لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

پوتین برای دیدار با شی جین‌پینگ وارد چین شد

۲۳:۳۰ ۲۲.۷.۱۴۰۲

معاون وزیر رفاه از احتمال حذف و تغییر در یارانه خانواده‌ها از ماه آینده خبر داد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران از قصد دولت ابراهیم رئیسی برای اعمال تغییر در طبقه‌بندی درآمدی خانوارها از «دهک» به «صدک» خبر داد و گفت که این اقدام می‌تواند باعث تغییر و حتی حذف یارانه ماهانه افراد و خانواده‌ها شود.

علیرضا عسگریان روز شنبه، ۲۲ مهر، به ایسنا گفت که برای این کار تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی، مانده حساب، سود بانکی و «تمام امور بانکی» افراد بررسی خواهد شد.

او همچنین داشتن خودروی شخصی را یکی دیگر از معیارها برای تصمیم‌گیری درباره اختصاص یارانه به افراد عنوان کرد.

آقای عسگریان درباره جابه‌جایی دهک‌ها بعد از «صدک‌بندی» خانوارهای یارانه‌بگیر گفت: «فرض کنید یک نفر الان دهک هفتم است و یارانه می‌گیرد و مشمول یارانه تشویقی کالابرگی هم شده است؛ حالا اگر دهک او جابه‌جا و مثلا هشتم شود، این فرد یارانه‌اش را می‌گیرد، اما دیگر مشمول خرید تشویقی و یارانه مضاعف نمی‌شود و یا اگر دهک دهم رفت، یارانه‌اش حذف می‌شود.»

او در حالی خبر داده که این طرح قرار است از ماه آینده، آبان‌ماه، اجرا شود که تورم شدید در ایران طی سال‌های اخیر و بخصوص افزایش قیمت مواد غذایی به گواه آمارهای رسمی باعث کاهش کیفیت زندگی و حتی بروز سوءتغذیه در طبقات فرودست شده است.

اخبار روز شنبه، ۲۲ مهرماه، را اینجا بخوانید.

۰۱:۲۳ ۲۳.۷.۱۴۰۲

داریوش مهرجویی و همسرش به قتل رسیدند

گزارش‌ها حاکی است که داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس سینمای ایران، و همسرش در فرخ آباد البرز به قتل رسیدند.

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی گزارش داده است: «قتل داریوش مهرجویی و همسرش در باغ ویلای شخصی در شهرک زیبادشت منطقه فرخ آباد در شهرستان فردیس رخ داد. »

۰۳:۳۵ ۲۳.۷.۱۴۰۲

۰۷:۱۹ ۲۳.۷.۱۴۰۲

دادگستری البرز می‌گوید داریوش مهرجویی و‌ همسرش با «ضربات چاقو به قتل» رسیده‌اند

رئیس کل دادگستری البرز بامداد روز یکشنبه جزییات تازه‌ای از قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر ارائه کرد.

حسین فاضلی هریکندی گفت: «طبق اظهارات مونا مهرجویی(دختر داریوش مهرجویی ) ، پدرش حدود ساعت ۲۰:۵۰ روز شنبه مورخ ۲۲مهرماه به وی که در جهانشهر کرج بود پیام می‌دهد که برای شام به منزل بیاید.»

رئیس کل دادگستری البرز اضافه کرد: «دختر مرحوم مهرجویی حدود ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می رسد و ابتدا زنگ منزل را می‌زند و با توجه به اینکه کسی جواب نمی‌دهد با کلید در را باز و وارد منزل می‌شود و مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده دیگر به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.»

پیشتر محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیات‌رئیسه خانه سینما، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا «خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر را در خانه آنها در کرج» تایید کرده بود.

داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است و آخرین فیلم خود «لامینور» را نیز در سال ۹۸ ساخته بود.

وحیده محمدی‌فر، نویسنده، فیلمنامه‌نویس و دانش‌آموخته رشته روانشناسی از دانشگاه تهران بود. فعاليت سينمايي خود را از سال ۱۳۷۵ با بازی در فيلم ليلا اثر داریوش مهرجویی آغاز کرد.

۰۸:۴۸ ۲۳.۷.۱۴۰۲

با تأخیر دولت ابراهیم رئیسی در ارائه برنامه هفتم، برنامه ششم توسعه شش ماه دیگر تمدید شد

مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه مصوبه مجلس دربارهٔ تمدید دوباره برنامه ششم توسعه را تأیید کرد.

مجلس شورای اسلامی شهریور امسال برای دومین بار برنامه ششم را به مدت شش ماه دیگر تمدید کرد اما به دلیل مخالفت شورای نگهبان، این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

دولت ابراهیم رئیسی برنامه هفتم توسعه را خرداد امسال و با دو سال تأخیر به مجلس ارائه کرد.

افزون بر انتقادهای گسترده کارشناسان اقتصادی از مفاد برنامه هفتم، ماده ۷۵ این برنامه نیز با اعتراض نهادهای حقوق بشری روبه‌رو شده و منتقدان از دخالت گسترده‌تر حکومت در زندگی خصوصی شهروندان ابراز نگرانی کرده‌اند.

۰۹:۳۴ ۲۳.۷.۱۴۰۲

زمین‌لرزه‌ای دیگر به قدرت ۶.۳ هرات را لرزاند، تعطیلی مدارس در شهرهای مرزی ایران

چند روز پس از زلزله‌های قوی و پس‌لرزه‌های پیاپی آن در افغانستان که قربانیان و ویرانی‌های زیادی برجای نهاد، بامداد یکشنبه ۲۳ مهر بار دیگر غرب افغانستان دستخوش زلزله‌ای پرقدرت شد.

توان زمین‌لرزه‌ای که ساعت ۸ بامداد به وقت محلی رخ داد، ۶.۳ درجه در مقیاس ریشتر و کانون آن در حومه هرات، در فاصله نه چندان دور از خاک ایران، اعلام شده است. تکان‌های زمین از فاصله عمق ۸ کیلومتری تا سطح زمین رخ داد. زلزله بخش‌هایی از ولایت فراه را نیز تکان داد.

هنوز جزئیاتی در مورد آسیب جانی و خسارات وارده بر اثر این زلزله منتشر نشده اما رادیو آزادی، بخش افغانستانی رادیو اروپای آزاد، به نقل از مقام‌های محلی طالبان آمار ابتدایی را یک کشته و ۳۵ زخمی اعلام کرد.

محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز به خبرگزاری تسنیم گفت که «در ساعت ۷:۰۵ دقیقه زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۴ ریشتر شهرستان زنده‌جان استان هرات را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده و در مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی هم احساس شد.»

به نوشته خبرگزاری‌های ایران، پس از وقوع این زمین‌لرزه، مدارس تایباد و تربت جام و خواف در نوبت صبح تعطیل شد و به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و با توجه به این که این زلزله در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی احساس شد، ۳ تیم ارزیاب، برای بررسی خسارات احتمالی اعزام شده‌اند.

تکان‌های شدید زمین در روز ۱۵ مهر تمامی روستاهای هرات را با خاک یکسان کرد و به عنوان یکی از ویرانگرترین زمین‌لرزه‌های تاریخ معاصر افغانستان ثبت شد. سازمان ملل شمار قربانیان زلزله ۸ روز پیش را دست‌کم یک هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد.

مقامات طالبان روز ۲۰ مهر گفتند که بیش از ۹۰ درصد از قربانیان زلزله هفته گذشته زنان و کودکان بودند.

۱۳:۱۱ ۲۳.۷.۱۴۰۲

۲۰ درصد دانش‌آموزان ایرانی در سه سال آخر دوره متوسطه از تحصیل بازمی‌مانند

وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در تازه‌ترین آمار خود تأیید کرده‌است که حدود ۲۰ درصد از دانش‌آموزان ایرانی در دوره متوسطه دوم از ادامه تحصیل بازمانده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش این آمار را مربوط به سال تحصیلی ۱۴۰۱–۱۴۰۲ اعلام کرده است.

در این سند که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده، به جزئیات بیشتری دربارهٔ دلایل محرومیت از ادامه تحصیل این دانش‌آموزان اشاره نشده است. با این حال، کارشناسان «گسترش فقر» در ایران را از عوامل اصلی این محرومیت دانسته‌اند.

۱۵:۲۵ ۲۳.۷.۱۴۰۲

درخواست پناهندگی پویا پورهمتی، معترض اهل تبریز، از جمهوری آذربایجان

خبرگزاری آذربایجانی توران می‌گوید پویا پورهمتی، معترض اهل تبریز، با ورود به مرز جمهوری آذربایجان از این کشور درخواست پناهندگی کرده است.

این خبرگزاری مستقر در جمهوری آذربایجان اعلام کرد آقای پورهمتی روز پنج‌شنبه ۲۰ مهرماه در منطقه مرزی بیله‌سوار، در استان اردبیل، «با برافراشتن پرچم سفید خود را تسلیم نیروهای مرزی جمهوری آذربایجان کرده است».

بر اساس این گزارش او در تاریخ ۱۷ مهرماه امسال به قید وثیقه از زندان آزاد شد اما پس از آن نیروهای امنیتی «به جستجوی او پرداختند تا دوباره او را بازداشت کنند».

این شهروند معترض روز ۲۹ شهریور سال گذشته توسط نهادهای امنیتی در تبریز بازداشت شد و سه ماه بعد توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی یا خارجی» به سه سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

۱۶:۴۵ ۲۳.۷.۱۴۰۲

مردم بجنورد بدون آب مانده‌اند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی می‌گوید دلیل قطعی و افت فشار آب در شهر بجنورد و سایر مناطق مرکزی این استان که از روز شنبه آغاز شده است، «ورود گل‌ولای سیلاب» به درون مخزن سد «شیرین‌دره» است.

رضا نعیمی امروز به خبرگزاری‌های داخلی گفت آب‌گیری این سد که اصلی‌ترین منبع تأمین آب شرب بجنورد است، امسال «۵۰ درصد» کاهش داشته و ورود گل‌ولای ناشی از سیلاب باعث شده که مخزن این سد از مدار خارج شود.

درحالی‌که یک روز پیش‌تر خبرگزاری ایسنا به نقل از مسئولان استانی خبر داده بود این مشکل طی «۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده» حل می‌شود، مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی می‌گوید در «روزهای آینده» مشکل رفع خواهد شد.

این نخستین بار نیست آب آشامیدنی بجنورد دچار مشکل می‌شود و در سال‌های اخیر با بارش‌های شدید باران این معضل بارها تکرار شده است.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت آبفای خراسان شمالی گفته است: «باید تا پایین آمدن سطح گل‌ولای در مخزن سد صبر کنیم تا بتوانیم از آب سد در تصفیه‌خانه و سپس شهر بجنورد استفاده کنیم.»

۱۷:۳۹ ۲۳.۷.۱۴۰۲

رئیس‌جمهور آذربایجان پرچم کشورش را در خان‌کندی قره‌باغ برافراشت

رئیس‌جمهور آذربایجان امروز طی سفری به خان‌کندی، پرچم کشورش را در این منطقهٔ از قره‌باغ کوهستانی که بعد از جنگ ۴۴ روزه پاییز ۲۰۲۰ همچنان در کنترل نیروهای ارمنی بود، برافراشت.

ماه گذشته نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان، طی یک عملیات ۲۴ ساعته، نیروهای باقی‌ماندهٔ ارمنی در قره‌باغ کوهستانی را مجبور به تسلیم کردند و این کشور بعد از سه دهه نهایتاً کنترل تمامی اراضی قره‌باغ کوهستانی را در دست گرفت.

قره‌باغ کوهستانی در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است، اما این منطقه در دورهٔ اخیر به دست جدایی‌طلبان ارمنی اداره می‌شده که آن‌جا را سرزمین اجدادی خود می‌دانند.

جمهوری آذربایجان بعد از کشته شدن چندین مأمور پلیس خود در انفجار مین در قره‌باغ کوهستانی، ۱۹ سپتامبر امسال طی عملیاتی ۲۴ ساعته کل مواضع نیروهای باقی‌نامده نظامی ارمنستان در خان‌کندی را بمباران کرد و دولت خودخواندهٔ «آرتساخ» (قره‌باغ کوهستانی) انحلال خود را اعلام کرد.

بخش عمده‌ای از جمعیت بالغ بر ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن قره‌باغ با ترک مناطق سکونت خود وارد کشور ارمنستان شده‌اند.

دولت باکو اعلام کرده که تضمین می‌دهد آن‌ها می‌توانند دوباره به عنوان شهروندان جمهوری آذربایجان در این مناطق زندگی کنند و حقوق مدنی، دینی و زبانی آن‌ها حفظ خواهد شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG