لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

رهبران شورای همکاری خلیج فارس و آسه‌آن خواستار «آتش‌بس پایدار» در غزه شدند


محمد بن سلمان پیشتر در سخنرانی افتتاحیه این نشست بر حمایت پادشاهی عربستان از تلاش برای دستیابی به راه‌حل عادلانه برای موضوع فلسطین تأکید کرده بود
محمد بن سلمان پیشتر در سخنرانی افتتاحیه این نشست بر حمایت پادشاهی عربستان از تلاش برای دستیابی به راه‌حل عادلانه برای موضوع فلسطین تأکید کرده بود

سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آسه‌آن، با محکوم کردن کشتار غیرنظامیان خواستار «آتش‌بس پایدار» در غزه شدند.

رهبران حاضر در این نشست روز جمعه، ۲۸ مهرماه، در بیانیه خود از طرف‌های درگیر خواستند تا از غیرنظامیان محافظت کرده، از هدف قرار دادن آن‌ها خودداری کنند و به قوانین بشردوستانه بین‌المللی «به ویژه اصول و مفاد کنوانسیون ژنو در مورد حمایت از افراد غیرنظامی در زمان جنگ» پایبند باشند.

آن‌ها خواستار «آزادی فوری و بدون قیدوشرط گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان غیرنظامی به‌ویژه زنان، کودکان، بیماران و سالمندان» شدند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، نیز پیشتر در سخنرانی افتتاحیه این نشست بر حمایت پادشاهی عربستان از تلاش برای دستیابی به راه‌حل عادلانه برای موضوع فلسطین تأکید کرده بود.

بن‌ سلمان همچنین گفت که از تشدید خشونت‌ها در غزه که مردم بیگناه هزینه آن را می‌پردازند «متأسف» است و قاطعانه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرد.

او همچنین تاکید کرد که اسرائیل باید به مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند.

ملک عبدالله بن‌عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان در بهار سال ۲۰۰۲، «ابتکار صلح عربی» را در نشست سران کشورهای عرب ارائه کرد و ۲۲ عضو اتحادیه عرب، شامل هیئت رسمی نمایندگی فلسطینی در زمان رهبری یاسر عرفات، آن را پذیرفتند. در بیانیه جدید آسه‌آن نیز از همین ابتکار حمایت شده است.

بر اساس این طرح، اگر اسرائیل حقوق فلسطینیان را محقق کرده و با رعایت قطعنامه‌های بین‌المللی در ارتباط با اراضی فلسطینی و مردم فلسطین، امکان تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ به پایتختی شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) را فراهم کند، تمامی کشورهای عرب آماده عادی‌سازی رابطه با اسرائیل خواهند بود.

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، نیز که امسال رهبری ده کشور آسه‌آن را بر عهده داشت، در بیانیه افتتاحیه همچنین خواستار پایان دادن به خشونت‌ها در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی شد.

این بیانیه در حالی منتشر شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه روز گذشته در سخنانی که زنده پخش شد، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران را به خاطر حمایت نظامی از روسیه، حماس و «گروه‌های تروریستی» پاسخگو خواهد کرد.

آقای بایدن که یک روز پیشتر از سفر خود به اسرائیل بازگشته بود، تصریح کرد درخواست بودجه فوری جهت تامین کمک نظامی به اسرائیل و اوکراین را به کنگره این کشور ارسال خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود جنگ در اوکراین و اسرائیل را به هم گره زد و گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تروریست‌هایی مانند حماس و مستبدانی مثل پوتین پیروز شوند.»

جو بایدن تصریح کرد که گروه حماس و ولادیمیر پوتین تهدیدهای متفاوتی را نمایندگی می‌کنند، اما در یک وجه با هم اشتراک دارند و آن این است که «هر دو خواهان نابودی کامل و ریشه‌کن کردن دموکراسی‌ها در همسایگی خود هستند.»

در حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر، بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن، از جمله حداقل ۳۲ شهروند آمریکایی، کشته شدند. گزارش‌ها حاکی است که ۳۰۰ نفر از این کشته‌شدگان از نیروهای نظامی اسرائیل بودند.

اسرائیل نیز از آن روز تاکنون برای از بین بردن گروه حماس٬ غزه را هدف حملات خود قرار داده است.

منابع فلسطینی در غزه می‌گویند، از زمان حملات اسرائیل به این منطقه سه هزار و ۸۵۹ نفر کشته و بیش از ۱۳ هزار نفر زخمی شدند.

با استفاده از بیانیه آسه‌آن و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG