لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

آمریکا می‌گوید ورود اولین محموله کمک‌ها به غزه نتیجه روزها تلاش «طاقت‌فرسای دیپلماتیک» بود


تخلیه اولین محموله کمک‌های بشردوستانه داخل نوار غزه بعد از ورود کاروان از مرز مصر
تخلیه اولین محموله کمک‌های بشردوستانه داخل نوار غزه بعد از ورود کاروان از مرز مصر

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با استقبال از ورود کاروان شامل ۲۰ کامیون کمک‌های ضروری بشردوستانه به نوار غزه گفت که این اقدام، آغاز اقدامات جامعه جهانی برای رسیدگی به بحران انسانی این منطقه بعد از حمله دو هفته پیش حماس به اسرائیل است.

آقای بلینکن در بیانیه‌ای که شنبه ۲۹ مهر و ساعاتی بعد از ورود کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح به داخل نوار غزه منتشر شد، اعلام کرد این اقدام نتیجه روزها تلاش «طاقت‌فرسای دیپلماتیک» واشنگتن در منطقه و ناشی از درک و تفاهم میان رئیس جمهور آمریکا، نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهور مصر بوده است.

در این بیانیه با تشکر از «شرکای» آمریکا، شامل مصر و اسرائیل، و همچنین سازمان ملل برای تسهیل عبور امن این محموله آمده است که بعد از «سفر تاریخی» جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل، نماینده ویژه ایالات متحده با دولت‌های مصر و اسرائیل و سازمان ملل رایزنی کرد تا بر این اقدام نظارت شود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین خواستار باز ماندن گذرگاه رفح در مرز مصر و غزه برای ادامه انتقال کمک‌ها به منظور بهبود وضعیت مردم غزه شده است.

در بیانیه آقای بلینکن همچنین تأکید شده که گروه حماس نباید در تدارک این کمک‌های نجات‌بخش دخالت کند و مردم فلسطین مسئول «تروریسم هولناک» حماس نیستند.

گذرگاه رفح صبح شنبه برای مدت کوتاهی باز شد تا اولین کاروان کمک‌رسانی وارد نوار غزه شود و شبکه خبری سی‌ان‌ان، سپس گزارش داد که کامیون‌های مصری حامل کمک‌های بشردوستانه، پس از تخلیه محموله‌های خود، به سمت مصری گذرگاه مرزی رفح با غزه بازگشته‌اند.

پیشتر شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از خبرنگار میدانی خود گزارش کرده بود که سازمان ملل مسئول توزیع کمک‌هایی است که روز شنبه از طریق مرز رفح وارد غزه شد.

یونیسف، نهاد سازمان ملل که مسئول ارائه کمک‌های بشردوستانه و اضطراری به کودکان در سراسر جهان است، روز شنبه اعلام کرد ۴۴ هزار بطری آب آشامیدنی به غزه ارسال کرده که بخشی از کاروان کمک‌های ارسالی است. اما این میزان آب تنها می‌تواند نیازهای ۲۲ هزار نفر را به آب آشامیدنی برآورده کند.

همچنین پس از ورود محموله کمک‌های بشردوستانه به غزه، برنامه جهانی غذا گفت که تحویل کمک‌ها به غزه نباید متوقف شود.رمدیر اجرایی این نهاد به سی‌ان‌ان گفت که گرسنگی در غزه «بیداد می‌کند» و سازمان‌ها باید به ارسال کمک‌های بیشتر به این منطقه ادامه دهد تا «به میلیون‌ها نفری برسد که به معنای واقعی کلمه از گرسنگی می‌میرند».

سیندی مک‌کین همچنین وضعیت غزه را به دلیل کمبود غذا، آب، برق و سوخت «فاجعه‌بار» توصیف کرده و گفته است که شرایط در غزه «مانند یک طوفان کامل از فاجعه انسانی است».

دولت اسرائیل در پایان سفر روز چهارشنبه جو بایدن به این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که با انتقال کمک به غزه از بخش مصری گذرگاه رفح مخالفتی ندارد و مانعی در این راه نخواهد بود.

با استفاده از وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا
XS
SM
MD
LG