لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲
۲۳:۳۳ ۲۲.۶.۱۴۰۲

دفاع کاخ سفید از تصمیم به مبادله زندانی با جمهوری اسلامی: «باج ندادیم»

کاخ سفید روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور، در تلاش برای رد انتقادها از آزاد کردن شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ازای تسهیل آزادی پنج شهروند آمریکایی تاکید کرد که به جمهوری اسلامی «باج» نداده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن، گفت: «این باج نیست» و تاکید کرد که مردم ایران از این پول منتفع خواهند شد.

آقای کربی توضیح داد که پول آزاد شده در حساب‌های تحت نظارت در قطر می‌ماند و تهران برای برداشت پول باید درخواست‌هایی ارائه دهد تا این مبالغ را برای اهداف انسان‌دوستانه هزینه کند. او گفت: «مردم ایران ذی‌نفع این پول‌ها خواهند بود، نه نظام حاکم در تهران.»

او همچنین گفت که واشینگتن در کنار این توافق، هیچ تحریمی را لغو نکرده و تاکید کرد هدف از این توافق به خانه بازگرداندن آمریکایی‌هایی بوده است که ناعادلانه در ایران زندانی شده‌اند.

او افزود: «بازگرداندن آمریکایی‌ها نیاز به تصمیم‌گیری دارد و گاهی این تصمیم‌ها واقعا دشوارند.»

جان کربی روز سه‌شنبه هم ادعای ابراهیم رئیسی را مبنی بر این که جمهوری اسلامی در چگونگی مصرف شش میلیارد دلار آزادی عمل دارد رد کرده بود.

اخبار ایران و جهان در روز چهارشنبه، ۲۲ شهریورماه، را اینجا بخوانید

۰۰:۴۵ ۲۳.۶.۱۴۰۲

گوگوش با انتشار ویدئویی از خداحافظی خود با صحنه خبر داد

فائقه آتشین مشهور به گوگوش، ستاره موسیقی پاپ ایران، با انتشار ویدیویی ضمن اعلام خداحافظی از «سرزمین استعدادی» خود، صحنه، ابراز امیدواری کرد که فصل آخر حضور او « فصل آزادی صدای آواز زن » و « روز آزادی ایران و ایرانی باشد.»

گوگوش در این ویدئو گفته است: «فصل آخر، فصل خداحافظی من از سرزمین استعدادی‌ام، صحنه است؛ از جایی که بهترین خاطره‌های زندگی‌ام را با شما از ابتدا تقسیم کردم. من حتی خودم را از جنس نگاه‌های شما سنجیدم و شناختم و بلندتر و بلندتر پریدم. تصمیم منطقی اما دشواری بود. مثل بسیاری از تصمیم‌های درست. شاید اگر دست خودم بود، خداحافظی نمی‌کردم.»

ستاره موسیقی پاپ ایران در ادامه تصریح کرده است که در «فصل آخر» دوباره به دیدار هواداران و طرفداران خود خواهد رفت و در شهرهایی که در این ۲۳ سال به روی صحنه رفته است، دوباره حضور خواهد یافت.

گوگوش اضافه کرده است: «به دیدارتان می‌آیم تا برای آخرین بار زیباترین ترانه‌های ایران‌مان را با تمام وجودم برایتان بخوانم. با شمایی که از آغاز، یا هرکجای این هفتاد سال با من همسفر شده‌اید. با شمایی که به هنرمندتان عمر دوباره بخشیدید .»

این اسطوره موسیقی پاپ ایران در پایان گفته است: «باشد که آخرین ایستگاه همان جایی باشد که باید، جایی که من هنوز متولد نشده بودم. اما قمر آواز می‌خواند. باشد که ایستگاه آخر این فصل، فصل آزادی صدای آواز زن که هیچ، روز آزادی ایران و ایرانی باشد. هنوز، همیشه و تا خود پیروزی... «زن، زندگی، آزادی».

گوگوش فعالیت هنری خود را از خردسالی بر روی صحنه آغاز می‌کند و در همان سال‌های کودکی استعداد او در رادیو و سینمای ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. او پیش از انقلاب ۱۳۵۷، یکی از ستاره‌های محبوب موسیقی پاپ و سینمای ایران بود.

گوگوش پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران ماند و به مدت ۲۱ سال از حضور در عرصه هنر محروم شد تا این که در سال ۲۰۰۰ موفق شد از ایران خارج شود و نخستین کنسرتش را بعد از ۲۱ سال در ۲۹ ژوئیه سال ۲۰۰۰ برابر با ۸ مرداد ۱۳۷۹، در تورنتو کانادا برگزار کند. رویدادی که واکنش‌های گسترده‌ای در ایران و جهان درپی داشت.

۰۶:۴۱ ۲۳.۶.۱۴۰۲

استعفای رئیس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا درپی واکنش‌ها به اظهاراتش درباره تعامل با طالبان

توبایس الوود، نماینده حزب محافظه‌کار و رئیس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا، به دنبال انتقاد گسترده همکارانش از اظهاراتش در خصوص تعامل با حکومت طالبان از سمت خود در کمیته دفاعی استعفا کرد.

توبایس الوود در بیانیه‌ای که در شبکه ایکس، توییتر سابق، منتشر کرد، از تصمیم خود برای استعفا از ریاست کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا، ابراز تاسف کرده است.

گزارش‌ها حاکی است توبایس الوود با رای عدم اعتماد اعضای کمیته دفاعی پارلمان رو به رو بود و به همین دلیل از سمت خود استعفا کرد.

در ویدئویی که از سفر ماه ژوئیه این نماینده حزب محافظه‌کار بریتانیا به افغانستان منتشر شد، او خواستار تعامل با حکومت طالبان شده بود.

توبایس الوود در این ویدئو در خصوص وضعیت در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان گفته بود: «امنیت بسیار بهبود یافته است، فساد کاهش یافته و تجارت تریاک کاملاً ناپدید شده است.»

رسانه‌های نزدیک به حکومت طالبان به طور گسترده از این اظهارات توبایس الوود استقبال کردند، اما این ویدئو واکنش تند نمایندگان پارلمان بریتانیا را درپی داشت.

نمایندگان پارلمان بریتانیا با انتقاد از چنین اظهاراتی گفته بودند که توبایس الوود وضعیت زنان و دختران در افغانستان تحت سیطره طالبان را نادیده گرفته است.

این نماینده محافظه کار در بیانیه خود اذعان کرد که «اطلاع‌رسانی ضعیف» باعث بروز این اشتباه او شد.

توبایس الوود در تیرماه درپی انتقاد از اظهاراتش، ویدیویی را که در این رابطه از سفرش به افغانستان منتشرکرده بود از حساب کاربری خود در ایکس حذف کرد.

اما این اقدام رئیس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا باعث کاهش انتقادات از اظهاراتش نشده بود.

۰۶:۴۷ ۲۳.۶.۱۴۰۲

دفاع رئیس دانشگاه صنعتی‌شریف از اخراج شریفی‌زارچی

رئیس دانشگاه صنعتی‌شریف از اخراج علی شریفی زارچی، عضو سابق هیئت علمی این دانشگاه دفاع کرد و با بیان این‌که این برخورد «قانونی» بوده گفت که از «غوغا سالاری» نمی‌ترسد.

۰۶:۵۲ ۲۳.۶.۱۴۰۲

صعود ۲۶ پله‌ای بسکتبالیست‌های زن ایرانی در رنکینگ جهانی

قرار گرفتن زنان بسکتبالیست ایرانی در جایگاه دوم دسته ۲ آسیا سبب شد تا در آخرین رنکینگ جهانی، زنان ایران در جایگاه پنجاه‌ و دوم جهان قرار بگیرند. زنان ایران در این رنکینگ ۲۶ پله صعود کرده‌اند.

تيم ملى ايران در مسابقات سطح ٢ آسيا به فينال رسيد اما مقابل اندونزى شكست خورد و دوم شد.

۰۷:۴۸ ۲۳.۶.۱۴۰۲

گزارش‌های ضدونقیض درباره مرد جوانی که در گلشهر کرج کشته شد

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از سوی وب‌سایت هه‌نگاو که اخبار حقوق بشری مرتبط با کردستان ایران را پوشش می‌دهد مبنی بر کشته‌شدن یک مرد «معترض» جوان در گلشهر کرج از سوی نیروهای امنیتی، نیروی انتظامی استان البرز، او را «اوباش» معرفی کرد.

هه‌نگاو عصر روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور در خبری نوشت که «حامد باقری، جوان کُرد اهل اسلام‌آباد غرب، پس از دعوت مردم برای برپایی تجمع اعتراضی در یکی از خیابان‌های گلشهر کرج، با نیروهای حکومتی درگیر شده و در نهایت با شلیک مستقیم گلوله جنگی این نیروها به قتل رسید و پیکر او وسط نهادهای حکومتی ربوده شد.»

این وب‌سایت به نقل از منابع نزدیک به خانواده حامد باقری، نوشته این جوان پیش از «حمله» نیروهای حکومتی، «به تنهایی شعارهای اعتراضی علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران سَر داده بود».

بر اساس این گزارش، خانواده این جوان تاکنون موفق به دریافت پیکر او که به نوشته هه‌نگاو با «چهار گلوله» کشته شده، نشده‌اند و «نهادهای حکومتی از تحویل جنازه ربوده‌شده خودداری می‌کنند».

این در حالی است که حمید هداوند، فرمانده انتظامی البرز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، این جوان را اوباش قمه به دستی» معرفی کرده که به گفته او «در اقدامی وحشیانه به سمت مردم و عوامل انتظامی درکرج حمله‌ور شد» و «با شلیک مأموران حاضر در صحنه زمین گیر شد».

هداوند در عین حال جوان را «عامل درگیری» معرفی کرده و گفته او با «سلاح سرد» به مأمورانی که «قصد آرامش» او را داشتند، «حمله» کرد و «مأموران وارد عمل شده و با رعایت قانون به کارگیری سلاح ، فردی را که به سمت ماموران و مردم حمله‌ور شده بود زخمی کردند که وی پس از انتقال به بیمارستان فوت شد.»

این اتفاق در آستانه سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داده، اما رادیو فردا به طور مستقل نمی‌تواند ارتباط میان کشته‌شدن این جوان و اعتراضات را تأیید کند.

۰۸:۰۴ ۲۳.۶.۱۴۰۲

میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج: جمهوری اسلامی در صدر جنایت است

میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج و عضو سابق تیم ملی ایران، به توجه کاربران فارسی‌زبان به انتشار عکس مسابقه‌اش زیر پرچم فرانسه با آتوسا پورکاشیان زیر پرچم آمریکا، واکنش نشان داد.

خانم حجاری در اینستاگرام خود نوشته: «در بازی با آتوسا چندان حواسم به بازی نبود و دائماً به این فکر می‌کردم، چه شد که روزی ما عضو یک تیم ملی بودیم و امروز حتی عضو یک قاره هم نیستیم؟»

او اضافه کرده: «به لطف شطرنج محاسبه‌ام در پیگیری اتفاقات زنجیره‌ای خوب است. شما هم پی این زنجیره را بگیرید به شورش بهمن ۵۷ می‌رسید.»

این استاد بزرگ شطرنج پُست اینستاگرامی خود را با این جمله به پایان برده که «نهایتاً تیم ما برنز گرفت و آمریکا چهارم شد. جمهوری اسلامی اما همچنان در صدر و اول است نه در شطرنج بلکه در جنایت.»

انتشار تصویر مصاف این دو استاد بزرگ شطرنج ایران زیر پرچم‌های فرانسه و آمریکا، موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی فارسی‌زبان برانگیخت و کاربران متعددی نوشتند که از دیدن این تصویر، «غمگین» شده‌اند. فشارها بر ورزشکاران، به ویژه ورزشکاران زن، موجب افزایش مهاجرت آنها در سال‌های اخیر شده است.

۰۸:۱۴ ۲۳.۶.۱۴۰۲

برگزاری مراسم سالگرد نوید افکاری با حضور خانواده‌های دادخواه

سعید افکاری، برادر نوید افکاری، کشتی‌گیری که جمهوری اسلامی او را اعدام کرد، از برگزاری مراسم سالروز این جوان با حضور جمعی از خانواده‌های دادخواه خبر داد. به نوشته او، الهام افکاری، خواهر او و نوید نیز اجازه یافت از «حبس خانگی» خارج شده و در مراسم شرکت کند.

آقای افکاری با انتشار تصاویری از این مراسم، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشته: «طناب دار شما مدال آزادی‌خواهی اوست. و ما پس از سال‌ها شکنجه، تحقیر و تهمت، قوی‌تر از همیشه در چشمان شما زل زده‌ایم تا بگوییم: هر یک نفر کشته شه هزار نفر پشتشه.»

نوید افکاری کشتی‌گیر پیشین ایران بود که در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه و قتل کارمند یک نهاد امنیتی» متهم شد. او با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به‌رغم کارزار جهانی در مخالفت با اجرای حکم اعدامش، روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ اعدام و شبانه دفن شد.

وحید و حبیب افکاری نیز که همراه با نوید دستگیر شده بودند، به ترتیب به ۵۴ سال و شش‌ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و ۲۷ سال و سه ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند. حبیب افکاری که برای مدت طولانی در زندان انفرادی بود، از زندان آزاد شد ولی وحید افکاری همچنان در سلول انفرادی در حبس است.

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، نیز توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت و آذرماه ۱۴۰۱ در دادگاه شیراز به پنج سال زندان محکوم شد.

۰۸:۵۲ ۲۳.۶.۱۴۰۲

گوهر عشقی: سالگرد دخترم مهسا را یادتان نرود

ویدئویی از گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، جوان کارگر وبلاگ‌نویسی که حین بازجویی در زندان، جان باخت، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که از مردم می‌خواهد سالگرد مهسا ژینا امینی را فراموش نکنند.

خانم عشقی در این ویدئو از مردم خواست «جوان‌هایی که در راه ایران جان دادند را فراموش نکنند» و افزود «دخترم مهسا امینی که سالگردش است را یادتان نرود». این مادر دادخواه در عین حال از افرادی که جوای احوالش بودند، تشکر کرد.

باوجودی که در آستانه سالگرد مهسا ژینا امینی، فشارها بر خانواده‌های دادخواه افزایش یافته است، اما شماری از آنها به شیوه‌های مختلف، کماکان اعتراض خود را مطرح می‌کنند.

گوهر عشقی مادر ستار بهشتی وبلاگ‌نویسی است که در سال ۱۳۹۱ به‌دليل انتشار مطالب انتقادی از جمهوری اسلامی در وبلاگ خود توسط پليس امنيت سايبری بازداشت شد و به دلیل آسيب‌های ناشی از شکنجه در طول بازداشت جان باخت.

۰۹:۰۱ ۲۳.۶.۱۴۰۲

تیلر سوییفت جوایز ام‌تی‌وی را درو کرد

در مراسم اعطای جوایز ام‌تی‌وی به هنرمندان عرصه موسیقی در بامداد پنج‌شنبه ۲۳ شهریور، تیلور سوییفت با دریافت ۹ تندیس از جمله به عنوان هنرمند سال، دارنده بهترین ترانه سال و بهترین ویدئوی موسیقی سال، رکورد تمامی دوران‌ها در یک شب را شکست و مجموع تندیس‌های دریافتی خود را به ۲۳ عدد رساند. او بعد از بیانسه که ۲۶ تندیس موسیقی را از آن خود کرده، اکنون در رده دوم قرار دارد.

تیلور سوییفت ۳۳ ساله که نامزد دریافت ۱۱ جایزه بود و چهارمین بار است برنده بهترین ویدیوی موسیقی سال شده، گفت: «باور کردنی نیست، روی ابرها هستم». او در یک سال گذشته آلبوم «میدنایتز» را ارائه کرده بود که رکورد فروش و شنیده شدن را شکست. ترانه «ضد قهرمان» او برنده بهترین ویدئوی موسیقی شد.

شکیرا خواننده کلمبیایی با تبار لبنانی، ۴۶ ساله، نیز در این مراسم پر ستاره، جایزه یک عمر دستاورد هنری و حضور در موسیقی جهانی را دریافت کرد. او خود در این مراسم زنجیره‌ای از هشت آهنگ پرطرفدار دهه‌های گذشته‌اش را اجرا کرد. ویکیف ژان به روی صحنه گفت بدون شاکیرا، موسیقی لاتین چنین نیروی قدرتمندی در صحنه موسیقی نمی‌بود.

مراسم ۴ ساعته اعطای جوایز در نیوجرسی با مجری‌گری نیکی میناژ در چهلمین دوره خود، در تسخیر زنان و همچنین مملو از ستارگان موسیقی لاتین بود و در آن ۵۰ سالگی سبک موسیقی موسوم به هیپ هاپ نیز جشن گرفته شد.

گروه موسیقی «اِن سینک» نیز برای این دوره بعد از بیش از ۲۰ سال دوباره با یکدیگر به روی صحنه آمدند تا جایزه بهترین موسیقی پاپ را اعطا کنند. آنها با تشویق شدید حضار روبه‌رو شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG