لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

مأموران امنیتی هنوز به خانوادۀ امینی اجازه حضور بر آرامگاه مهسا را نداده‌اند

۱۷:۴۸ ۲۷.۶.۱۴۰۲

گلایه اسرائیل از سفیر آلمان به دلیل یک اظهار نظر «مداخله‌جویانه»

دولت اسرائیل سفیر آلمان در تل‌آویو را، به دلیل شرکت در نشست هفته گذشته دادگاه عالی اسرائیل در جریان بررسی یک موضوع مهم مورد اختلاف میان حامیان و مخالفان دولت بنیامین نتانیاهو، «سرزنش» کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، گلایه الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل، از اشتفان زایبرت سفیر آلمان در تل‌آویو، روز دوشنبه ۲۷ شهریور از سوی رون پروس‌اور سفیر اسرائیل در برلین، به دولت آلمان «ابلاغ شد».

در کمتر از یک‌سالی که آقای زایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان، پست سفارت کشورش در اسرائیل را به عهده گرفته، این دومین بار است که دولت اسرائیل از عملکرد او ابراز ناخشنودی کرده و به دولت برلین شکایت می‌برد.

سفیر آلمان هفته گذشته با انتشار عکس سلفی از خود در نشست دادگاه عالی اسرائیل در شهر اورشلیم هنگام بررسی درخواست مخالفان برای باطل کردن قانون موسوم به «لغو برهان معقولیت»، در شبکه ایکس (توئیتر پیشین) نوشت: «به عنوان دوستان اسرائیل ما با علاقه زیاد این رویداد را در دموکراسی اسرائیل دنبال می‌کنیم و برای همین، خودم شخصاً به اینجا آمدم».

صدها هزار اسرائیلی که ۹ ماه است علیه دولت بنیامین نتانیاهو تظاهرات می‌کنند، این قانون تازه تصویب‌شده را یکی از دلایل نگرانی خود در محدود شدن دموکراسی کشورشان می‌دانند، اما حامیان دولت آن را یک نیاز اساسی برای «اصلاحات قضایی» می‌دانند.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، در گفت‌وگو با یک نشریه کشورش گفته بود که «به عنوان دوست اسرائیل» دولت برلین مسئولیت خود می‌داند که «آشکارا و صادقانه نگرانی‌های خود را در مورد تجدید ساختار دستگاه قضایی و وضعیت ایجاد شده در جامعه اسرائیل، با شریکان اسرائیلی خود در میان بگذارد».

۱۵:۲۱ ۲۷.۶.۱۴۰۲

نخست‌وزیر اسرائیل معترضانِ مخالف خود را متحدان ایران خواند

نخست‌وزیر اسرائیل در انتقاد از معترضان به طرح اصلاحات قضایی دولت دست‌ راستی‌اش، آنها را متحد سازمان آزادی‌بخش فلسطین و ایران خواند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، بنیامین نتانیاهو پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار داشت: «تظاهرات علیه اسرائیل از سوی کسانی صورت می‌گیرد که با سازمان آزادیبخش فلسطین، ایران و دیگران ائتلاف کرده‌اند.»

اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل با انتقاد شدید احزاب مخالف دولت و سازمان‌دهندگان اعتراضات در این کشور مواجه شده است.

یک سخنگوی بنیامین نتانیاهو در واکنش به این انتقادات گفته است که منظور نخست‌وزیر این بود که مخالفان در زمانی که او کشور را نمایندگی می‌کند نباید در ضدیت با او تظاهرات کنند.

۱۴:۴۱ ۲۷.۶.۱۴۰۲

۱۴:۳۹ ۲۷.۶.۱۴۰۲

رئیس بانک مرکزی واریز پول به حساب‌های ایرانی نزد بانک‌های قطری را تأیید کرد

رئیس بانک مرکزی ایران واریز پول، مربوط به دارایی‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی، به حساب‌های ایرانی نزد بانک‌های قطری را تأیید کرد.
محمدرضا فرزین در این باره گفت: «روز گذشته از مقامات قطری نامه رسمی دریافت کردیم که حساب ۶ بانک ایرانی فعال شده و امروز معادل پنج میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب بانک‌های ایران در ۲ بانک قطری واریز شده است.»

رئیس بانک مرکزی همچنین گفت که ۱۹ مرداد ماه تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد.

آزاد شدن دارایی‌های ایران برای خرید کالاهای غیرتحریمی آمریکا، بخشی از توافق تهران و واشینگتن برای انجام مبادله زندانیان است.

۱۴:۲۰ ۲۷.۶.۱۴۰۲

تأیید بیش از چهار سال حبس سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی در دادگاه تجدید نظر

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم دادگاه اولیه مبنی بر بیش از چهار سال حبس سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی را تأیید کرد.

خانم شفیعی، روزنامه‌نگار روز دوشنبه در اینستاگرام نوشت: «سه سال و شش ماه و یک روز برای اتهام اجتماع و تبانی و هفت ماه و شانزده روز برای اتهام تبلیغ علیه نظام حبس برای ما در نظر گرفته شده است.»

این روزنامه‌نگار دوم بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰میلیون تومانی بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی در ۱۸ بهمن از زندان آزاد شد.

نسیم سلطان‌بیگی، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار، نیز دی ماه سال گذشته هنگام سفر به خارج از کشور در «فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران» بازداشت شد. اما روز هفدهم بهمن ماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

خانم شفیعی در ادامه پست روز دوشنبه خود در اینستاگرام نوشت: «در حکم تأیید شده که عفو اخیر شامل حال ما نمی‌شود.»

این روزنامه‌نگار همزمان در یک پست در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نیز اعلام کرد در حالی در پرونده او و خانم سلطان‌بیگی «به عدم ارتباط موضوعی پرونده با مصادیق عفو پرداخته‌اند» که «دادگاه تماما به اظهارنظرهای ما در مورد حجاب و مهسا امینی گذشت».

۱۳:۵۳ ۲۷.۶.۱۴۰۲

ورود تیم النصر عربستان به همراه رونالدو به ایران

تیم النصر عربستان به همراه ستاره پرتغالی خود، کریستیانو رونالدو برای بازی در چارچوب فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا روز دوشنبه وارد تهران شد.

بنابر گزارش‌ها، علی دایی، رکوردار پیشین بازی‌های ملی فوتبال جهان، برای استقبال از کریستیانو رونالدو به فرودگاه رفت. در لحظه ورود نیز یک تخته فرش نفیس باشگاه پرسپولیس به رونالدو اهدا شد.

قرار است شامگاه سه‌شنبه النصر در ورزشگاه آزادی به مصاف قهرمان ایران، پرسپولیس برود.

پیشتر اظهارات برخی مسئولان درباره چگونگی استفاده رونالدو از اینترنت سانسورشده ایران جنجال‌برانگیز شده بود.

عباس درویش، مدیرعامل پرسپولیس، روز ۲۰ شهریور درباره بازی این تیم با النصر عربستان در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که «ما صحبت کرده‌ایم» که به اعضای تیم عربستانی در مدت اقامت در ایران سیم‌کارت با اینترنت بدون فیلتر بدهند.

اما پس از آن، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی در اختیار قرار دادن سیم‌کارت با «اینترنت بدون فیلتر» به بازیکنان تیم عربستانی النصر را رد کرد و گفت رونالدو هم باید در ایران برنامه‌های پیام‌رسان داخلی را نصب کند.

۱۳:۵۳ ۲۷.۶.۱۴۰۲

انفجار گاز شهری در شادگان ۲ کشته و یک مصدوم برجای گذاشت

مدیر شبکه بهداشت و درمان شادگان می‌گوید انفجار گاز شهری در این شهر تاکنون ۲ کشته و یک مصدوم برجای گذاشته است.

به گزارش ایرنا، تاکنون یک زن ۲۵ ساله و یک زن ۴۰ ساله بر اثر این حادثه جان باخته‌اند و یک دختربچه ۱۲ ساله نیز مصدوم از زیر آوار خارج شده است.

نورالله طاهری، مدیر شبکه بهداشت شادگان در این باره گفت که حادثه در خیابان «غیاضی»، حوالی خیابان پاسداران شرقی روی داد و انفجار شدید گاز در یک مکان مسکونی ‌منجر به تخریب کامل یک خانه و خرای در قسمت‌هایی از دو منزل کناری آن‌ شد.

۱۳:۱۱ ۲۷.۶.۱۴۰۲

تماس تلفنی صفا عائلی، دایی مهسا امینی، پس از بازداشت

یکی از نزدیکان خانواده مهسا امینی به رادیو فردا گفته که صفا عائلی، دایی مهسا، ۱۱ روز پس از بازداشت و همزمان با سالگرد جان‌باختن خواهرزاده‌اش، با خانواده خود تماس گرفته و گفته که پی‌گیر پرونده او باشند.

منبع رادیو فردا می‌گوید که بازجویان به آقای عائلی اجازه نداده‌اند در تماسی که روز شنبه ۲۵ شهریور با خانواده‌اش داشته، اطلاعی از محل نگهداری و اتهاماتش ارائه کند و او تنها توانسته بگوید: «من را از اینجا بیرون بیاورید.»

صفا عائلی سه‌شنبه ۱۴ شهریور در راستای فشار بر خانواده امینی در خانه‌اش در سقز بازداشت شد.

منابع مطلع به رادیو فردا اطلاع دادند که در دو هفتهٔ منتهی به سالگرد کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، امجد امینی، پدر مهسا چهار مرتبه به اداره اطلاعات احضار و در آنجا بازجویی شد.

آقای امینی تهدید شده بود که در صورت برگزاری مراسم سالگرد کشته‌شدن دخترش، اشکان امینی،‌ پسرش نیز مانند آقای عائلی بازداشت خواهد شد.

به گفته منبع رادیو فردا مأموران اطلاعات سقز که پیش از این وعده داده بودند که دایی مهسا پس از ۲۵ شهریور آزاد خواهد شد در پاسخ به پی‌گیری‌های خانواده صفا عائلی می‌گویند: «او با اطلاعات همکاری نمی‌کند.»

بر همین أساس برخی مسئولان به خانوادهٔ صفا عائلی گفته‌اند که او را به تهران منتقل کرده‌اند و برخی هم گفته‌اند که به سنندج منتقل شده، اما خانواده آقای عائلی هیچ اعتمادی به این گفته‌ها ندارند.

مأموران اطلاعات سقز همچنین گفته‌اند: «صفا دست ما نیست و باید منتظر حکمش باشید.»

۱۲:۳۲ ۲۷.۶.۱۴۰۲

از این پس معلمان مدارس غیردولتی باید گزینش شوند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید معلمانی که وارد مدارس غیردولتی می‌شوند باید گزینش شده و صلاحیت عمومی آنها بررسی شود.

احمد محمودزاده به ایسنا گفته است که فرایند بررسی و گزیش این معلمان در سال‌های قبل، ۱۵ روزه بود اما اکنون پنج‌ماهه است. وی افزوده است که گزینش و احراز صلاحیت معلمان، پیش‌شرط اول تدریس در مراکز غیردولتی است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه این فرایند جدید گزینش، «طرح توانمندسازی» نامیده می‌شود، افزوده است که در این طرح، معلمان شناسنامه دار می‌شوند و در آینده حقوق و مزایای معلمان مدارس غیردولتی به این موضوع گره زده خواهد شد.

به‌رغم آنکه گزینش در مراکز آموزشی در طول سال‌های بعد از انقلاب فرآیندی معمول بوده است، در دولت ابراهیم رئیسی معیارهای سخت‌گیرانه جدیدی به آن افزوده شده است.

۱۲:۳۰ ۲۷.۶.۱۴۰۲

کیومرث هاشمی با رأی مجلس، وزیر ورزش و جوانان شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه به کیومرث هاشمی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان، رأی موافق دادند.

کیومرث هاشمی در سخنرانی خود در مجلس اظهار داشت که میدان ورزش به گفته او به «عرصه جنگ نرم» تبدیل شده است. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که این نگاه به رقابت‌های ورزشی در جمهوری اسلامی به پناهنده شدن ده‌ها ورزشکار ایرانی به کشورهای دیگر منجر شده است.

معاون فرهنگی پیشین وزارت ورزش و جوانان روز یکشنبه اعلام کرده بود که در سال‌های گذشته ۲۴ ورزشکار زن و ۵۷ ورزشکار مرد ایرانی به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG