لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

پوتین برای دیدار با شی جین‌پینگ وارد چین شد

۱۸:۴۳ ۲۳.۷.۱۴۰۲

سه روز عزای عمومی برای اهالی سینما

سخنگوی خانه سینما امروز اعلام کرد که به نشانهٔ احترام به داریوش مهرجویی، «مقرر شد از فردا دوشنبه ۲۴ مهر سه روز عزای عمومی برای اهالی سینما اعلام شود. همزمان با مراسم تشییع نیز یک روز تمام پروژه‌های سینمایی در سراسر کشور تعطیل شوند».

کشته‌شدن داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در شامگاه شنبه ۲۲ مهر در خانه‌شان فضای اجتماعی و رسانه‌ای کشور را در بهت فرو برده است. هنوز هیچ سرنخی از قاتل یا قاتلان پیدا نشده است.

۲۲:۱۳ ۲۳.۷.۱۴۰۲

پروندهٔ جدید قضایی علیه لیلا حسین‌زاده

لیلا حسین‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ انسان‌شناسی دانشگاه تهران، از تشکیل شدن پرونده‌ٔ جدید علیه خود با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» خبر داد.

دلیل این اتهام اعلام نشده، اما خانم حسین‌زاده بار دیگر تأکید کرده است که جلسه‌ٔ دفاع پایان‌نامه‌اش «قانونی و رسمی بوده» زیرا از جانب دانشگاه برگزار شده، نمرهٔ پایان‌نامه ثبت رسمی و صورتجلسه شد و دفاع در سنوات مجاز تحصیلی‌ انجام گرفت.

پیشتر دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای برگزاری جلسه دفاع پایان‌نامهٔ لیلا حسین‌زاده را «غیرقانونی» خوانده و مدعی شده بود که اعضای هیئت علمی حاضر در این جلسه، «کنترل لازم متناسب با ارزش‌های اسلامی، ایرانی و ضوابط و مقررات دانشگاهی» را نداشته‌اند که ظاهراً اشاره به حضور لیلا حسین‌زاده بدون حجاب اجباری در این جلسه داشت.

۲۳:۰۵ ۲۳.۷.۱۴۰۲

نیکی کریمی: عزای عمومی برای ایران، نه فقط برای اهالی سینما

نیکی کریمی،‌ بازیگر سرشناس و کارگردان سینما، در واکنش به اعلام خانه سینما مبنی بر سه روز عزای عمومی اهالی سینما به احترام داریوش مهرجویی و همسرش، خواستار اعلام عزای عمومی در ایران شد.

او در یک استوری اینستاگرامی با انتشار عکس آقای مهرجویی نوشت: «خواستار عزای عمومی در ایران هستیم، نه فقط برای سینمای ایران.»

خانم کریمی سابقهٔ همکاری با داریوش مهرجویی در دو فیلم مهم کارنامهٔ او یعنی «سارا» و «پری» را دارد و در فیلم «میکس» هم در نقش خودش حضوری کوتاه داشته است.

۰۵:۵۶ ۲۴.۷.۱۴۰۲

موج تعلیق و اخراج استادان؛ مهشید گوهری کاخکی و مرسده اسلامی از دانشگاه فردوسی اخراج شدند

در ادامه موج «تعلیق» و «اخراج» استادان دانشگاه، مهشید گوهری کاخکی و مرسده اسلامی دو تن از استادان ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، با گذشت چند هفته از آغاز سال تحصیلی جدید، از این دانشگاه اخراج شدند.

مهشید گوهری کاخکی، دکترای ادبیات و مدرس این رشته در دانشگاه فردوسی مشهد است و پیشتر از او چند کتاب از جمله «پایداری هویت ایرانی زیر سیطره مغول» منتشر شده بود. مرسده اسلامی نیز دانش‌آموخته دکترای ادبیات و مدرس این رشته در دانشگاه فردوسی مشهد است.

این دو استاد دانشگاه روز یک‌شنبه ۲۳ مهر ماه با انتشار متن مشترکی که در صفحه اینستاگرام مهشید گوهری کاخکی منتشر شد، نوشتند: «هنوز نخستین گام‌ها را برای رفتن به کلاس درس برنداشته بودیم، هنوز فرصت افروختن شعله آگاهی و خرد را نیافته بودیم که دوباره خبر قطع همکاری آمد.»

دانشگاه فردوسی پیشتر بهمن ماه گذشته و در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» نیز شماری از استادان از جمله مهشید گوهری کاخکی و مرسده اسلامی را به خاطر حمایت‌‌شان از دانشجویان، تعلیق کرده بود اما با «پیگیری گروه ادبیات»، بار دیگر اجازه «تدریس» در دانشگاه فردوسی به آنها داده شده بود.

آنها نوشتند: اما «درست در هفته اول کلاس‌ها، از هیات رئیسه دانشگاه فرمان» رسید و «این‌چنین دوباره ما را از خانه خودمان، دانشگاه بیرون کردند.»

این دو استاد دانشگاه فردوسی همچنین گفتند که «فرمان» اخراج‌شان از دانشگاه «بعد از پر شدن خیلی بیشتر از ظرفیت کلاس‌هایشان» و «تشکیل یکی دو جلسه از کلاس‌ها» صادر شده است.

مهشید گوهری کاخکی و مرسده اسلامی همچنین نوشتند: «این عدم هماهنگی یا بازی غیرمنصفانه، به هر دلیل که باشد، ما را به ادامه مسیر استوارتر می‌سازد و می‌دانیم که هرکجا قدم بگذاریم، می‌کوشیم همچنان پیام‌آور خرد، آگاهی، انسانیت، مدارا و صلح باشیم».

۰۸:۵۲ ۲۴.۷.۱۴۰۲

دادگاه مهدی یراحی، خواننده معترض، قرار است امروز برگزار شود


نخستین جلسه محاکمه مهدی یراحی، خواننده‌ای که پس از انتشار ترانه‌اش بازداشت شد، قرار است امروز دوشنبه ۲۴ مهر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شود.

چند روز پیش مصطفی نیلی، وکیل آقای یراحی با اشاره به اینکه با موکلش در زندان ملاقات کرده‌است، در توییتی نوشت: در مورد جلسه دادگاه و دفاعیات ایشان صحبت کردیم و او همچنان در قرنطینه اوین زندانی است.

به دنبال انتشار ترانه‌ای با عنوان «روسریتو»، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ششم شهریور این خواننده را بازداشت و او را به «تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» متهم کرد.

۰۹:۰۱ ۲۴.۷.۱۴۰۲

نسرین ستوده: قتل مهرجویی و همسرش یادآور قتل فروهرهاست

نسرین ستوده در واکنش به قتل داریوش مهرجویی و همسرش نوشت: «این خبر در حافظه تاریخی هر ایرانی، یادآور قتل فجیع داریوش فروهر و همسرش است که به سالگرد قتل آنان نزدیک می‌شویم.»

این فعال حقوق بشر در پیام کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی افزود: «آیا این قتل هم سیاسی است؟ این قتل سیاسی باشد یا نباشد، علت پافشاری ما برای رفراندوم جهت برقراری حکومتی معمولی را توضیح می‌دهد. چون در خوشبینانه‌ترین حالت، اين حکومت قادر به برقراری امنیت نیست.»

خبر کشته شدن این کارگردان نامدار سینما به همراه همسرش موجی از واکنش‌ها را در پی داشته و خانه سینما از روز دوشنبه به مدت سه روز عزای عمومی برای اهالی سینما و دوستداران آقای مهرجویی اعلام کرده‌ است.

نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان، خواستار اعلام عزای عمومی در ایران شد و محمد یعقوبی، نویسنده و کارگردان تئاتر هم در اینستاگرامش نوشت: «هر رخداد ناگواری در ایران نتیجه عملکرد نادرست حاکمان غاصب جمهوری اسلامی است».

۰۹:۰۹ ۲۴.۷.۱۴۰۲

سخنان سخنگوی فراجا درباره «سرنخ‌های جدید» در مورد قتل مهرجویی و محمدی‌فر

در حالی که هنوز عوامل و انگیزه‌های قتل داریوش مهرجویی، فیلمساز سرشناس سینمای ایران، و همسرش وحیده محمدی‌فر رسما از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام نشده، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «کارگاهان به سرنخ‌‎‌های جدیدی رسیدند و در حال تجزیه و تحلیل آنها هستند. تاکنون ۴ مظنون شناسایی و دستگیر شده‌اند.

او همچنین افزود که «بالغ بر ۴ هزار خط تلفن نیز رصد شده است و خانه داریوش مهرجویی دوربین نداشت و دوربین‌های ورودی شهرک محل سکونت او هم از مدت‌ها قبل غیرفعال بوده است.»

سخنگوی فراجا در مورد افراد بازداشت‌شده جزئیاتی ارائه نداد.

۱۰:۱۳ ۲۴.۷.۱۴۰۲

قتل یک زن جوان در پیرانشهر با «انگیزه ناموسی»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، از قتل یک دختر جوان در شهر پیرانشهر به دست پدرش خبر داد و منابع حقوق بشری می‌گویند او پیش از کشته شدن، قربانی «کودک‌همسری و ازدواج اجباری» بوده است.

ایرنا روز ۲۳ مهر به نقل از فرمانده انتظامی پیرانشهر نوشت که پدر این دختر بعد از بازداشت به قتل اعتراف و انگیزه خود را «اختلافات خانوادگی» اعلام کرده است.

از سوی دیگر، وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو هویت قربانی را تروسکه عبدالله‌زاده، ۲۱ ساله اعلام کرد و خبر داد که او «همزمان قربانی کودک‌همسری و ازدواج اجباری» بوده است.

به نوشته هه‌نگاو، این زن که به شکل اجباری با پسرعموی خود ازدواج کرده و مادر دو فرزند بود، شامگاه ۲۲ مهر با «انگیزه ناموسی» توسط همسر، پدر و پدر همسر خود بعد از ضرب و جرح «حلق‌آویز» شده است.

بر اساس این گزارش، پدر این زن پس از کشته‌شدن دخترش، به قتل او «با همراهی برادر و برادرزاده خود» اذعان کرده است.

۱۰:۱۸ ۲۴.۷.۱۴۰۲

روزنامه ایران احتمال سیاسی بودن قتل داریوش مهرجویی را رد کرد

در حالی که برخی از فعالان در ایران هشدار داده‌اند که قتل داریوش مهرجویی و همسرش یادآور قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران از سوی حکومت است، روزنامه ایران نوشت که این «موازی‌نمایی»، صرفا بر اساس «تشابه اسمی و زمانی (فصل پاییز)» است.

روزنامه دولتی ایران روز دوشنبه مدعی شد کسانی که می‌گویند قتل مهرجویی و همسرش با قتل داریوش فروهر و همسر و دیگر روشنفکران شبیه است «انگاره سیاسی بودن قتل را بدون ذکر هیچ مدرکی و صرفاً براساس ذوقیات و تشابه اسمی و زمانی (فصل پاییز) بازنمایی کردند».

روزنامه ایران، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و همچنین «یک جریان داخلی همسو» را به «سیاسی کردن» موضوع قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر متهم کرد.

این روزنامه همچنین این جریان را در ماجرای قتل مهرجویی به «افغان‌ستیزی» متهم کرده است.

۱۲:۳۵ ۲۴.۷.۱۴۰۲

لعو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان به دلیل حضور «نوازندگان زن»

علیرضا قربانی، خواننده مشهور، اعلام کرد مجوز کنسرتش در شهر اصفهان صادر نشده است و یک خبرنگار موسیقی دلیل این اتفاق را ممنوعیت حضور نوازندگان زن اعلام کرد.

آقای قربانی روز دوشنبه ۲۴ مهر در بیانیه‌ای که در صفحه اینستاگرامش منتشر شده است، نوشت که به‌رغم «تلاش و پیگیری‌های خارج از تصور تیم اجرایی برای برگزاری کنسرت در شهر اصفهان» مجوز این کنسرت صادر نشد.

بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی، در این باره در شبکه ایکس (توئیتر سابق) خبر داد که این خواننده به دلیل «عدم اجازه ساز زدن به نوازنده‌های خانم گروهش در اصفهان» کنسرت‌هایش در این شهر را که قرار بوده هفت شب ادامه داشته باشد، لغو کرده است.

او همچنین اعلام کرد در روزهای گذشته در استان‌های خوزستان و فارس «ممنوعیت‌های گسترده» برای برگزاری کنسرت ایجاد شده است.

این در حالی است که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، روز ۵ مهر در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شده بود: «برای برگزاری کنسرت در هیچ استانی مشکل نداریم.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG