لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

دیدار دو روزۀ مقام‌های ارشد آمریکا و چین در میانۀ تنش‌ها بین دو کشور

۱۷:۵۴ ۲۶.۶.۱۴۰۲

حملۀ مأموران به خانواده‌های بازداشت‌شدگان در تهران

مأموران حکومتی روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه خانواده‌‌هایی را که برای پیگیری بازداشت نزدیکان خود به محل یگان امداد تهران در افسریه مراجعه کرده بودند، هدف ضرب‌وجرح قرار دادند.

هم‌زمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی، ده‌ها تن از معترضان طی روز شنبه در تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج، قرچک، اصفهان، تبریز، سنندج، سقز، دیواندره، بانه و مریوان، دهدشت و دیگر شهرهای ایران بازداشت شدند.

۱۷:۴۸ ۲۶.۶.۱۴۰۲

رونمایی از لوح کیان پیرفلک در شهر کلگری کانادا

هم‌زمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی در روز شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ از لوح نصب‌شده در کنار درخت کیان پیرفلک در کلگری کانادا رونمایی شد. این درخت به یاد کیان پیرفلک و تمام جان باختگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» کاشته شده است.

در بحبوحۀ اعتراضات سراسری پارسال و در جریان شلیک نیروهای حکومتی به مردم و معترضان شهر ایذه در شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، کیان پیرفلک ۹ ساله و چند تن دیگر از مردم ایذه ازجمله سپهر مقصودی ۱۴ ساله، آرتین رحمانی پیانی ۱۶ ساله و میلاد سعیدیان‌جو کشته شدند.

در پی این تیراندازی‌ها، میثم پیرفلک، پدر کیان، به‌شدت مجروح شد؛ به‌طوری که به مدت دو ماه در بیمارستان بستری بود و تا هفته‌ها از کشته شدن پسرش خبر نداشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی کشتار ۲۵ آبان ایذه را اقدامی «تروریستی» خواندند و آن را به مخالفان حکومتی نسبت دادند، اما زینب مولایی راد، مادر کیان پیرفلک، در مراسم خاکسپاری پسرش تأکید کرد که ادعای حکومت در مورد حملۀ «تروریستی» دروغ است و نیروهای حکومتی خودروی شخصی این خانواده را «به رگبار گلوله بستند».

۱۷:۳۶ ۲۶.۶.۱۴۰۲

ابراز نگرانی «شدید» اتحادیه اروپا از لغو مجوز بازرسان آژانس در ایران

اتحادیه اروپا از تصمیم روز شنبۀ جمهوری اسلامی مبنی‌بر لغو مجوز فعالیت شماری از بازرسان «باتجربۀ» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران «به‌شدت» ابراز نگرانی کرد.

پیتر استانو، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه ۲۶ شهریور با صدور بیانیه‌ای از تهران خواست تا «بی‌درنگ در تصمیم خود تجدید نظر کند».

در این بیانیه تأکید شده است که لغو مجوز بازرسان آژانس، تأثیر «مستقیم و شدید» بر توانایی این نهاد ناظر بین‌المللی برای پیشبرد فعالیت‌های مرتبط با راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران، از جمله نظارت بر برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، خواهد داشت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه ۲۵ شهریور خبر داد که جمهوری اسلامی مجوز فعالیت شماری از «بازرسان مجرب» این نهاد بین‌المللی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را «لغو کرده است».

ساعتی پس از اعلام این خبر، سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأیید لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس، آن را واکنشی به تلاش اتحادیه اروپا و آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد.

طی روزهای اخیر آمریکا به‌همراه اعضای اروپایی توافق هسته‌ای برجام و همچنین اتحادیه اروپا از عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و اعلام کردند در صورت ادامۀ عدم همکاری جمهوری اسلامی، شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب خواهد کرد.

۱۵:۴۰ ۲۶.۶.۱۴۰۲

آزادی برخی از بازداشت‌شدگان اخیر استان گیلان با «وثیقه چندصد میلیون تومانی»

اطلاعات رسیده به رادیو فردا حاکی است که چهار فعال حقوق زن بازداشت‌شده در گیلان، به قید «وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی» آزاد شدند.

بر اساس این اطلاعات، اسامی افراد بازداشت شده، جلوه جواهری، زهره دادرس، آزاده چاووشیان و هومن طاهری است.

همزمان زهرا طاهرخانی مادر هومن طاهری در اینستاگرام آزادی موقت پسرش را تأیید کرد.

منبعی به رادیوفردا گفت که بقیه بازداشت‌شدگان نیز طی روزهای یکشنبه و دوشنبه با قید وثیقه آزاد می‌شوند.

درست یک ماه پیش از سالگرد جان باختن مهسا امینی، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۵ مرداد ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی ساکن استان گیلان شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاوشیان، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه، واحده خوش‌سیرت، سارا جهانی و هومن طاهری را در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند.

۱۵:۲۰ ۲۶.۶.۱۴۰۲

به‌دلیل دستکاری در لایحه برنامه هفتم، نمایندگان خواستار توقف بررسی این لایحه شدند

شماری از نمایندگان مجلس با برشمردن دستکاری هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق در مصوبات این کمیسیون، خواستار توقف بررسی لایحه برنامه هفتم شدند.

علی بابایی کارنامی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس، با اشاره به نامه نمایندگان به محمدباقر قالیباف در این باره، اظهار داشت که «گزارش کمیسیون تلفیق نمی‌تواند نیازهای و مشکلات مردم در حوزه مسائل معیشتی، مسائل اجتماعی، بهداشت و درمان، مسکن، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را رفع کند.»

به گزارش ایرنا در این نامه همچنین آمده است: «باید روند رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق دربارهٔ لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس متوقف و گزارش برای رسیدگی بیشتر به این کمیسیون ارجاع شود.»

۱۵:۱۹ ۲۶.۶.۱۴۰۲

روسیه از حملات متعدد پهپادی به این کشور خبر داد

روسیه اعلام کرد که حملات هماهنگ پهپادی اوکراین در روز یکشنبه به مسکو، رفت‌وآمد هوایی پایتخت را مختل کرد و حملاتی مشابه به انبارهای نفت در جنوب غربی این کشور باعث بروز آتش‌سوزی در این منطقه شد.

در عین حال رویترز به نقل از شهردار مسکو خبر داد که روز یکشنبه دو پهپاد اوکراینی نیز در حومه پایتخت روسیه سرنگون شده است.

علاوه بر این اوکراین در روزهای اخیر به اهداف نظامی روسیه در شبه‌جزیره اشفال شده کریمه، از جمله ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه، حمله کرده است.

رویترز اعلام کرده است که به طور مستقل وقوع این حملات را نمی‌تواند تأیید کند و مقام‌های اوکراینی هم حاضر نشده‌اند در باره این حملات اظهارنظری بکنند.

۱۵:۰۶ ۲۶.۶.۱۴۰۲

اطلاعات سپاه می‌گوید یک فرد دوتابعیتی را در کرج بازداشت کرده است

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فرد دو تابعیتی را در کرج دستگیر کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی تسنیم، ارگان رسانه‌ای سپاه، فرد مذکور چندین گوشی هوشمند، سیم کارت و مقادیری دلار به همراه داشته است.

در گزارش این خبر همچنین عنوان شده که فرد دستگیرشده «در پی تلاش برای ساماندهی اغتشاش و خرابکاری بوده است.»

این اقدام اطلاعات سپاه پاسداران در آستانه اجرای توافق مبادله زندانی بین ایران و آمریکاست. بر اساس این توافق تهران ۵ زندانی ایرانی – آمریکایی را در قبال ۵ زندانی که در آمریکا دارد به‌علاوه معادل ۶ میلیارد دلار دارایی‌های مسدودشده خود را تحویل می‌گیرد.

منتقدان توافق ایالات متحده با ایران، این نوع توافق را باج‌دهی به سیاست گروگانگیری جمهوری اسلامی تعبیر می‌کنند.

۱۵:۰۲ ۲۶.۶.۱۴۰۲

نتانیاهو: ایران با لغو مجوز بازرسان،‌ تمامی تعهدات خود را نقض کرده است

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در شامگاه شنبه ۲۵ شهریور تأکید کرده که ایران با لغو مجوز شماری از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «تمامی تعهدات خود را نقض کرده است».

بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو ساعاتی پس از آن منتشر شد که رافائل گروسی، مدیرکل دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز شنبه خبر داد که ایران از حضور بازرسان باتجربه آژانس برای نظارت بر فعالیت سایت‌های هسته‌ای ایران جلوگیری کرده است. اندکی بعد اعلام شد که این بازرسان هشت کارشناس با ملیت‌های فرانسوی و آلمانی بودند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که تهران به بیانیه صادرشده هفته گذشته از سوی آلمان، فرانسه و بریتانیا در شورای حکام آژانس «واکنش متناسب در اولین فرصت» نشان خواهد داد زیرا «اعمال فشار سیاسی علیه ایران، نتیجه معکوس دارد».

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه خود این اتهام به جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرده که حکومت تهران در سودای تجهیز به سلاح هسته‌ای است.

این بیانیه افزوده است که اسرائیل هر اقدام ضروری را در راستای محافظت از خود در برابر «این تهدید» انجام خواهد داد.

بیانیه دفتر آقای نتانیاهو با وجود تکراری بودن هشدارهای پیشین، از این نظر که در روز اول عید سال نو عبری صادر شده، تا حدی غیرعادی است. ائتلاف دولت آقای نتانیاهو از صدور بیانیه و اظهارنظر در خصوص رویدادهای روز در ایام مذهبی منع هستند تا احزاب مذهبی به‌شدت معتقد و عضو دولت را از «شکستن تقدس» این ایام خشمگین نکند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تأیید کرده که بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه ۲۹ شهریور در نخستین دیدار رو در روی خود با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران نیز گفت‌وگو کند. ملاقات دو رهبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام خواهد شد.

۱۴:۳۴ ۲۶.۶.۱۴۰۲

یک نوجوان پانزده ساله در سنندج بازداشت شد

منابع حقوق بشری از بازداشت کاوان رضایی، نوجوان پانزده ساله اهل سنندج در شامگاه جمعه بیست و چهارم شهریورماه خبر داده‌اند.

کولبر نیوز که اخبار مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد شامگاه شنبه گزارش داد که این نوجوان توسط ماموران اداره اطلاعات سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

این وبسایت حقوق بشری اضافه کرد که از علت بازداشت و اتهامات منتسب به کاوان رضایی اطلاعی حاصل نشده است.

همزمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی، موجی از بازداشت‌ها در سراسر ایران به راه افتاده و ده‌ها نفر از مردم عادی و همچنین فعالان و چهره‌ها در شهرهای مختلف به دلایل و اتهام‌های نامعلومی دستگیر شده‌اند.

۱۳:۳۷ ۲۶.۶.۱۴۰۲

قاچاقچی چوب، جنگلبان اصفهانی را با خودرو زیر گرفت

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خبر داد یکی از نیروهای این یگان که توسط قاچاقچیان چوب با خودرو زیر گرفته شده، دچار آسیب‌دیدگی جدی شده است.

علیرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر توضیح داد که پنج نفر از نیروهای یگان منابع طبیعی استان، روز جمعه ۲۴ شهریور در گشت و پایش تاغزارهای منطقه سگزی در شرق استان متوجه حضور قاچاقچیان چوب شدند و سه قاچاقچی که قصد داشتند محموله چوب‌های تاغ را با یک‌خودروی سمند جابه‌جا کنند، در حین فرار یک مأمور اداره منابع طبیعی شهرستان برخوار را با خودرو زیر گرفتند.

این سرباز منابع طبیعی استان دچار آسیب‌دیدگی جدی از ناحیه استخوان لگن، مهره‌های کمر و پاها شده و هم‌اینک در بیمارستان بستری است. یکی از قاچاقچیان نیز دستگیر شده و خودروی قاچاقچیان نیز توقیف شده است.

درختان تاغ که در مناطق کویری می‌رویند، در گذشته بخش‌های بزرگی از مناطق بیابانی ایران را می‌پوشاندند اما بریدن این درختان طی سالیان باعث ایجاد شن روان و بروز طوفان شن در این مناطق شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG