لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷
۲۳:۵۶ ۲۶.۶.۱۴۰۲

تازه‌های ایران و جهان در روز یکشنبه ۲۶ شهریور را اینجا بخوانید.

۲۳:۵۹ ۲۶.۶.۱۴۰۲

اعتصاب غذای سروناز احمدی در همبستگی با زندانیان تبعید شده به قزلحصار

سروناز احمدی، مددکار اجتماعی و مترجم زندانی در اوین، اعلام کرد که از روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه در حمایت از زندانیانی که کمتر از دو هفته پیش از زندان اوین به قزلحصار منتقل شدند، اعتصاب غذا می‌کند.

او در این نامه که حساب «بیدارزنی» در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرده است، با اشاره به پنج بار «ربوده» شدن همسرش کامیار فکور و شش پرونده قضایی که علیه این فعال کارگری تشکیل شده، یادآوری کرده است که آقای فکور به‌تازگی به‌همراه ۱۲ زندانی دیگر به زندان قزلحصار «تبعید» شده است.

خانم احمدی در ادامه به وضعیت «اسفبار» این ۱۲ زندانی اشاره کرده و گفته که به او وعده داده شده بود کامیار فکور به زندان اوین بازگردانده می‌شود، اما هنوز این امر محقق نشده است.

این فعال امور کودکان تصریح کرده که در «همراهی با مقاومت» این ۱۲ زندانی سیاسی اعتصاب غذا می‌کند و تا زمانی که همسرش به زندان اوین بازگردانده نشود،‌ این اعتصاب را ادامه خواهد داد.

او این حرکت خود را اعتراض به «سرکوب مضاعف زندانی از طریق تبعید» توصیف کرده است.

روز ۱۲ شهریورماه، مسئولان قضایی ۱۳ زندانی سیاسی را بدون اعلام قبلی و ارائه دلیل قانونی از زندان اوین به زندان قزلحصار کرج منتقل کردند و این افراد از آن زمان در اعتراض به وضعیت این زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

۰۵:۳۷ ۲۷.۶.۱۴۰۲

یونسکو کاروان‌سراهای ایران را به فهرست میراث جهانی اضافه کرد

سازمان فرهنگی ملل متحد روز یکشنبه بسیاری از کاروان‌سراهای ایران را که از دوران باستان نقش استراحت‌گاهی در کناره راه‌ها برای مسافران ایفا می‌کرده‌اند به فهرست میراث جهانی اضافه کرد.

تصمیم برای ثبت ۵۶ کاروانسرا در فهرست میراث جهانی که تنها درصد کوچکی از این بناهای ساخته شده در ایران را شامل می‌شود، در جریان چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی در ریاض اتخاذ شد.

وبسایت یونسکو نوشته است: کاروان‌سراها برای کاروان‌ها، زائران و مسافران سرپناه، غذا و آب فراهم می‌کردند.

ایران تنها در مسیرهای تجاری تاریخی خود از جمله جاده ابریشم که آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند،بیش از ۲۰۰ کاروان‌سرا دارد.

یونسکو افزود: «این‌ها به عنوان مهم‌ترین و ارزشمندترین نمونه‌های کاروان‌سراهای ایران محسوب می‌شوند که معرف انواع متعدد سبک‌های معماری و چگونگی سازگاری با شرایط آب و هوایی و کاربرد مصالح ساختمانی متفاوت است، بناهایی که طی قرن‌ها ساخته شده‌اند.»

از جمله این بناها می‌توان به کاروان‌سراهای قصر بهرام در نزدیکی شهر سمنان، دیر گچین در نزدیکی قم و سنگی انجیره در نزدیکی یزد اشاره کرد.

ایران اکنون دارای ۲۷ مکان تاریخی است که در فهرست یونسکو ثبت شده است، از جمله شهر باستانی تخت جمشید، پایتخت امپراتوری هخامنشی، صومعه‌های ارامنه در شمال غربی کشور و شهر تاریخی یزد.

کاروان‌سرای دیر گچین
کاروان‌سرای دیر گچین

۰۹:۱۸ ۲۷.۶.۱۴۰۲

هه‌نگاو: فردین جعفری همچنان در «بخش مراقبت‌های ویژه» بستری است

فردین جعفری، جوان اهل سقز که در سالگرد کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی با «شلیک مستقیم نیروهای امنیتی زخمی شد»، همچنان با «سطح هوشیاری سه» و در «بخش مراقبت‌های ویژه» یکی از بیمارستان‌های این شهر بستری است.

رسانه حقوق بشری هه‌نگاو روز یکشنبه ۲۶ شهریور گزارش داد که «به دلیل وضعیت ناپایدار سلامتی و نیاز به مراقبت لحظه به لحظه» انتقال این شهروند به بیمارستان‌های شهر سنندج ممکن نیست.

بر أساس این گزارش وضعیت سلامتی این جوان ۲۸ ساله «بحرانی» است و مَرمی گلولهٔ شلیک‌شده «از گیجگاه او خارج نشده است».

در سالگرد آغاز اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» حضور سنگین نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ایران به خصوص زادگاه مهسا (ژینا) امینی مشهود بود و بسیاری از شهروندان معترض در این زمینه بازداشت شدند.

در همین زمینه روزنامه شرق به استناد اظهارات مقام‌های رسمی نوشت که روز شنبه ۲۵ شهریور در سالگرد جان باختن مهسا امینی «دست‌کم ۲۷۰ تن در شهرهای مختلف به غیر از تهران» بازداشت شده‌اند و افزود که اما «آمار و ارقام غیررسمی» حکایت از بازداشت‌های بیشتری دارد.

هه‌نگاو به نقل از یکی از نزدیکان خانوادهٔ آقای جعفری نوشته که نیروهای امنیتی «به شدت» اتاقی که او در آن بستری است را تحت نظر دارند و «ورود و خروج» به بیمارستان نیز توسط این نیروها کنترل می‌شود.

این رسانه حقوق بشری همچنین خبر داده که گوشی‌های تلفن همراه پدر و برادر فردین جعفری نیز ضبط شده است.

بر أساس اعلام هه‌نگاو آقای جعفری، شهروند «کم‌توان ذهنی»، روز شنبه ۲۵ شهریور در سالگرد کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی «از ترس و اضطراب ناشی از مشاهده نیروهای پرشمار مسلح مبادرت به دویدن کرده» و نیروهای حاضر به سمت او شلیک کرده‌اند.

این رسانه می‌گوید نیروهای امنیتی در تلاش هستند «با تهدید و اعمال فشار» خانوادهٔ آقای جعفری را وادار کنند تیراندازی را به «نیروهای احزاب کرد» نسبت دهند.

۰۹:۲۸ ۲۷.۶.۱۴۰۲

ابراهیم رئیسی برای دومین بار عازم نیویورک شد

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه یکشنبه تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

او در فرودگاه مهرآباد گفت که برای «بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی» به این سفر می‌رود.

به نوشته خبرگزاری‌های داخلی ایران، او پیش از این سفر در بعد از ظهر همان روز در دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «گزارشی از برنامه سفر خود ارائه کرد» و رهبر جمهوری اسلامی هم «توصیه‌های لازم» را به او بیان کرد. رسانه‌های داخلی جزئیاتی در مورد این «توصیه‌های لازم» اعلام نکرده‌اند.

اولین سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک شهریور پارسال و سه روز پس از جان باختن مهسا امینی انجام شد.

شماری از چهره‌های سیاسی و جمهوری‌خواهان آمریکا با اشاره به سرکوب شدید معترضان در یک سال گذشته، از حضور ابراهیم رئیسی در نیویورک به شدت انتقاد کرده‌اند.

گروه‌هایی از ایرانیان هم گفته‌اند تجمعاتی اعتراضی در نزدیکی محل سخنرانی و محل اقامت او برگزار خواهند کرد.

۰۹:۲۹ ۲۷.۶.۱۴۰۲

احضار قربان بهزادیان‌نژاد، فعال سیاسی و اعلام تاریخ دومین جلسه محاکمه‌اش

پایگاه اینترنتی کلمه نزدیک به میرحسین موسوی از احضار قربان بهزادیان‌نژاد، فعال سیاسی و مشاور پیشین آقای موسوی خبر داد.

کلمه روز دوشنبه نوشت که قرار است دومین جلسه دادگاه پرونده بهزادیان‌نژاد در روز ۲۸ شهریور برگزار شود.

بر اساس این گزارش، او از سوی دادسرای امنیت تهران به «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» از طریق شرکت در همایش آنلاین «گفت‌وگو برای نجات ایران» متهم شده است.

پیش‌تر با همین اتهام، نخستین جلسه دادگاه قربان بهزادیان‌نژاد و عبدالله مومنی در ۱۹ تیر ماه گذشته در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مظلوم برگزار شده بود که متهمان و وکلای‌شان در آن از خود دفاع کردند.

این در حالی است که آقای مؤمنی و هاشم آقاجری از دیگر سخنرانان این همایش نیز احضار شده‌اند.

همزمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی، موج تازه‌ای از احضار و بازداشت فعالان سیاسی و اجتماعی آغاز شده است.

۰۹:۴۲ ۲۷.۶.۱۴۰۲

اردوغان به ایلان ماسک پیشنهاد داد یک کارخانه تِسلا در ترکیه احداث کند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز یکشنبه در نیویورک با ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تِسلا دیدار کرد و به گزارش خبرگزاری آناتولی، به او پیشنهاد داد یک کارخانه تِسلا در ترکیه احداث کند.

به گزارش رویترز، شرکت تسلا هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

هفتمین کارخانه خودروسازی تِسلا در حال ساخت در مکزیک است و ماه گذشته هم این شرکت برای احداث یک کارخانه جدید، احتمالاً در هند، ابراز علاقه کرد.

ایلان ماسک همچنین قرار است روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کند.

۰۹:۵۱ ۲۷.۶.۱۴۰۲

در درگیری مسلحانه در فیروزآباد فارس ۳ مأمور پلیس مجروح شدند

فرماندهی انتظامی استان فارس روز دوشنبه بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که در جریان درگیری مأموران پلیس با یک فرد مسلح در شهرستان فیروزآباد، سه مأمور مجروح شدند و به مراکز درمانی انتقال یافتند.

مرکز اطلاع‌رسانی فراجا بدون اشاره به دلیل درگیری، فرد مهاجم را «شرور سابقه‌دار» خوانده و گفته است که او در فضای مجازی اقدام به تهدید می‌کرد.

روز گذشته هم معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس گفته بود در تیراندازی افراد مسلح به سوی نیروهای بسیجی در نورآباد ممسنی، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

۰۹:۵۵ ۲۷.۶.۱۴۰۲

اوکراین اعلام کرد ۱۸ پهپاد «شاهد» را در جنوب این کشور ساقط کرد

اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه در طول شب گذشته ۱۸ پهپاد شاهد و ۱۷ موشک کروز به شرق و جنوب این کشور پرتاب کردند که بیشتر آنها رهگیری و سرنگون شدند.

نیروی هوایی اوکراین در یک پست تلگرامی نوشت که از ۲۴ پهپاد شاهد، ۱۸ پهپاد ساقط شد و تمامی موشک‌ها هم سرنگون شدند.
بنابر این گزارش، پهپادها به سوی دو شهر اودسا و میکولایِف پرتاب شده بودند.

آمریکا و اتحادیه اروپا با انتقاد از ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند؛ با این حال تهران ارسال پهپاد برای استفاده در اوکراین را انکار می‌کند.

۱۱:۰۵ ۲۷.۶.۱۴۰۲

اظهارات ضد و نقیض در مورد «سقوط اشیای ناشناس» در شهر گرگان

درپی شنیده شدن صداهای انفجارمانند مهیب در شهر گرگان و اطراف این شهر، مقام‌های نظامی و امنیتی در مورد علت این امر روز دوشنبه اظهارات ضد و نقیضی بیان کردند.

علی مهاجر، معاون امنیتی استاندار گلستان در واکنش به این خبر، از سقوط یک پهپاد در گرگان، مرکز این استان، و زخمی شدن دو نفر خبر داد.

او روز دوشنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که این پهپاد حوالی ساعت ۹ صبح ساقط شد و تکه‌های آن در مناطقی مسکونی از شهر گرگان سقوط کرد و بر اثر آن، دو نفر مجروح شدند و افزود که نیروهای نظامی و امنیتی مشغول بررسی این حادثه هستند.

اما پس از او، خبرگزاری فارس از قول «یک منبع آگاه» نوشت که حادثهٔ گرگان در فرایند آزمایش موشک وزارت دفاع رخ داده و اخبار منتشرشده دربارهٔ ساقط‌شدن پهپاد صحت ندارد.

این خبر افزوده است که «در فرایند آزمایش این موشک سرجنگی منحرف می‌شود و به محلی غیر از مکان معین‌شده برخورد می‌کند. سرجنگی این موشک قابلیت چندتکه‌شدن برای اصابت به اهداف مختلف را دارد که همین امر منجر به برداشت اشتباه و تلقی ۸ انفجار را ایجاد کرده است. این حادثه تلفاتی نداشته است.»

کمی قبل از آن، برخی از رسانه‌ها از شنیده شدن «صدای مهیب» در این شهر شمال ایران خبر داده‌ بودند.

فارس بر اساس تصاویری که منتشر کرد، نوشت: «یک شی در خیابان استاندارد گرگان و شی دیگری در بیمارستان دزیانی این شهر سقوط کرده است».

به نوشته این خبرگزاری، فرمانده سپاه استان گلستان در محل این حادثه حاضر شد.

همشهری آنلاین نیز ویدئویی را منتشر کرده و مدعی شد این ویدئو «لحظه شلیک به پهپاد در آسمان گرگان» را نشان می‌دهد.

همچنین خبرگزاری برنا مدعی شد «تصاویری از سقوط یک موشک (خمپاره) در یک ساختمان مسکونی و شکافتن سقف در گرگان منتشر شده است.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG