری فرانسه گفت این شبکه خبری «یک رسانه سعودی» نیست و ربطی به عربستان سعودی ندارد.

ایران بعد از اعتراضات گسترده پارسال، بارها شبکه «ایران اینترنشنال» را به «تحریک» اعتراضات مردمی متهم کرد و گزارش‌های زیادی از تهدیدات جانی علیه کارکنان این شبکه منتشر شد.

شبکه ایران‌اینترنشنال بهمن پارسال اعلام کرد که برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و کارکنان خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته خود را به واشینگتن‌ منتقل می‌کند.

۱۹:۳۷ ۲۳.۶.۱۴۰۲

سپاه پاسداران می‌گوید دو شناور خارجی «حامل سوخت قاچاق» را توقیف کرده است

جانشین فرمانده نیروی دریایی منطقه سوم سپاه پاسداران از توقیف دو شناور خارجی «حامل ۱.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق» خبر داد.

محمد شریف شیرعلی به خبرگزاری فارس گفت که این دو کشتی با پرچم پاناما با ۳۷ خدمه در حال خروج از کشور بود و خدمه آنها از کشورهای مختلف هستند.

سپاه پاسداران طی چند سال گذشته بارها از توقیف شناورهای حامل سوخت قاچاق خبر داده، اما به ندرت توضیحاتی درباره تابعیت افراد بازداشت شده می‌دهد.

در آخرین مورد، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان ۱۱ شهریور از توقیف یک فروند شناور حامل ۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه خبر داده و گفته بود چهار نفر از خدمه شناور بازداشت شدند.

فرمانده مرزبانی و دریابانی خوزستان نیز ۲۵ مرداد از توقیف یک شناور صیادی حامل سوخت قاچاق در آب‌های ساحلی ماهشهر خبر داده بود.

او گفت در سال جاری بیش از ۷۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق قبل از خروج از کشور در آب‌های ساحلی خوزستان و محدوده آب‌های شمال غرب خلیج فارس کشف و ضبط شده است.

۱۹:۱۸ ۲۳.۶.۱۴۰۲

قوه قضائیه خواستار ممنوعیت فعالیت پزشکان و پرستاران مرد در درمان تخصصی زنان شد

معاون «حقوق عامه» دادستان کل کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کرده که حضور مردان در کادر درمانی مرتبط با بانوان شامل «اتاق‌های جراحی و زایمان و بخش‌های تخصصی زنان» باید ممنوع شود.

در این نامه که خبرگزاری میزان روز پنجشنبه متن آن را منتشر کرده است، آمده که باید برای تأمین کادر درمانی زن «اعم از پزشک متخصص زنان و بیهوشی، پرستار، تکنیسین اتاق عمل و...» با توجه به جمعیت زنان در استان‌ها برنامه‌ریزی شود.

غلامعباس ترکی برای اعمال این محدودیت جدید، به ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری و تکلیف نظارتی دادستان کل برای «صیانت از حقوق عامه و به منظور حفظ حرمت و حریم خصوصی بانوان محترم کشور» استناد کرده است.

او در این نامه از حضور و کار مردان در مراکز درمانی به عنوان «پزشک متخصص یا دستیار و کارورز، پرستار، تکنیسین و خدمه» در بخش‌های مرتبط با امور زنان و زایمان انتقاد کرده است.

این دستور درحالی صادر شده است که به شهادت مقام‌ها و رسانه‌های ایران، بخش بهداشت و درمان ایران در ماه‌های اخیر با مشکل کمبود شدید نیروی انسانی و مهاجرت پزشکان،‌ پرستاران و ماماها مواجه شده است.

۱۹:۰۵ ۲۳.۶.۱۴۰۲

تحریم آمریکا علیه ۱۵۰ فرد و شرکت بین‌المللی به‌دلیل نقض تحریم‌های روسیه

ایالات متحده آمریکا ۱۵۰ فرد حقیقی و حقوقی را به‌دلیل نقض تحریم‌ها علیه روسیه وارد لیست سیاه کرد.

بر اساس گزارش روز پنج‌شنبه وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا، این افراد و شرکت‌ها، از ترکیه تا امارات و گرجستان، تحریم‌ها علیه روسیه را نقض کرده‌اند.

بسته جدید تحریم‌های آمریکا در راستای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط کرملین برای دسترسی به فناوری، پول و کانال‌های مالی برای تقویت ماشین جنگی خود علیه اوکراین است.

این بسته همچنین درآمدهای آتی روسیه از محل توسعه پروژه‌های انرژی، از جمله ساخت کارخانه مایع‌سازی گاز «شمالگان ۲»، را مورد هدف قرار داده است.

جیمز اوبراین، رئیس اداره تنظیم تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید اقدام جدید دولت جو بایدن در راستای محدود کردن ظرفیت تولید تسلیحات و منابع مالی کرملین برای جنگ اوکراین است.

تحریم‌های جدید علیه برخی افراد و شرکت‌های ترکیه و امارات به خاطر صادرات تجهیزات غربی، مانند محصولات الکترونیک با کاربردهای نظامی، ارائه خدمات مهندسی و تکنولوژی به پروژه «شمالگان ۲» و خدمات تعمیر کشتی برای روسیه است.

آقای اوبراین می‌گوید روسیه پیشتر حدود ۹۰ درصد از تجهیزات الکترونیک خود را از هفت کشور دموکراتیک صنعتی جهان وارد می‌کرد، اما اکنون این رقم به ۳۰ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد تحریم‌ها تاثیرگذار بوده است.

۱۸:۴۲ ۲۳.۶.۱۴۰۲

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: جعفر ابراهیمی همچنان در زندان قزلحصار است

در حالی که یکی از نزدیکان جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، گفته بود بعد از انتشار خبر انتقال او از زندان قزلحصار به بیمارستان، خانواده و وکیلش از مکان او خبر ندارند، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران عصر پنجشنبه اعلام کرد آقای ابراهیمی در تماسی کوتاه با خانواده‌اش گفته که کماکان در زندان قزلحصار است.

کانال تلگرامی این شورا نوشته است که در این تماس کوتاه، خانواده ابراهیمی موفق نشدند از وضعیت جسمی این فعال صنفی و وضعیتی که در دو روز گذشته با آن مواجه بوده است اطلاعاتی به‌دست بیاورند.

یکی از نزدیکان آقای ابراهیمی پیشتر به رادیو فردا گفته بود که روز ۲۲ شهریور، وکیل او حین ملاقات «آثار ضرب و جرح» را در صورت او دید و مشخص شد یک روز پیش از آن وقتی به‌دلیل وخامت حالش به بهداری منتقل شد، بعد از اعتراض به معطل شدن، توسط «چهار پنج نفر» مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود.

روز ۲۲ شهریور برخی منابع اعلام کردند که او «با حالت بیهوشی» به بیمارستان رجایی کرج منتقل شده است، اما این منبع به رادیو فردا گفت: «خانواده آقای ابراهیمی به بیمارستان رجایی کرج مراجعه کرده‌اند ولی به آنها گفته‌اند اینجا کسی نیامده. به سه چهار بیمارستان دیگر هم که با زندان قزلحصار طرف حساب هستند، مراجعه کرده‌اند و همین پاسخ را شنیده‌اند که مریضی به این نام نداریم».

این منبع همچنین گفته بود بعد از انتقال جعفر ابراهیمی و ۱۲ زندانی سیاسی دیگر از زندان اوین به قزلحصار، آنها در اتاق‌های «بند امن» مستقر شدند که مانند سلول‌های انفرادی است و به بند عمومی شباهت ندارد.

به گفته او، به همین دلیل از همان روز اول، آقای ابراهیمی و ۱۲ زندانی دیگر در اعتراض به این وضعیت حاضر نشدند از غذای زندان استفاده کنند.

۱۸:۳۴ ۲۳.۶.۱۴۰۲

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری: بی‌حجابی تبدیل به نماد نافرمانی مدنی شده است

کانال تلگرامی «قیام تا سرنگونی» روز پنجشنبه یک گزارش محرمانه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به وزیر کشور را منتشر کرده که در آن به «تهدیدها و فرصت‌های راهبردی فراروی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲» پرداخته است.

در بخشی از این گزارش که تاریخ آن چهارم اردیبهشت امسال است، اذعان شده که پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته، «مسئلۀ حجاب تغییرات جدی در عرصۀ اجتماعی به وجود آورده است».

در بخشی از این گزارش که رادیو فردا به‌طور مستقل نمی‌تواند صحت یا سقم آن را تایید کند، آمده: «پیش از این، کشف حجاب یک نُرم اجتماعی به حساب نمی‌آمد و جامعه این عمل را براساس یک مسامحۀ فردی تجزیه و تحلیل می‌کرد. اما اغتشاشات ۱۴۰۱ حجاب را وارد فاز امنیتی و سیاسی کرد تا جایی که بی‌حجابی از یک مقولۀ فردی به مقولۀ اجتماعی برای نمایش نافرمانی مدنی تغییر فاز داد».

در گزارش یاد شده از آنچه که «عدم تناسب سیاست‌گذاری‌ها درخصوص حجاب با تغییرات اجتماعی و کوتاهی دستگاه‌های فرهنگی» خوانده شده، ابراز تاسف شده و آمده است که این «باعث شد تا حجاب وارد فاز امنیتی سیاسی شده و بی‌حجابی به‌دلیل شرایط نامساعد در اجرای الزامات قانونی تبدیل به نماد نافرمانی مدنی شود».

به گفته مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، «همین امر چنین نافرمانی مدنی را بیش از پیش تعمیق کرد و نوعی القاء پیروزی و موفقیت برای زنان حامی کشف حجاب ساخت. تبعات این حادثه باعث شده است تا نوعی نافرمانی مدنی حول حجاب شکل گیرد که بیم آن می‌رود حجاب بخشی از پازل فروپاشی اجتماعی و تسری نافرمانی مدنی به سایر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد».

در این گزارش به نهادهای جمهوری اسلامی توصیه شده که «باید اولاً با اقدامات سازمان‌یافتۀ هنجارشکنانه به‌طور هوشمندانه و بازدارنده برخورد نمود، ثانیاً اقتدار نظام در مواجهه با اقدامات ساختارشکن به نحو مناسب به تصویر کشیده شود. ضمن آن‌که دولت باید مراقب اقدامات خودسرانه، جملات تحریک‌آمیز و یا صحنه‌سازی‌های عناصر در جبهۀ خودی باشد».

سندی که گروه تلگرامی «قیام تا سرنگونی» نزدیک به سازمان مجاهدین خلق منتشر کرده، در جریان هک سایت ریاست‌جمهوری در خرداد امسال به دست آمده است.

۱۷:۵۹ ۲۳.۶.۱۴۰۲

روسیه دو دیپلمات آمریکایی را به عنوان «عنصر نامطلوب» از خاک خود اخراج کرد

روسیه روز پنجشنبه دو تن از کارمندان سفارت آمریکا را با ادعای «ارتباط» با رابرت شونوف، کارمند سابق کنسولگری آمریکا که از سوی مسکو به جاسوسی متهم شده بود، اخراج کرده است.

شونوف که برای کنسولگری آمریکا در شهر ولادی‌وستوک کار می‌کرد، از طرف روسیه متهم شده است که اطلاعات مرتبط با جنگ اوکراین را در اختیار دیپلمات‌های آمریکایی قرار می‌داد؛ اتهامی که واشینگتن آن را رد کرده است.

وزارت خارجه روسیه گفت که جف سیلین و دیوید برنستین، دو دیپلمات آمریکایی، مرتکب «فعالیت‌های غیرقانونی از جمله ارتباط با رابرت شونوف،‌ شهروند روسیه» شده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که به سفیر آمریکا اطلاع داده شد این دو دیپلمات «عنصر نامطلوب» شناخته شده‌اند و باید خاک روسیه را ظرف مدت یک هفته ترک کنند.

در حالی که تنش میان مسکو و واشینگتن در سال‌های اخیر بالا گرفته و طرفین دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج کرده‌اند،‌ آمریکا بازداشت آقای شونوف در ماه مه را محکوم و روسیه را متهم کرد که «به شکل فزاینده‌ای قوانین سرکوب‌کننده علیه شهروندان خود به کار می‌گیرد».

۱۷:۵۵ ۲۳.۶.۱۴۰۲

افزایش قیمت مسکن؛ پلیس ایران تقصیر را به گردن سایت‌های «شیپور» و «دیوار» انداخت

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری مدعی شد که پلتفرم‌های «شیپور» و «دیوار» بیشترین دخالت را در بالا بردن قیمت مسکن داشته‌اند.

علی نوروزی روز پنج‌شنبه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت با همکاری وزارت صمت و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی این دو پلتفرم را شناسایی کردیم و برای آخرین بار «اخطار جدی» به آنها داده شد.

او در ادامه گفت این پلتفرم‌ها باید تا ابتدای مهر به درگاهی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده متصل شوند و در غیر این صورت اعمال قانون می‌شوند.

مدیر کل خدمات عمومی وزارت صمت نیز هشتم شهریور خواستار تعلیق فعالیت دو پلتفرم آگهی مسکن شرکت آگه‌پردازان هوشمند (دیوار) و نت تجارت اهورا (شیپور) شده بود.

متهم کردن دو پلتفرم در رشد قیمت مسکن در حالی است که بانک مرکزی ایران از زمستان پارسال انتشار آمارهای مربوط به مسکن و قیمت آن را متوقف کرده و وعده دولت ابراهیم رئیسی برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن نیز با شکست مواجه شده است.

از سوی دیگر، پول ملی ایران از زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی نیمی از ارزش خود را از دست داده که این مهمترین عامل در رشد قیمت مسکن بوده است.

۱۶:۵۲ ۲۳.۶.۱۴۰۲

تشدید حضور نیروهای نظامی و انتظامی در شهر سقز همزمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی

در ویدئویی که سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» منتشر کرده است نیروهای ویژه نظامی و انتظامی در میدان قدس شهر سقز دیده می‌شوند. هه‌نگاو از احتمال اعلام «حکومت نظامی» در این شهر در آستانۀ سالگرد مهسا امینی خبر می‌دهد.


در هفته‌های گذشته، گزارش‌های مختلف حاکی از تشدید اقدامات امنیتی حکومت در آستانۀ سالگرد اعتراضات کم‌سابقه‌ و ضدحکومتی است که متأثر از جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد و با گسترش به بسیاری از شهرهای ایران تا ماه‌ها ادامه داشت.

بیشتر

XS
SM
MD
LG